آشنایی با بقعه متبرکه کاکامبارک علیه السلام+عکس

زیارتگاه کاکامبارک علیه السلام در فاصله ۹۶ کیلومتری ضلع جنوبی شهرستان گچساران واقع شده که بیش از چهار کیلومتر با آستان مقدس امامزاده بی بی حکیمه (علیها السلام) فاصله دارد.

خبرگزاری شبستان___ یاسوج:

کاکا مبارک علیه السلام پیشیار و غلام باوفای امامزاده بی بی حکیمه (علیها السلام) بوده که در زمان حکومت خلفای بنی عباس که حضرت بی بی قصد تشرف به مرو را داشته، ایشان را همراهی نموده و در مکان فعلی توسط عوامل حکومت وقت به شهادت رسیده است.

 

بنای قدیمی بقعه اتاقی چهار گوش گچی بوده که گنبدی مطابق معماری سنتی بر روی آن ایجاد شده بود .

این ساختمان در سال های اخیر توسط اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان گچساران تخریب و سپس با مصالح بتون آرمه بازسازی شده و دارای گنبد فلزی بلند و سایر امکانات رفاهی از قبیل پارکینگ و روشنائی محوطه و سرویس های بهداشتی است. 

 

حجت‌الاسلام عباس نصیرالاسلامی در این زمینه به شبستان گفت: بقعه متبرکه کاکامبارک علیه السلام غلام با وفای حضرت بی بی حکیمه سلام الله علیها دختر بلافصل امام موسی کاظم علیه السلام در شهرستان گچساران استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است.


مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: ضریح بقعه متبرکه کاکامبارک علیه السلام غلام با وفای حضرت بی بی حکیمه سلام الله علیها دختر بلافصل امام موسی کاظم علیه السلام در مرکز ساختمان مربع شکل آن قـرار دارد و این ضریح فلزی و بر روی آن نگاره هـای زیبـایی از آیـات قـرآن کـریم، اشــعار مرثیــه ای، اســامی و صــفات پروردگــار و نــام های مبــارک ائمــه معصومین علیه السلام نقر و حکاکی شده و دارای ابعـادی بـه طـول ۲/۹۴ متـر، عرض ۱/۹۴ متر و ارتفاع بالغ بر ۲/۵۷ متر می‌باشد.

 

وی ادامه داد: در سمت شمالی ضریح، دو کتیبه مشبک کـره ای بـه چـشم می‌خورد. در هریک از این کتیبه ها، تعداد صد و سی و یک مهره و دویست و چهل و هفت ماسـوره بـه کـار رفتـه و ماسوره‌ها عمـودی آن صد و بیست ماسـوره و ماسـوره هـای افقـی آن بـه تعـداد صد و بیست و هفت ماسوره می باشند؛ ضمن اینکه در این سمت از ضریح، کتیبه ای (لـوحی) دیگـر بـه صـورت زرین نقر و حکاکی شده از گل ها با مضمون ذیل به کـار رفتـه اسـت : «بـسمه تعالی ضریح بقعه متبرکه کاکامبارک علیه السلام به همت هیأت امنـا و اداره اوقـاف و امور خیریه شهرستان در سال ۱۳۸۷ هـ . ش ساخته و نصب شد؛ ساخت حـاج سید محسن احمدی».

حجت‌الاسلام نصیرالاسلامی یادآور شد: در صحن حرم مطهر، دیوارهای اطراف را تا ارتفاع یک متر با سنگ مرمـر سیاه، برای زیبایی و استحکام بیشتر، پوشانده‌اند. کف این بنا از سـنگ گرانیـت پوشیده شده و محیط جلوی حرم نیز با این نوع سنگ، فرش شده است.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: این بقعه متبرکه با کد تفضیلی ۳۰۰۰۷۶۸۵۰۰۰۰۰۰ در سامانه جامع بانک مدیریت اطلاعات موقوفات و بقاع متبرکه سازمان اوقـاف و امـور خیریـه ثبـت شده است.

وی افزود: از شاخص ترین برنامه های فرهنگی که هر ساله در حرم مطهر کاکامبارک علیه السلام به صورت شاخص برگزار می شد می‌توان به طرح نوروزی آرامش بهاری اشاره کرد.

 

گفتنی است، زیارتگاه کاکامبارک علیه السلام در فاصله 96 کیلومتری ضلع جنوبی شهرستان گچساران واقع شده که بیش از چهار کیلومتر با آستان مقدس امامزاده بی بی حکیمه (علیها السلام) فاصله دارد.

 

 

کد خبر 1209265

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha