برنامه های فرهنگی کانون کمیل وفس در دل زیبایی های تاریخی

مسجد جامع خیبر وفس بنایی زیبا و قدیمی درمحله خیبراست که کانون فرهنگی هنری کمیل در آن به انجام فعالیت های فرهنگی و هنری برای جوانان و نوجوانان روستا پرداخته است.

خبرگزاری شبستان: اراک//

 

مساجد پایگاه های دینی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی هستند که از زمان صدر اسلام تا کنون مورد توجه همه اقشار به ویژه مسلمانان قرار گرفته و فعالیت های زیادی با محوریت این مکان های دینی انجام شده است.

 

اولین مسجد توسط پیامبر گرامی اسلام، حضرت محمد مصطفی(ص) در شهر مدینه بنا شد و پس از آن ساخت مساجد با عنوان یکی از مقدسترین مکان ها در سراسر دینا شروع شد و از همان ابتدا مساجد پاکترین، مقدس ترین و مکانی برای اجتماع مسلمانان و قلب جامعه اسلامی شدند.

 

از آن زمان تا کنون مساجد زیادی با معماری منحصر به فرد و زیبا در سراسر جهان به ویژه ایران اسلامی ساخته شده است که این مکان های معنوی نه تنها در دوران ساخت بلکه بعد از گذشته سال ها همچنان زیبا، با شکوه و مورد توجه همگان است.

 

امروز نیز مساجد جایگاه ویژه ای دارند و علاوه بر اقامه نماز مکانی برای انجام فعالیت های فرهنگی، آموزشی و حضور و مشارکت جوانان در کنار فعالیت های دینی شده اند که این امور به برکت فعالیت کانون های فرهنگی هنری مساجد و پایگاه های مقاومت بسیج بیش از پیش شده است.

 

با وجود ساخت و ساز های جدید و معماری جدید در مساجد هنوز هستند مساجد قدیمی و زیبایی که جایگاه ویژه ای در جامعه دارند و مرمت و بازسازی این بناهای دینی و مقدس از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

 

مسجد جامع خیبر وفس  یکی از زیباترین و قدیمی‏ترین مساجد ایران است که در محله‏ ی زیبای «خیبر» قرار دارد و این مکان معنوی جایگاه ویژه ای در بین اهالی دارد.

مردم وفس اعتقاد فراوانی به این مسجد دارند و نذورات زیادی در طی سال، به آن تقدیم می‏کنند.

 

 در دیواره شرقی این مسجد، سنگی به نام « زردَکَوَر» (یعنی سنگ زرد) وجود دارد که کرامات زیادی از آن نقل شده و از قدیم مورد تکریم و احترام بوده است.

 

از دیگر ویژگی‏های این مسجد، وجود طاق رومی‏های بسیار زیبا و قدیمی می‏باشد که شکوه خاصی به آن بخشیده است.

 

کانون فرهنگی هنری کمیل مامنی برای جوانان و نوجوانان روستا

 

کانون فرهنگی هنری کمیل واقع در مسجد جامع زیبای وفس بیش از 10 سال است که با فعالیت های فرهنگی و هنری در این مسجد زیبا به جذب جوانان و نوجوان پرداخته و فعالیت های گسترده ای را با حضور و مشارکت جوانان انجام داده است.

 

«محمد ماشی»، مسئول کانون فرهنگی هنری کمیل، مسجد جامع وفس با اشاره به اهمیت فعالیت های فرهنگی در مساجد به خبرنگار خبرگزاری شبستان در اراک، گفت: جذب جوانان به مساجد از تاکیدات مقام معظم رهبری و بزرگان دین اسلام است که کانون های فرهنگی هنری مساجد در این راستا گام های اساسی برداشته اند.

 

وی با اشاره به برگزاری کلاس ها و برنامه های مختلف فرهنگی ویژه جوانان  ونوجوانان روستا و خانواده های آنها بیان کرد: این کلاس ها علاوه بر غنی سازی اوقات فراغت این عزیزان سبب مهارت آموزی و کسب مهارت در حوزه های مختلف توسط این عزیزان شده است.

ماشی به فعالیت های مختلف فرهنگی از جمله تشکیل گروه سرود در دو بخش دختران و پسران اشاره کرد و گفت: ما نیازمند مساعدت دبیرخانه مساجد و مسئولان فرهنگی برای اجرای هر چه بهتر برنامه های فرهنگی و دوره های آموزشی در روستا هستیم.

 

مسئول کانون فرهنگی هنری کمیل، مسجد جامع وفس ادامه داد: از زمانی که با شیوع ویروس کرونا مواجه شدیم برنامه های ما کمرنگ شد و به خاطر حفظ سلامتی اعضا برنامه ای برگزار نشد و پس از آن در سال گذشته نیز مرمت و بازسازی مسجد را داشتیم که برنامه های مختلف در فضای باز مسجد اجرا می شد.

 

وی با بیان اینکه مرحله اول مرمت مسجد جامع خیبر روستای وفس قبل از محرم سال جاری به پایان رسید، گفت: برنامه های ما با مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان آغاز شد و خوشبختانه با حضور و مشارکت دختران و پسران عضو کانون بود.

 

ماشی اضافه کرد: این برنامه های در فضای باز محوطه مسجد و با رعایت کامل دستورالعمل های بهداشتی در حال برگزاری است و در ایام صفر نیز برنامه ها برگزار خواهد شد و با مشارکت هالی روستا به تهیه و توزیع نذورات می پردازیم.

پایان مرحله اول مرمت مسجد جامع خیبر در روستای وفس

رییس اداره‌ میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کمیجان از پایان مرمت مسجد جامع خیبر در روستای وفس این شهرستان خبر دا و گفت: این بنای تاریخی در میان روستای وفس، از بخش کمیجان و در ۱۵کیلومترى شمال کمیجان و در محل‏ی زیبای «خیبر» قرار دارد.

 

«سعید نیک نام» خاطر نشان کرد: این بنای تاریخی یکی از زیباترین و قدیمی‏ترین مساجد وفس است و به مسجد جامع خیبر معروف است.

 

وی با اشاره به اینکه در مرحله بعد داخل بنا مرمت خواهد شد، افزود: در این مرحله از مرمت نمای این بنای تاریخی با اعتباری بالغ بر 800 میلیون ریال انجام شد.

 

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه پرونده ثبتی این بنای تاریخی مربوط به دوره قاجار برای ثبت در فهرست آثار ملی تهیه شده است، خاطر نشان کرد: از ویژگی‏های این مسجد، وجود طاق رومی‏های بسیار زیبا و قدیمی است که شکوه خاصی به این مسجد تاریخی بخشیده است.

کد خبر 1208861

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha