خدمت‌رسانی به محرومان با مدیریت جهادی/ ۲۵ درصد جامعه خانواری ماسال تحت حمایت کمیته امداد امام(ره)

کمیته امداد امام خمینی(ره) شهرستان ماسال با تحت حمایت قرار دادن ۲۵ درصد جامعه خانواری شهرستان ماسال و ارائه خدمات سالانه به این جمعیت، عملکرد قابل قبولی از خود برجای گذاشته است.

خبرگزاری شبستان_ماسال، مائده فلاحتکارضیابری: کمیته امداد یک نهاد اصیل و ضروری برای جامعه و انقلاب ماست که به فرمان امام خمینی(ره) در 14 اسفند 1357 در راستای اهداف انقلاب و رسیدگی به نیازمندان تأسیس شد.

 

کمیته امداد تا به حال خدمات ارزنده ای را با حمایت مردم برای نیازمندان ارائه کرده و مردم خیر و عزیز کشور ما نیز بطور ویژه به آن توجه داشته و براساس آیات و روایات و در راستای سنت های حسنه و وظیفه دینی خود به این مسأله توجه داشته و در جریان رسیدگی به محرومین و نیازمندان هستند.

 

کمیته امداد امام خمینی(ره) شهرستان ماسال با زیرپوشش گرفتن چهار هزار و 500 خانوار تحت حمایت ماسال و شاندرمنی قریب ۲۵ درصد جامعه خانواری شهرستان ماسال را تحت حمایت قرار داده است.

 

کمیته امداد امام خمینی(ره) شهرستان ماسال با ارائه خدماتی از قبیل پرداخت مستمری ماهیانه، بیمه اجتماعی، بهداشت و درمان، خدمات حوزه ازدواج و جهیزیه، کمک هزینه رهن و اجاره مسکن، کمک هزینه تحصیل دانش آموزان و دانشجویان، اردوهای زیارتی و آموزشی، بازسازی – تعمیر و ساخت مسکن، پرداخت انواع تسهیلات قرض الحسنه کارگشایی، ایجاد اشتغال و توانمندسازی مددجویان به عنوان بزرگترین نهاد حمایتی شهرستان در حال فعالیت است که در این راستا مصاحبه‌ای با «اسماعیل حیدری» رییس این نهاد انجام شده است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

 

* از اهداف اوليه تشکيل کميته امداد امام خمینی(ره) بفرمایید؟

امدادرسانی و حمایت از افراد و خانواده‌های نیازمند با رعایت کرامت انسانی و عزت نفس آنان، حمایت هدفمند از ایشان و ترویج فرهنگ کار میان افراد و خانواده‌های تحت پوشش، کمک به بهبود فضای کسب و کار و اشتغال پایدار اقشار نیازمند، ارائه خدمات اجتماعی و حمایتی در جهت توانمندسازی نیازمندان شامل توسعه پوشش بیمه اجتماعی و فراگیر کردن بیمه درمان، ترویج فرهنگ انفاق و ایثار و نیکوکاری و نشر سنت‌های حسنه اسلامی، تلاش مستمر برای مردمی شدن فعالیت‌های مربوط به انجام حمایت‌های مادی و معنوی از محرومان با ایجاد سازوکار قانونی، به منظور هماهنگی و ساماندهی نظارت بر حسن عمل مؤسسات خیریه رسمی مرتبط با فعالیت‌های امداد امام(ره) از جمله اهداف اولیه این نهاد است.

 

*درحوزه اشتغال و خودکفایی چه خدماتی ارائه داده اید؟

در حوزه اشتغال، کمیته امداد معتقد است که ایجاد درآمد پایدار از طریق اشتغال مولد، موثرترین اقدام برای توانمندسازی مددجویان به شمار می رود، در همین زمینه از هفته دولت سال گذشته تاکنون کمیته امداد ماسال با جذب اعتبار 226 میلیارد ریالی، 400 طرح اشتغالزایی برای مددجویان ماسال و شاندرمنی را به اجرا درآورده است.

 

 

*خدمات کمیته امداد در حوزه ازدواج را بفرمایید

کمیته امداد شهرستان ماسال همچنین در حوزه جهیزیه و ازدواج اقدامات قابل توجهی از قبیل 53 مورد هدیه ازدواج به فرزندان ذکور تحت حمایت و تهیه 90 مورد جهیزیه برای نوعروسان با اعتباری بالغ بر 20 میلیارد ریال به جوانان تحت حمایت این شهرستان در طی یکسال گذشته (هفته دولت 1400 – 1401) ارائه کرده است.

 

*حوزه درمان نیازمندان تحت حمایت

کمیته امداد امام خمینی(ره) شهرستان ماسال تعداد 60 بیمار صعب العلاج، 21 بیمارخاص و 67 بیمار زمین گیر استفاده کننده از پوشینه را در زیر چتر حمایتی خود قرار داده و از هفته دولت سال گذشته تاکنون بالغ بر 5/3 میلیارد ریال کمک جهت پرداخت هزینه های درمانی این عزیزان اختصاص داده است.

 همچنین این نهاد در این مدت 30 کودک مبتلا به سوء تغذیه و 22 مادر باردار را با اعتباری بالغ بر 900 میلیون ریال مورد حمایت قرار داده است.

ضمنا این نهاد برای75 نفر حق بیمه تامین اجتماعی و برای 442 نفر حق بیمه صندوق روستایی و عشایری پرداخت می کند تا 517 نفراز نیازمندان ماسال و شاندرمنی از خدمات بیمه ای رایگان برخوردار شوند.

 

*با توجه به اینکه فرهنگ مهمترین بخش هر نهاد و ارگانی است،‌ فعالیت‌های فرهنگی کمیته امداد ماسال در چه بخش‌هایی خلاصه می‌شود؟

رفع مشکلات دانش آموزان و دانشجویان نیازمند به عنوان آینده سازان ایران اسلامی همواره در کانون توجهات این نهاد قرار داشته است، بر این اساس کمیته امداد امام خمینی(ره) شهرستان ماسال 990 نفر دانش آموز و 86 نفر دانشجو را تحت حمایت دارد که از هفته دولت سال گذشته تاکنون بالغ بر 2 میلیارد ریال کمک هزینه تحصیلی به 491 دانش آموز و بالغ بر 5/1 میلیارد ریال کمک هزینه شهریه به 86 دانشجو پرداخت شده است.

همچنین تعداد 43 نفر از دانش آموزان کنکوری جهت استفاده رایگان از امکانات آموزشی موسسه قلمچی به این موسسه معرفی شده اند. برگزاری کلاس های آموزش خانواده و آموزش مفاهیم قرآنی و اردوهای زیارتی و سیاحتی خانواده های نیازمند از دیگر خدمات این نهاد مقدس در این مدت بوده است.

 

 

*خدمات یک ساله این نهاد در حوزه مسکن چگونه بوده است؟

کمیته امداد ماسال در زمینه ارائه خدمات مسکن به خانواده های تحت حمایت تاکنون گامی مهم در مسیر خودکفایی و توانمندسازی آنان برداشته که عملکرد آن در حوزه مسکن از هفته دولت سال گذشته تاکنون از قبیل ساخت و تحویل62 واحد مسکن، انجام 76 مورد تعمیرات با اعتبار 19 میلیارد ریالی بصورت بلاعوض و 11 میلیارد ریال وام تعمیرات بوده است.

همچنین 175 نفر در زمینه انشعابات رایگان آب، برق و گاز از این نهاد خدمات دریافت کرده و به صورت رایگان صاحب امتیاز آب، برق و گاز شده اند.

 

*کمیته امداد ماسال دارای چند یتیم و محسنین و حامی است؟

کمیته امداد امام خمینی(ره) شهرستان ماسال دارای 302 فرزند یتیم و بدسرپرست است که تعداد 973 نفر حامی این فرزندان را حمایت مالی می کنند و ماهیانه به صورت متوسط برای هر فرزند دو میلیون ریال واریز می شود.

ضمناَ قابل ذکر است که کمیته امداد سازوکاری فراهم کرده که واریزی حامیان بصورت مستقیم به حساب فرزندان یتیم واریز می شود.

 

*در زمینه حوزه مشارکت های مردمی هم توضیح بفرمایید

کمیته امداد امام خمینی(ره) شهرستان ماسال تعداد هفت هزار و 200 عدد صندوق صدقات بین همشهریان نوعدوست ماسال و شاندرمنی توزیع کرده است و از هفته دولت سال گذشته تاکنون 7 میلیارد ریال صدقات و اعانات توسط این صندوق های صدقات جمع آوری و بین نیازمندان این شهرستان توزیع شده است.

 

 

*در این یکسال چه میزان وام قرض الحسنه به نیازمندان اعطا شده است؟

صندوق قرض الحسنه امداد ولایت به عنوان بازوی کمیته امداد در پرداخت تسهیلات قرض الحسنه به مددجویان و نیازمندان از هفته دولت سال گذشته تاکنون 608 فقره وام به مبلغ 66 میلیارد ریال در قالب تسهیلات قرض الحسنه کارگشایی، ودیعه و ساخت مسکن، فرهنگی و اشتغال به مددجویان ارائه کرده است.

 

*سخن آخر

با عنایت به اینکه بخشی از منابع کمک به نیازمندان از طریق کمک های خیرین تأمین می شود انتظار داریم در راستای این خدمات رسانی ها ما را یاری رسانند.

شماره کارت مجازی کمیته امداد امام خمینی(ره) شهرستان ماسال 6782 – 5002 – 9979 - 6037 می باشد.

گفتنی است، نگاهی به کارنامه این نهاد ابتکاری و برآمده از ارزش‌ها و اهداف والای انقلاب اسلامی، نشان‌دهنده میزان خدمات و اقدامات موثری است که تاکنون باعث خودکفایی هزاران خانواده نیازمند، کمک به تامین جهیزیه نوعروسان، ایجاد طرح‌های ‌اشتغال‌زایی در شهرها و روستاهای کشور، کمک و ایجاد بستر برای ادامه تحصیل کودکان و نوجوانان نیازمند در سراسر کشور، حمایت از زنان سرپرست خانوار، برگزاری طرح‌های متنوع در جلب حمایت از ایتام و کودکان بدسرپرست، تأمین هزینه درمان بیماران نیازمند و ده‌ها عنوان دیگر از طرح‌های مختلف برای کاستن از آلام مردم محروم بر پایه کمک‌های مردمی خیران و مردم نوع‌دوست کشورمان انجام شده است و در آینده نیز انجام خواهد شد.

 

 

کد خبر 1209074

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha