نمونه دیگری از تمدن‌سازی با عزاداری کودکان در هیات

کودکانی که امروز با جاذبه حسینی، به صورت جدی دسته بازی می کنند، آینده ای تمدن ساز در پیش رو خواهند داشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان_از گلپایگان: نوجوانان و دهه نودی های گلپایگانی،  پس از دو سال در سکوت شیوع بیماری کرونا، در کوی و برزن این شهرستان همانند همه  نوجوانان این کشور، تبلور «حب الحسین یجمعنا» شدند.

دسته ها و هیات های عزاداری که پس از دو سال از شیوع کرونا، اجازه حضور در کوچه و محله های شهر را گرفتند ، نوجوانان نیز به میدان آمدند و برای خود ، در میدان ارادت به امام حسین (ع) میدان داری کردند.


دو سکانس کوتاه از عزاداری هیات نوجوانان محله امام زاده سید علی نور گلپایگان، در ایام محرم سال ۱۴۴۴ هجری قمری منتشر شد، هیاتی که با سادگی خود، در حال نشان دادن آموخته های خود از بزرگترهای محل با همان جزئیات پرچم،  علم ، طبل و زنجیر زن و سینه زن بودند.


 شامگاه بیست و پنجم ماه محرم ، هیاتی با میدان داری نوجوانان و کودکان در شهر گوگد همچنان در سوگ‌ امام حسین (ع) عزاداری می کردند و با خود، علم کوچک داشتند و حتی با نخل کوچک خود، سنت نخل گردانی منطقه خود را اجرا می کردند.


تعدادی از نوجوانان  که برای خود در پشت ارگ گوگد با شاحه ای از درخت بساط هیات بر پا می کنند و نیز در محله ای در خوانسار ، هیات  کوچک سه تفره با علمی از شاحه درخت و پرجمی کوچک بر پا کردند.


خبرنگار شبستان نیز در روز دوازدهم محرم شهرگوگد، چند صحنه از علم داری علم حدود یک متری در دو هیات جداگانه در کنار طبل زنان و زنجیر زنان کوچک، ثبت و ضبط کرد.

کودکان و نوجوانان همواره  و پیش از این در کنار والدین خود، با داشتن زنجیر یا طبل های کوچک و پرچم های کوچک حسینی در هیات ها حضور می یافتند اما اینکه خود دسته ای کوچک با داشته های خود یا با هزینه بزرگترهای خود تشکیل دهند و مشق فرهنگ حسینی کنند، پدیده  ای رو به رشد در نقاط مختلف کشور از جمله شهرستان گلپايگان است.


هیات نوجوانان یا دهه نودی ها رامی توان دومین رویداد با محوریت  کودک و نوجوان در سال جاری برشمرد که این بار، خود کودکان بدون تبلیغ و قرار خاصی میاندار هیات های کوچک خویش اند، سالی که با «سلام فرمانده» برای نوجوانان شروع شد و با دسته و هیات نوجوانان ادامه می یابد و انگار در راهپیمایی اربعین حسینی نقطه اوج دیگر ببیند و در ایام الله دیگر تکرار شود یا نقاط اوج دیگر را تجربه کند وگویا فقط باید صبر کرد و انتظار رخ دادهای جدید را کشید 


نوجوانان شاگرد اول آموختن از حوادث و رویدادهای پیرامونی خود هستند،  چنان که در غزه، شهید بازی می کنند و در اوج حضور داعش در سوریه، مشق جهاد می کنند و اکنون در ایران، هیات بازی را جدی به نمایش، گذاشتند و این شاید نتیجه و اثر سلام فرمانده در نزد نوجوانان ایرانی و میدان دادن به آنها در چند ماه اخیر در مهم ترین برنامه های مذهبی و سیاسی و فرهنگی بود که به این نسل، جرات هیات سازی و آموختن درسی حسینی با آینده ای مهدوی داد و چه‌آسان حب الحسین، سالها فرهنگ سازی غربی در فیلم های هالیوودی و فضاهای مجازی را پشت سر گذاشت و اخلاص کودکانه در هیات های کوچک و ساده پاسخ اجبار برای خواندن سرود سلام فرمانده  در مدارس  یا موارد مشابه را داد.

 

کودکان با اخلاص خود به میدان معنویت پا نهاده اند و هیات های کوچک خود را شکل دادند و حال، این نسل جوان و بزرگ تر اوست که هیات های آنها را باید از آسیب هایی چون سکولار بودن و عزاداری صرف حفظ کنند و روحیه انقلابی که در متن هیات وجود دارد تقویت شود زیرا انقلاب اسلامی به زودی بر دوش آنها قرار می گیرد و سرودی  مثل «سلام فرمانده»، واقعیت و وسعت تمدن سازی انقلاب اسلامی را نشان داد تا جایی که کاربر مسیحی لبنانی در توییتر در مدح آن توییت می کند و همانند روضه در ایام محرم خوانده می شود.

 

هیات یک نهاد اجتماعی است که در هیچ حکومتی همانند ندارد و در کلام رهبر انقلاب، هیات های مذهبی، امتیاز ویژه شیعه است و اثر آن چنان است که مخالفان آن حتی  از نذری های هیات نیز هراس دارند و  در شبکه های فارسی زبان ، با آب و تاب به آن می پردازند.


امام خمینی (ره) در سال ۴۲، با اتکا به کودکان در گهواره یا مشغول بازی در کوچه ها، به میدان علنی مبارزه با طاغوت گام برداشت و در سال‌های اولین گام دوم انقلاب اسلامی شاهد رشد و پویایی نوجوانان برای حسینی و مهدوی شدن، است که نوید امتداد تمدن سازی انقلاب اسلامی  را می دهد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی مهم‌ترین ظرفیّت امیدبخش کشور، نیروی انسانی مستعد و کارآمد با زیربنای عمیق و اصیل ایمانی و دینی برشمرده است.

کودکانی که امروز با جاذبه حسینی، به صورت جدی دسته بازی می کنند و با این سبک زندگی بزرگ می شوند، نیروی انسانی با زیر بنای عمیق و اصیل ایمانی و در واقع ظرفیت امیدبخش کشور در گام دوم انقلاب اسلامی که گام تمدن سازی است ، هستند.

 

کد خبر 1209526

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha