طراحی سامانه نظام ایده ها و نیازها در راستای ارتباط صنعت و دانشگاه و اطلاع نخبگان از نیازها است

زلفی گُل گفت: ارتباط صنعت و دانشگاه یکی از مشکلات بود و حلقه واسط وجود نداشت اما امروز همه دستگاه ها باید نیازهای خود را در سامانه نظام ایده ها و نیازها ثبت کنند تا دانشجویان و نخبگان از نیازهای دستگاه ها مطلع و در راستای رفع آن گام بردارند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از کرمان؛ محمدعلی زلفی گل، جمعه (۴ شهریور) در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه مرکز استان با بیان اينکه افتخار بزرگی است برای دیار کریمان که شهدای نامدار کشور متعلق به این استان هستند؛ کرمان را مهد دانشگاهیان، فرهنگیان و فرهیختگان و استانی زرخیز عنوان کرد.

 


 

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه کرمان ظرفیت های زیادی دارد که می تواند در خدمت توسعه کشور قرار بگیرد؛ در ادامه به توفیقات نظام جمهوری اسلامی ایران در عرصه های مختلف علمی اشاره کرد.

 

 

 


وی با این مقدمه که امروز ایران رتبه اول علمی منطقه دارد و در سال 2021 بیش از 77 هزار سند علمی بین المللی در کشور منتشر شده؛ اظهار کرد: اختلاف علمی ما با کشورهای منطقه بسیار زیاد است و در حالیکه تعداد کل دانشجویان قبل از انقلاب 170 هزار نفر بوده اما اکنون همین تعداد فقط دانشجوی دکتری در کشور وجود دارد.

 

 


 

زلفی گل ادامه داد:  امروز در کشور در بحث نظامی، ژنتیک، سلول های بنیادی، علوم شناختی، پهبادها، راه ها، بزرگراه ها، خدمات ریلی و فضایی و ... اتفاقات بزرگی رخ داده که دستاوردهای نظام هستند.
 

 

 

 

وی عدالت ورزی در عرصه های مختلف و عدم فاصله بین مسئولین و مردم، بحث هویت سازی، افزایش خودباوری در بین جوانان و ... را از جمله توصیه مقام معظم رهبری به دولتمردان دانست که مسئولین باید آن را آویزه گوش خود کرده و برای عملیاتی شدن آن از همه ظرفیت ها استفاده کنند.

 


 

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری همچنین به اتفاقات بزرگی فرهنگی در دولت مردمی دکتر رئیسی اشاره و تصریح کرد: دستگاه ها باید درصدی از اعتبارات خود را صرف مسائل فرهنگی کنند که این امر نشان دهنده توجه دولت به فرهنگ است.
 

 

 

 

وی اظهار کرد: اگر قصد سرمایه گذاری مادام العمر دارید روی فرهنگ سرمایه گذاری کنید  که بهترین نوع سرمایه گذاری یقیناً در علم و فرهنگ است و دولت سیزدهم؛ علم، فرهنگ و نوآوری را سر لوحه کار خود قرار داده است.

 

 


 

زلفی گل با متذکر شدن این مطلب که نباید تمام دنیا را برخی از کشورها بدانیم و پیشرفت کشور را به نحوه تعامل با برخی از کشورها گره بزنیم؛ گفت: این نشان دهنده آن است که به ظرفیت کشورهای همسایه توجه نداریم و باید از این ظرفیت نهایت استفاده را بکنیم و این عیب بزرگی است که همسایه های خود را رها و آمال و آرزوی ما کشورهای دور دست باشد.

 

 



 

وی ادامه داد: خوشبختانه در دولت مردمی دکتر رئیسی توجه ویژه ای به همسایگان شده است و روز به روز تعاملات ما رو به افزایش است.

 

 

 

وزیر علوم با تشریح شرایطی که دولت مردمی دکتر رئیسی کار خود را در آن شروع کرد از جمله اوج شیوع کرونا؛ گفت: روزانه بیش از 700 نفر فوتی کرونایی داشتیم که باید از کادر درمان برای همه مجاهدت ها و همچنین از دانشمندانی که واکسن ویروس کرونا ساختند قدردانی کنیم و به لطف خدا و همت والای دولتمردان، امروز جمهوری اسلامی جزو کشورهای موفق در مدیریت بیماری کرونا و یکی از شاخص های دولت سیزدهم است.

 

 

 

وی با برشمردن بخشی از اقدامات مهم دولت از جمله مدیریت برق و آب و تاکید بر اینکه این دولت همه تلاش خود را برای توسعه خدمات و رفاه به کار گرفته و هر کجا نیاز به جراحی داشته باشد این کار را حتماً انجام می دهد؛ کاهش فاصله طبقاتی را از دیگر رویکردهای دولت سیزدهم دانست.

 

 


 

زلفی گل با بیان اينکه یکی از کارهای جهادی رئیس جمهوری سفر به 31 استان طی یک سال است که با این سفرها در جریان امور استان ها قرار گرفتند؛ خاطرنشان کرد: دولت مردمی، دولتی نبوده که کشور را فقط تهران بداند و در سفر به برخی از استان ها مصوباتی ابلاغ کردند که شاهد آثار خیر آن در سال های آینده خواهید بود.

 

 

 

وی ادامه داد: یکی از اشکالات مدیریتی تا پیش از این، تعریف پروژه های جدید بدون اتمام پروژه های قبلی بود از جمله پروژه های عمرانی که بعضاً 20 یا 30 سال تکمیل نشده اما در مصوبات سفر اعتبار برای تکمیل آنها اختصاص داده شده است و اجازه تعریف پروژه جدید داده نمی شود مگر در جاهایی که بحث امنیتی و ضروری باشد.

 

 

 

وزیر علوم اظهار کرد: در بحث علم و فناوری اتفاقات بسیار مبارکی طی یکسال گذشته رخ داده و در این وزارتخانه بخش فناوری که کمرنگ بود با بازنگری چارت سازمانی، معاونت فناوری ایجاد کردیم تا بتوانیم در این حوزه مدیریت بهینه داشته باشیم و در طی یک سال گذشته تعداد شغل های دانش بنیان 40 درصد افزایش یافته است.

 

 


 

وی ادامه داد: ارتباط صنعت و دانشگاه یکی از مشکلات بود و حلقه واسط وجود نداشت  اما اکنون همه دستگاه ها باید نیازهای خود را در سامانه نظام ایده ها و نیازها ثبت کنند تا دانشجویان و نخبگان از نیازهای دستگاه ها و نهادها مطلع و در راستای رفع آن گام بردارند.

 

 

 

زلفی گل در پایان با اعلام اینکه نگهداشت نخبگان و مهاجرت معکوس از جمله مواردی است که در یک سال گذشته اتفاق افتاده است؛ تأکید کرد: مسئولین موظف هستند کارهایی که انجام می شود را به اطلاع مردم برسانند.

کد خبر 1209409

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha