دسته بندی سیاسی در رابطه با شورای نگهبان در انتخابات نداریم/ اصلاح قانون انتخابات مطالبه شورای نگهبان

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه اصلاح قانون انتخابات مطالبه شورای نگهبان است، گفت: ما در شورای نگهبان در زمینه انتخابات دسته بندی سیاسی نداریم.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان، هادی طحان نظیف در نشست خبری امروز شنبه 5 شهریور در رابطه با امکان بحث تایید صلاحیت چهره هایی که در انتخابات های گذشته رد صلاحیت شده اند، گفت: ما در شورای نگهبان دسته بندی سیاسی در زمینه انتخابات نداریم و قایل به دسته بندی نیستیم لذا از حضور همه گرایشات سیاسی در انتخابات استقبال می کنیم و آن را مغتنم می دانیم.

 

سخنگوی شورای نگهبان در رابطه با بحث انتزاع وزارت صنعت و بازرگانی گفت: از ابتدای انقلاب موارد متعددی در رابطه با ادغام وزارتخانه ها مطرح شده است که شورای نگهبان به صورت محتوایی به این مسایل ورود نکرده است بلکه ما در رابطه با این مسایل ضوابط قانونی و شرعی را مورد بررسی قرار می دهیم. کار کارشناسی بر روی این مسئله به صلاحدید مجلس و دولت است و همچنین تفاهمی که در این زمینه این دو قوه باید داشته باشند لذا می بینیم هم نظر مخالف و هم موافق دارد و اگر قرار است کاری انجام شود باید با تفاهم دولت و مجلس باشد. اگر چیزی در مجلس مصوب شود ما در شورا با رعایت موارد قانونی و شرعی در رابطه با آن اظهار نظر می کنیم.

 

وی همچنین در رابطه با محکومیت دو سال حبس یکی از نمایندگان فعلی مجلس گفت: در این رابطه قانون نظارت بر رفتار نمایندگان و قوانین دیگر وجود دارد اما اینکه آیا در بحث رد صلاحیت وی در انتخابات آتی این موضوع تاثیرگذار است باید ببینیم در قانون چه مواردی ذکر شده است. اگر محکومیت جزو شرایط باشد حتما در بحث صلاحیت لحاظ می شود.

 

وی در رابطه با لایحه جامع اتنخابات گفت: اصلاح قانون انتخابات مطالبه همیشگی ما بوده است، شان سیاست های کلی انتخابات این است که کلی نوشته شوند و باید به این موارد به صورت ریز در قوانین پرداخته شود. شش سال از ابلاغ سیاست های کلی انتخابات می گذرد ولی هنوز در این رابطه قانونی تصویب نشده است. شنیدیم در کمیسیون شوراهای مجلس طرحی در حال بررسی است دولت نیز در این زمین گویا لایحه جامعی انتخاباتی دارد، در هر صورت است ما آماده هستیم قانون انتخابات را با قانون اصلاح شده اجرایی کنیم.

 

طحان نظیف در رابطه با محکومیت یکی از فرزندان نمایندگان فعلی مجلس به جرم همکاری با سازمان منافقین و اینکه این محکومیت مربوط به قبل از انتخابات بوده است و چرا شورای نگهبان این موضوع را در بررسی صلاحیت وی لحاظ نکرده است، گفت: بر اساس قانون شورای نگهبان مکلف است از چهار مرجع اصلی برای تایید صلاحیت کاندیداها استعلام کند. شورای نگهبان بر اساس گزارش های واصله بررسی و نظر خود را اعلام کرد.

 

وی همچنین در رابطه با تامین هزینه مالی کاندیداها گفت: بحث تامین هزینه مالی کاندیداها در سیاست های کلی انتخابات آمده است و جزو موارد معدودی است که در قانون آمده است و نسبت به آن اعلام نظر شده است. قانون شفافیت مالی کاندیداها بیش از انتخابات سال 98 تصویب شد و چون به انتخابات نزدیک بود فرصتی برای اجرای این قانون وجود نداشت. امیدواریم در آینده نزدیک شاهد اجرایی شدن این قانون باشیم.

 

وی همچنین در رابطه با بحث تناسبی شدن حوزه های انتخابیه گفت: ما نمی توانیم نسبت به این موضوع اظهار نظر کنیم چرا که در رابطه با اصلاح قانون انتخابات طرح های مختلفی در مجلس در حال بررسی است. ما در رابطه با نظام انتخابات نظر خود را به مجلس و دولت اعلام کردیم و چهارچوب مد نظرمان را ارایه داده ایم، بر فرض مثال یکی از مصداق ها این است که قانون باید به گونه ای اصلاح شود که افرادی که انتخابات می شوند نماینده مردم در شهرها و روستاها باشند.

 

سخنگوی شورای نگهبان در مورد استفاده شورای نگهبان از نظرات کارشناسان و مجامع علمی و مشورتی گفت: شورای نگهبان همواره از نظرات کارشناسان و گزارش های نخبگان و دستگاه های مختلف استفاده کرده است البته ما معتقدیم چهارچوب عملکرد شورا در شرع و قانون اساسی است.

 

وی همچنین در رابطه با دلایل هجمه به آیت الله جنتی گفت: آیت الله جنتی از مبارزان قبل از انقلاب و یاران و همراهان مقام معظم رهبری هستند و از قدیمی ترین اعضای شورای نگهبان هستند. خیلی از مواقع افراد که می خواهند شورای نگهبان را مورد هجمه قرار دهند ایشان را مورد هجمه قرار می دهند این در حالی است که شورای نگهبان 12 عضو حقوقدان و فقیه دارد و تصمیم گیری ها در این شورا جمعی است.

 

طحان نظیف همچنین در رابطه با دو قطبی در جامعه از سوی برخی افراد و گروه ها و اینکه این افراد صلاحیت شان در انتخابات تایید می شود، گفت: این موضوع سیاسی و نه حقوقی است. ما نهاد حقوقی هستیم و در قانون عبارتی تحت عنوان دو قطبی سازی نیامده است. اگر منظور از دو قطبی سازی ایجاد اختلافات در جامعه و طرح تفرقه بین مردم است، خلاف وحدت است کما اینکه در سیاست های کلی انتخابات نیز به این موضوع پرداخته شده است. ما معتقدیم جریان ها و گروه های سیاسی باید پایبند به قانون باشند.

 

وی در رابطه با اینکه آیا اگر توافق جدیدی بین ایران و 5+1 صورت گیرد آیا مجدد باید در مجلس و شورای نگهبان تصویب و تایید شود، گفت: از نظر قانونی شورای نگهبان مصوبات مجلس را تایید می کند و ظاهرا در این رابطه هنوز چیزی در مجلس تصویب نشده است.

 

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در رابطه با استفساریه مجلس در مورد آزمون وکالت نیز گفت: این استفساریه نظرات موافق و مخالف جدی دارد. ما هنوز متن استفساریه را ندیده ایم. اجازه دهید متن به صورت رسمی به شورای نگهبان ارایه شود، بعد بررسی می کنیم.

 

وی همچنین در رابطه با طرح شفافیت قوای سه گانه دستگاه ها و نهادهای اجرایی گفت: طرح شفافیت قوای سه گانه دستگاه های اجرایی و سایر نهادها در جلسه چهارشنبه گذشته شورای نگهبان بررسی شد. در مرحله قبل ایرادات و ابهامات فراوان بود که اکثر آنها از سوی مجلس اصلاح شد ولی 10 مورد هنوز باقی مانده است که باید اصلاح شود.

 

طحان نظیف همچنین در رابطه با لایحه انتقال محکومان بین ایران و بلژیک گفت: شورای نگهبان نسبت به موافقت نامه های مشابه ایراد شرعی دارد و معمولا در مجمع تشخیص به تصویب می رسد. ما نسبت به این لایحه اشکالات شرعی داشتیم و نظرات مان را به مجلس فرستادیم. در حال حاضر این لایحه به مجمع تشخیص ارسال شده است.

کد خبر 1209677

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha