تعیین تکلیف واگذاری وظایف غیرحاکمیتی بانک مرکزی به شرکت‌های تابعه به کمیسیون اقتصادی ارجاع شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی تبصره ای از طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران را که به واگذاری وظایف غیرحاکمیتی بانک مرکزی به شرکت‌های تابعه یا وابسته به خود باز می گشت را جهت بررسی و رفع ابهام به کمیسیون اقتصادی ارجاع دادند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان،‌ نمایندگان مجلس شورای اسلامی درادامه جلسه علنی امروز چهارشنبه(۲شهریور) مجلس شورای اسلامی تبصره ماده ۴ طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران را برای بررسی دقیق به کمیسیون اقتصادی ارجاع دادند.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی ماده ۴ این طرح،گفت: در تبصره ۲ ابهاماتی وجود دارد و باید مشخص شود کدام مجموعه حاکمیتی و کدام غیرحاکمیتی است. در حال حاضر مرجع مشخص نیست و موضوع سهام ممتاز هم مشخص نیست. براساس بند (ج) سیاست های اصل ۴۴ قانون اساسی  بانک مرکزی نباید کار تصدی گری انجام دهد. ابهاماتی در این تبصره وجود دارد. این موضوع را به کمیسیون اقتصادی ارجاع می دهیم تا کمیسیون در کوتاه ترین زمان نسبت به اصلاح آن اقدام کند تا مجدد به صحن مجلس بازگردد.

 

در تبصره ۲ ماده ۴ آمده است که بانک مرکزی می‌تواند بخشی از وظایف غیرحاکمیتی خود را از طریق شرکت‌های تابعه یا وابسته به خود انجام دهد. سهام بانک مرکزی در شرکت‌های تابعه یا وابسته به آن بانک که «اشخاص تحت نظارت» -به هر میزان- سهامدار آن‌ها هستند، به عنوان سهام ممتاز تلقی شده و تعیین اعضای هیأت مدیره و مدیرعامل و کلیه اختیارات مدیریتی شرکت‌های مزبور با بانک مرکزی است. ‌

کد خبر 1208754

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha