طغیان آفات در باغات پسته سرایان

حجم بالای خسارات به باغات پسته شهرستان سرایان برای دومین سال پیاپی, امید را در دل کشاورزان از بین برد و پیش بینی های کارشناسان را در خصوص میزان تولید محصول سال جاری را بهم زد و ادامه این روند پسته کاران سرایانی را در وضعیت بحرانی قرار داده است.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی: این روزها تابلوهای خرید پسته در جای جای شهرستان سرایان خودنمایی کرده و مراکز خرید و دلالان به امید سهمی بیشتر در خریداری این محصول خود را مهیا کرده‌اند اما غافل از این موضوع هستند که بیشتر باغات پسته اسیر آفات و عوامل خسارات زا شده و محصول تولیدی باغات این شهرستان را از ۳۰ تا ۱۰۰ درصد کاهش داده است.

 


شهرستان سرایان یکی از قطب های تولید پسته و زعفران در استان خراسان جنوبی بشمار می رود و با توجه به افزایش میزان بارندگی در سال زراعی جدید، امید در دل کشاورزان برای افزایش تولید زنده شد اما در سال جاری با توجه به بروز عوامل خسارت زا، برداشت محصول با افت بالای ۴۵ درصدی طبق برآورد کارشناسان همراه شده است و حدود ۳۰ تا ۱۰۰ درصد باغات پسته در مناطق مختلف این شهرستان دچار سرمازدگی و تگرگ شدند.

 


«محمد مهدی طالبی» یکی از پسته کاران سرایانی با اشاره به خسارات بالای ۳۰ درصدی باغات پسته شهرستان در سال گذشته گفت: در سال جاری نیز با توجه به افزایش هزینه های تامین آب باغات پسته، شاهد افت چشمگیر محصول تولیدی هستیم و این افت عملکرد در برخی از مناطق صددرصد است.

 


وی بخشی از کاهش عملکرد باغات را به دلیل کیفیت پایین سموم کشاورزی عنوان کرد و گفت: مسئولان باید در سال‌های خشکسالی در خصوص تامین سموم با کیفیت کشاورزان را یاری دهند.

 


به گفته این کشاورز سرایانی، این شهرستان یکی از قطب های تولید زعفران و پسته خراسان جنوبی است و کاهش سطح تولید زعفران، به دلایل مختلف در سال گذشته خسارات سنگینی به کشاورزان وارد کرد.

 


طالبی ادامه داد: کاهش عملکرد باغات پسته بر اثر سرمازدگی و عوامل دیگر نیز در سال جاری نیازمند توجه مسئولان در زمینه پرداخت تسهیلات ارزان قیمت با هدف جبران قسمتی از این خسارات ضروری است.

 


وی با اشاره به دارا بودن نزدیک به دو هکتار باغ پسته بارور، و بروز خسارات ۱۰۰ درصدی گفت: در سال جاری به دلیل طغیان آفات حتی پسته مصرفی برای منزل را باید از بازار خریداری کنم.

 


یک کارشناس مدیریت جهاد کشاورزی سرایان با توجه به بازدیدهای میدانی از باغات پسته سرایان گفت: با افزایش دمای هوا و طولانی شدن آن و از طرفی وجود بادهای شدید در منطقه و کاهش رطوبت خاک، موجب افزایش کنه در باغات پسته شد و ادامه این روند منجر به بروز خسارات زیاد در باغات پسته شده است.

 


به گفته این کارشناس کشاورزی، کنه بر روی درختان بعضاً با چشم قابل رویت نبوده ولی در باغاتی که دارای آلودگی شدید هستند کنه ها بر روی رگبرگ ها پوست اندازی کرده به طوری که اگر شدت آن زیاد شود، باعث انسداد روزنه برگ شده و درخت به صورت سبز مرگ شده و خشک می شود. وی طغیان این افت را باعث از دست رفتن محصول در سال بعد دانست.

 


مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سرایان هم با بیان اینکه سالانه بالغ بر۳۰۰ هکتار به باغات پسته شهرستان افزوده شد و احداث باغات پسته با توجه به مشکلات آبی با استقبال کشاورزان مواجه شد، گفت: بالغ بر ۳۷۰۰ سه هزار هکتار از اراضی شهرستان سرایان را باغات پسته به خود اختصاص داده است.

 


«علی اکبر بردبار» با بیان اینکه در سال جاری به علت وقوع حوادث غیر زیستی از قبیل وقوع بارندگی در مرحله گرده افشانی، سرمازدگی، تنش شوری و سایر عوامل خسارت زا، آخرین مشاهدات و بررسی و پایش باغات بارده، حاکی از این است که شرایط باغات پسته از وضعیت مناسبی برخوردار نیست و درصد خسارت سرمازدگی وارده از آنچه پیش بینی شده بود و انتظار می رفت شدیدتر و در مناطق مختلف بین 30 تا 100 درصد حادث شده است.

 


«علی اکبر بردبار» تولید سالیانه ۱۲ هزار تن پسته را در شهرستان سرایان یادآور شد و اظهار داشت: این میزان ارزش اقتصادی بالغ بر ۹۰ میلیارد تومان را نصیب شهرستان و رونق اقتصادی منطقه می کند.

 


 وی بیان کرد: در سال جاری پسته تولیدی به علت بروز تگرگ و سرمازدگی در مناطق مختلف شهرستان با ۳۰ تا ۱۰۰ درصد افت مواجه شده است.

 


مدیر جهاد کشاورزی سرایان به رونق اشتغال در فصل برداشت محصول پسته اشاره کرد و به وجود ۱۱ واحد فرآوری با ۹ واحد فعال فرآوری و سورتینگ فعال پسته با ظرفیت ۹ هزار تن در این شهرستان اشاره کرد که بخش نسبتا قابل توجهی در سبد اشتغال شهرستان را ایفا می کند.

 


وی افزود: شهرستان سرایان به عنوان يكي از مناطق توليد پسته با ارقام غالب احمد آقایی، سفید، کله قوچی، اکبری و فندقی مطرح بوده که سطحي معادل 3700 هكتار را به خود اختصاص داده است.

 


به گفته وی از اين ميزان ۲ هزار و ۶۹۵ هکتار سطوح بارور و یک هزار هکتار غیر بارور است.

 


بردبار با بیان اینکه برداشت محصول پسته، براساس نوع رقم از نيمه دوم مرداد ماه شروع و تا اواخر شهریور ماه ادامه دارد، متوسط برداشت پسته خشک در هر هكتار از باغ هاي شهرستان در سال هاي عادي و در صورت عدم وقوع حوادث غيرمترقبه و خسارت زای زیستی و غیرزیستی را حدود 1.3 تن در هر هكتار عنوان کرد.

 


بردبار در ادامه یادآور شد: در سال جاری به علت وقوع حوادث غیر زیستی از قبیل وقوع بارندگی در مرحله گرده افشانی، سرمازدگی، تنش شوری و سایر عوامل خسارت زا آخرین مشاهدات و بررسی و پایش باغات بارده حاکی بر این است که شرایط باغات پسته وضعیت مناسبی ندارد و درصد خسارت سرمازدگی وارده از آنچه پیش بینی شده بود و انتظار می رفت شدیدتر و در مناطق مختلف بین 30 تا 100 درصد حادث شده است.

 


به گفته وی بیشترین تاثیر سرمازدگی بر روی ارقام زود گل کله قوچی، فندقی و احمد آقایی در مرحله گرده افشانی و تلقیح گل و در ارقام سفید و اکبری به علت نوسانات دمایی و گرمای زود هنگام فصل جاری باعث عقیم شدن گرده گل و اختلال در گرده افشانی باغات پسته و در نتیجه تنک شدن شدید خوشه ها در اثر عدم تلقیح را به همراه داشته است.

 


وی ادامه داد: بروز طوفان و باد شدید در 10 و 11 اردیبهشت ماه باعث ریزش 18 درصدی خوشه های پسته، بویژه در انواع ارقام سفید در سطح 760 هکتار شهرستان شده است و پیش بینی می شود که از کل سطح باغات شهرستان کمتر از 1600 تن برداشت شود که نسبت به سال گذشته به طور میانگین 45 درصد کاهش تولید در عملکرد شهرستان را دارد.

 

 

 

 

کد خبر 1210820

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha