لزوم تامین آب پایدار در مناطق عشایری خراسان جنوبی

طالبی بر تامین آب پایدار مناطق عشایری خراسان جنوبی تاکید کرد و گفت: خشکسالی های ۲۵ سال اخیر آسیب های زیادی به عشایر وارد کرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «محمدرضا طالبی» امروز (۷ شهریور) در مراسم تکریم و معارفه مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی اظهار کرد: عشایر همواره نقش مهمی در احیای اسلام داشته و در طول تاریخ به رسالت،  اصالت دینی و انقلابی خود به نحو احسن عمل کرده‌اند.


معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه عشایر در جریان پیروزی انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس، حضور در انتخابات ها و در تمام صحنه های انقلاب نقش محوری و درخشان خود را به درستی ایفا کرده اند، افزود: به هر میزان برای این جامعه کم توقع و کم برخوردار در سطح کشور و به صورت ویژه در استان فعالیت نماییم، نمی توانیم دین خود را به آنان ادا کنیم.

 

طالبی تصریح کرد: انتقال نهاده های دامی از بنادر نیز با توجه به مسافت طولانی هزینه زیادی را به همراه دارد لذا لازم است در این خصوص به استان توجه ویژه ای شود.

 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی با ییان اینکه عشایر از خشکسالی 25  سال اخیر استان به شدت آسیب دیده اند، گفت: اگر در معدودی از سال های اخیر  بارندگی اندکی به وقوع پیوسته، دیگر برای دامدار دامی باقی نمانده تا بتواند از آن بهره ببرد.


طالبی گفت: عدم تناسب قیمت فروش تولیدات عشایری با هزینه های تولید نیز یکی از مشکلات این حوزه است که باید مورد توجه قرار گیرد تا تولید برای این قشر زحمتکش صرفه اقتصادی داشته باشد. همچنین  اداره کل عشایری باید در خصوص تأمین آب پایدار برای مناطق عشایری برنامه ریزی کند.


وی با بیان اینکه بیکاری جوانان که باعث حاشیه نشینی آنان شده از دیگر مشکلات حوزه عشایری است، گفت: بیشتر جوانان عشایری از تمکن مالی کمی برخوردارند و نمی توانند برای خود کار و حرفه ای راه بیندازند لذا لازم است در این خصوص تسهیلات با سود پایین و تضامین سهل تر به آنان تعلق گیرد.


معاون استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه خراسان جنوبی با 152 هزار کیلومترمربع وسعت از جمعیت و تراکم جمعیت بسیار پایینی برخوردار است گفت: با توجه به شرایط اقلیمی استان، دامداری سنتی توجیه اقتصادی ندارد و نیاز است در مباحث آموزشی، موضوع اصلاح نژاد در دستور کار مسئولین امر قرار گرفته و متعاقب آن توانمند سازی ها در این حوزه صورت پذیرد تا بتوانند از این آموزش ها در راستای توانمندسازی عشایر استفاده نمایند.

 

 در این مراسم از تلاش های عصمتی پور تقدیر شده و ابراهیمی به عنوان سرپرست اداره کل امور عشایری استان معرفی شد.

 

کد خبر 1210659

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha