شناسایی ۳۰۳ عرصه مناسب سرمایه‌گذاری و صدور ۱۷۹ مجوز بی‌نام پیامی برای سرمایه‌گذاران علاقمند به گیلان

طبق آخرین آمارهای استانداری گیلان، تاکنون ۳۰۳ عرصه مناسب سرمایه‌گذاری در استان شناسایی و ۱۷۹ مجوز بینام در آن صادر شده که این امر پیام خوبی برای سرمایه‌گذاران علاقمند برای ورود به استان گیلان محسوب می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، پروژه‌های سرمایه‌گذاری در استان گیلان شامل موارد متعددی و مختلفی هستند که بسته به نوع پروژه و میزان سرمایه‌گذاری می‌توانند سرمایه‌گذاران زیادی را وارد استان کرده و سبب اشتغالزایی و پیشرفت اقتصادی آن شوند.

 

استان گیلان پتانسیل‌های گردشگری زیادی دارد و می‌توان با مدیریت درست و تعریف پروژه‌های سرمایه‌گذاری در این راستا و جذب سرمایه‌گذاران خارج از استان مسیر را برای سرمایه‌گذاری هموار کرد. علاوه بر حوزه گردشگری، تجارت، حمل و نقل و دسترسی به کشورهای همسایه، استان گیلان در بخش کشاورزی و صنعت نیز استانی با ظرفیت‌های بسیار بالاست.

 

برخورداری از ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار و‌ رتبه دوم کشور و خاورمیانه در حوزه تولید سالانه یک میلیون تن برنج تنها گوشه‌ای از ظرفیت‌های کشاورزی خطه سبز گیلان محسوب می‌شود. همچنین رتبه نخست در تولید زیتون، اراضی حاصلخیز باغی، تولید فندق، کیوی و همچنین زمینه مساعد برای توسعه گلخانه و باغ از ظرفیت‌های مناسب استان جهت سرمایه‌گذاری در حوزه کشاورزی به شمار می‌رود.

 

گیلان ظرفیت‌های بالقوه ای در بخش صنعت هم دارد و وجود حدود سه هزار واحد صنعتی در ۳۳ منطقه و شهرک صنعتی گواه حرکت این استان به سمت اقتصاد تولیدی و صنعتی است.

 

قطعا گسترش جذب سرمایه‌گذاران در داخل استان نیازمند ارائه برنامه‌های راهبردی توسط سازمان‌های مختلف است تا بتواند توجه سرمایه‌گذاران را به خود جلب کند از طرفی ایجاد شرایط امن و مناسب برای سرمایه‌گذاران در داخل استان نیز در اینجا از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

 

* رتبه دوازدهم گیلان در حوزه جذب سرمایه‌گذار

«سید محمد اسحاقی» در همین راستا اذعان کرد: با هدایت خوب دولت مردمی و درایت مقام عالی استان در هفته دولت امسال و در حوزه اقتصادی ۴۵ پروژه را با دو هزار و پنج میلیارد تومان هزینه و اشتغالزایی دائمی هزار و ۲۱۷ نفر افتتاح خواهیم کرد.

 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گیلان با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱ قرار است ۳۰ هزار شغل ایجاد شود تحقق این امر را نیازمند همت مضاعف دانست و تصریح کرد: وزارت رفاه سامانه رصد اشتغال را راه‌اندازی کرده است تا دستگاههای اجرایی که مکلف به ایجاد شغل هستند در آن سامانه عملکرد خود در حوزه اشتغالزایی را ثبت کنند.

 

وی با تاکید بر اینکه در پنج ماهه اخیر امسال حدود ۴۲ درصد اشتغالی که باید در گیلان محقق می شد‌ تحقق پیدا کرده است افزود: گیلان در سامانه رصد اشتغال و در بین استان‌های مختلف کشور رتبه پنجم را به خود اختصاص داده است و طبق پایش وزارت رفاه گیلان از حیث صحت اشتغال ایجاد شده در رتبه دوم قرار دارد.

 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گیلان اضافه کرد:‌ از زمان شروع به کار دولت سیزدهم و دکتر عباسی استاندار گیلان، اقدامات موثری در حوزه سرمایه‌گذاری خارجی صورت گرفته که حضور بیش از ۵۰ نفر از سرمایه‌گذاران جمهوری تاتارستان در گیلان و منطقه آزاد از جمله آن است.

 

اسحاقی از احصا بیش از ۵۰ فرصت سرمایه‌گذاری در استان گیلان خبر داد و اظهار داشت: یکی از کارهای بسیار خوبی که در اولین روزهای حضور استاندار گیلان اتفاق افتاد صدور دستور ویژه در حوزه مجوزهای بینام سرمایه‌گذاری بود که با تاکید وزیر کشور انجام گرفت.

 

وی با تاکید بر اینکه تا به امروز ۳۰۳ عرصه مناسب شناسایی و ۱۷۹ مجوز بینام در بخش صنعت، کشاورزی و خدمات استان گیلان صادر شده است اذعان کرد: این پیام خوبی برای سرمایه‌گذاران محسوب می‌شود که دیگر دغدغه گذشته را ندارند و می‌توانند با خیال راحت‌تری در حوزه سرمایه‌گذاری ورود کنند.

 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گیلان این استان را استانی امن برای سرمایه‌گذاری خواند و ادامه داد: طبق آخرین آمار مرکز پژوهش‌های مجلس، گیلان در حوزه جذب سرمایه‌گذار رتبه دوازدهم را در اختیار دارد بدین معنی که فرهنگ و اخلاق استان به گونه‌ای است که توانسته جاذبه لازم برای سرمایه‌گذار را فراهم کند.

 

اسحاقی با بیان اینکه بر اساس قانون جهش تولید دانش بنیان، ۱۰ شرکت دانش‌بنیان تنها در پنج ماهه امسال به ظرفیت‌های گیلان اضافه شده است افزود: گیلان هم اینک ۷۸ شرکت دانش‌بنیان بالقوه در اختیار دارد که توانسته‌اند خود را به ثبت برسانند.

 

وی افتتاح کارخانه نوآوری در دانشگاه گیلان، افتتاح مرکز نوآوری دانشگاهی و خصوصی و افتتاح خانه خلاق در استان را از دیگر اقدامات انجام گرفته ذکر کرد و گفت: امسال رقمی بالغ بر ۴۵۰ میلیارد تومان از منابع مختلف به شرکتهای دانش‌بنیان استان گیلان تخصیص دادیم که این میزان تخصیص نسبت به سال گذشته ده برابر شده است.


* رتبه ۱۲۷ ایران در حوزه شاخص سهولت ایجاد کسب و کار 

« سید رضا میرعسگری» نیز در این راستا اظهار داشت: سرمایه‌گذاری و تولید موتور رشد اقتصادی هستند و زمینه اشتغال را فراهم می کنند از طرفی لازمه سرمایه‌گذاری ایجاد محیطی امن برای کسب و کار است.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان با بیان اینکه در طول دهه ۹۰ به علت تحریم‌ها و کاهش فروش نفت متوسط رشد اقتصادی کشورمان بسیار پایین بود اذعان کرد: با خروج آمریکا از برجام تلاطمات شدید ارزی در سیستم اقتصادی کشورمان ایجاد شد و رکن مهم سرمایه‌گذاری یعنی وجود امنیت و ثبات اقتصاد کلان را زیر سوال برد. 

 

وی میزان متوسط رشد اقتصادی کشورمان در طول دهه ۹۰ را بسیار پایین ذکر کرد و ابراز داشت: با روی کار آمدن دولت سیزدهم رویکرد تکیه بر داشته‌ های داخلی و تکیه بر منطقه‌گرایی اقتصادی اهمیت ویژه‌ای پیدا کرد که همجواری استان گیلان با کشورهای اوراسیا و حاشیه دریای خزر در این زمینه بسیار حائز اهمیت شد.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان در پاسخ به این پرسش که تاکنون نرخ جذب سرمایه‌گذاری در گیلان چگونه بوده است افزود: خوشبختانه رویکردی که در کشور اتخاذ شده و با امضای پیمان های دوجانبه اقتصادی مانند شانگهای وضعیت رو به بهبود است و مطمئنا آثار آن به استان گیلان هم خواهد رسید.

 

میر عسگری با بیان اینکه در پی امضای تعرفه‌های ترجیحی در سه سال اخیر حجم تجارت کشورمان با روسیه از ۲.۷ دهم به چهار میلیارد افزایش پیدا کرده است گفت: بخش اعظمی از این تجارت خارجی از طریق گمرک انزلی، منطقه آزاد و بندر آستارا در استان گیلان انجام شده است.

 

وی شاخص ایران در حوزه محیط سرمایه‌گذاری را از بین ۱۶۷ کشور جهان طبق آمار بانک جهانی رتبه ۱۳۰ اعلام کرد و گفت: شاخص سهولت انجام کسب و کار نیز رتبه ایران از بین ۱۹۰ کشور دنیا رتبه ۱۲۷ است و خوشبختانه در یکی دو سال اخیر حرکتهای خوبی در حوزه تسهیل فضای کسب و کار انجام شده که ایجاد پنجره واحد الکترونیکی برای اخذ مجوزها و ثبت برند از جمله آن محسوب می‌شود.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان در پاسخ به این پرسش که آیا در گیلان آن عزم لازم برای جذب سرمایه‌گذاری وجود دارد اظهار داشت: تلاش‌های زیادی از این حوزه در حال انجام است اما باید توجه داشت که فراهم ساختن زیرساخت‌های حمل و نقل و ایجاد خوشه‌های صنعتی محصولات مهم تولیدی استان، فرآوری و جلوگیری از خام فروشی آنان در اینجا اهمیت بسیار زیادی دارد. 


به گزارش خبرگزاری شبستان،  بدون تردید جذب سرمایه‌گذار در استان گیلان و اتمام پروژه‌های سرمایه‌گذاری و ملی تنها با سیاستگذاری درست مسئولین میسر می‌شود تا بواسطه آن سرمایه‌گذار به دور از ریسک و حاشیه بتواند سرمایه‌گذاری خود را انجام دهد.

کد خبر 1209612

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha