تبیین مسجد و مسجدی های طراز اسلامی از نگاه قرآن

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور با استناد به آیات قرآن کریم به تبیین ویژگی های مسجد و مسجدی های طراز اسلامی پرداخت.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، حجت الاسلام والمسلمین حاج‌علی اکبری در تبیین مسجد طراز اسلامی از نگاه قرآن گفت: خداوند متعال نقشه ساخت جامعه طراز اسلامی را خیلی روشن در اختیار ما گذاشته است . خداوند در آیه «التَّائِبُونَ الْعَابِدُونَ الْحَامِدُونَ السَّائِحُونَ الرَّاكِعُونَ السَّاجِدُونَ الْآمِرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَالنَّاهُونَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَالْحَافِظُونَ لِحُدُودِ اللَّهِ وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِينَ » ، و در آیه قبل ازآن که « إِنَّ اللَّهَ اشْتَرَىٰ» است، و چند آیه قبل از آن« لمسجد أسس على التقوى » این مبحث بیان شده است.

 

 

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور ادامه داد:  یعنی برای تحقق جامعه طراز اسلامی ، دو نقطه نشان گذاری شده است که یکی مسجد و دیگری مومن است که پرورش یافته مسجد است.

 

 

وی تصریح کرد: اگربه آیات قبلی توجه  کنیم مسجد طراز معرفی می شود.« لمسجد أسس على التقوى من أول يوم أحق أن تقوم فيه فيه رجال يحبون أن يتطهروا والله يحب المطهرين» این می شود مسجد طراز که تاسیس آن با تقواست ، خروجی آن هم طهارت و تقواست.

 

 

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور ادامه داد:  وکسانی که در این مسجد کارگذار هستند، تخصص شان در تطهر است.« فيه رجال يحبون أن يتطهروا والله يحب المطهرين» واین محبوب خداوند متعال است.خروجی یک چنین مسجدی انسانی می شود که خداوند متعال خریدارش است.از دل یک چنین مسجدی بدست می آید و او عبارت است از انسان مومن مجاهد.

 

 

وی با اشاره به آیه «إِنَّ اللَّهَ اشْتَرَى مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنْفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَيَقْتُلُونَ وَيُقْتَلُونَ وَعْدًا عَلَيْهِ حَقًّا فِي التَّوْرَاةِ وَالْإِنْجِيلِ وَالْقُرْآنِ وَمَنْ أَوْفَى بِعَهْدِهِ مِنَ اللَّهِ فَاسْتَبْشِرُوا بِبَيْعِكُمُ الَّذِي بَايَعْتُمْ بِهِ وَذَلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ» گفت: این هم خروجی اش است. خداوند متعال مشتری یک چنین انسان هایی است. مومن مجاهد که با يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَيَقْتُلُونَ وَيُقْتَلُونَ نشان گذاری شده است. حالا زیرساخت شخصیت مومن مجاهد که آن انسان مطلوب طراز اسلام هست و خروجی مسجد طراز است چیست؟ خروجی مسجد طراز اسلامی 9 ویژگی دارد که 6 ویژگی آن ناظر به آفاق شخصیت مومن و زیرساخت‌ها ست و 3 ویژگی ناظر به کنشگری انسان مومن مجاهد است.

 

 

حجت الاسلام  والمسلمین حاج‌علی اکبری ادامه داد: معمولا این آیه بعدی سوره توبه (آیه112) را نمیخوانیم و همیشه تا وَذَلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ (آیه 111) را می خوانیم.در جریان دفاع مقدس هم زیاد این آیه خوانده می شد اما آیه 112 را رها می کنیم. روایتی هم داریم که خدمت امام سجاد(ع) طرح مساله ای شد و آیه 111 خوانده شد اما امام فرمودند که شما آیه بعدی را نخواندید!!آیه بعدی این است: التَّائِبُونَ الْعَابِدُونَ الْحَامِدُونَ السَّائِحُونَ الرَّاكِعُونَ السَّاجِدُونَ الْآمِرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَالنَّاهُونَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَالْحَافِظُونَ لِحُدُودِ اللَّهِ وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِينَ. که همه برمیگردد به بندگی و اتصال به ملکوت، آن ارتباط قدسی و داشتن ارتباط باکیفیت با ساحت قدس پروردگار. از منزل توبه شروع می شود و قدم به قدم می آید تا آن جلوه های ویژه ای که در نماز هست.

 

 

وی تصریح کرد: حالاسه ویژگی اضافه شد. اگر مراجعه بفرمایین ترتیب این چینش هم خیلی جالب است. التَّائِبُونَ الْعَابِدُونَ الْحَامِدُونَ السَّائِحُونَ الرَّاكِعُونَ السَّاجِدُونَ... واو عطف هم نگذاشته است تا می رسد به الْآمِرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَالنَّاهُونَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَالْحَافِظُونَ لِحُدُودِ اللَّهِ. سه ویژگی که مربوط به کنشگری انسان مومن مجاهد است.  انسان مومن مجاهد براساس آن ساخت تقوایی شخصیت اش که مبتنی بر طهارت است که قبلا و در آیات قبلی درباره آن گفته شده است، یعنی شخصیت تمیزی دارد، نظیف است، منزه است و متطهر است. بر اساس این شخصیت قوام یافته که سیرتقویم در شخصیت انسان  مومن طراز به زیبایی مطرح شد از التَّائِبُونَ تا السَّاجِدُونَ.

 

 

 

حجت الاسلام  والمسلمین حاج‌علی اکبری  ادامه داد: و بعد فرمود: وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِينَ. خب این عرایض من را کنار هم بگذارید حاصلش این می شود که هرنوع جامعه پردازی و ایفای نقش های اجتماعی که در سه ساحت بسیار دقیق، الْآمِرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَالنَّاهُونَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَالْحَافِظُونَ لِحُدُودِ اللَّهِ،تبیین شده کاملا مبتنی بر خودسازی است که در آن 6 ویژگی قبلی معرفی شد و همه اینها حاصل یک چرخه تربیتی است که در مسجد اتفاق می افتد آن هم نه در هر مسجدی. روی مسجد ضرار خط کشیده شد مسجدی که نه تنها متصل به ساحت امامت نیست بلکه نقطه ی مقابل امامت است.

 

 

 

وی افزود: مسجد ضرار را اول خط می زند . اگر در آیات قبلی دقت کنید اول مسجد ضرار را معرفی می کند: وَ الَّذينَ اتَّخَذُوا مَسْجِداً ضِراراً وَ كُفْراً وَ تَفْريقاً بَيْنَ الْمُؤْمِنينَ وَ إِرْصاداً لِمَنْ حارَبَ اللهَ‌ وَ رَسُولَهُ... که یک وقتی مسجد بدلی اتفاق نیفتد چرا که اگر بخواهند مسجد را بزنند با مسجد می زنند. اول مسجد ضرار را خط می زند و بعد مسجد طراز را معرفی می کند.

 

 

 

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور تصریح کرد: مسجد طراز را با «فِیهِ رِجالٌ یحِبُّونَ أَنْ یتَطَهَّرُوا وَاللَّهُ یحِبُّ الْمُطَّهِّرِینَ» معرفی می کند که خروجی آن انسان متطهر است بعد اینکه این جماعتی که در مسجد تربیت می شوند شخصیت شان می شود شخصیت انسان مومن مجاهد دارای نقش آفرینی های اجتماعی با همان امر به معروف ونهی از منکر وبا حفظ حدود الهی.

 

 

 

وی ادامه داد: حالا اگر این آیاتی که خواندم که بسیار هم دلنشین است و همه در یک و نیم صفحه آمده است، اگر بخواهید فشرده وخلاصه کنید و در یک نگاه ببینید می شود آیه سوره مبارکه فتح که با نام مبارک پیامبر اسلام شروع می شود که  نسبت امت و امام را چقدر شیرین،صمیمی و نزدیک با دو ویژگی راهبردی معرفی می کند أَشِدّاءُ عَلَى الكُفّارِ رُحَماءُ بَينَهُم ، بلافاصله برمی گردد به رکوع و سجده: تَراهُم رُكَّعًا سُجَّدًا يَبتَغونَ فَضلًا مِنَ اللَّهِ وَرِضوانًا ۖ سيماهُم في وُجوهِهِم مِن أَثَرِ السُّجودِ ۚ ذٰلِكَ مَثَلُهُم فِي التَّوراةِ ۚ وَمَثَلُهُم فِي الإِنجيلِ كَزَرعٍ أَخرَجَ شَطأَهُ فَآزَرَهُ فَاستَغلَظَ فَاستَوىٰ عَلىٰ سوقِهِ يُعجِبُ الزُّرّاعَ لِيَغيظَ بِهِمُ الكُفّارَ. این هم در یک جمله به ما معرفی می شود.

 

 

 

حجت الاسلام  والمسلمین حاج‌علی اکبری  افزود: این آیات کاملا نقشه ساخت تمدن اسلامی را به ما معرفی می کند ودر یک نگاه به ما نشان می دهد که اگر این جامعه را نگاه کنید اولین چیزی که در این جامعه می بینید نماز و رکوع و سجده است، که البته از « تَراهُم رُكَّعًا سُجَّدًا» بر اساس ترکیب آیات و سیاق قرآنی حتما استنباط نماز جمعی می شود: َتراهُم رُكَّعًا سُجَّدًا يَبتَغونَ فَضلًا مِنَ اللَّهِ وَرِضوانًا ۖ.  که در آفاق چنین جامعه ای نشانه سجده و نشانه بندگی که اوج آن سجده است مشاهده می شود که سيماهُم في وُجوهِهِم مِن أَثَرِ السُّجودِ.یعنی در اقتصادشان، در فرهنگ و هنرشان، در امور بین الملل شان، در علم و سیاست شان، در فن آوری شان همه جا نشانه سجده و بندگی دیده می شود.

 

 

وی در پایان با جمع بندی مباحث مطرح شده تاکید کرد:  پرداختن به موضوعات ظاهری مسجد نباید ما را از نقش اصلی و برجسته مسجد که نقش تربیتی آن است غافل کند. اگر از تربیت در مسجد غفلت کنیم در آینده شاهد بروز کنشگرانی خواهیم بود که خود مسجد آن‌ها را نمی‌پذیرد.

 

 

 

حجت الاسلام  والمسلمین حاج‌علی اکبری  تصریح کرد: باید نقش تربیتی در مسجد جامعه پرداز تقویت شود، همچنین باید از ظرفیت احادیث و آیات قرآن کریم نیز بهره‌مند شویم.مسئله امروز ما موضوع امام جماعت است و حوزه علمیه باید کم‌کاری گذشته خود در راستای تربیت امام جماعت شایسته و متخصص را با جدیت و سرعت مضاعف جبران کند.

کد خبر 1210057

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha