مسجدی که روستای لب دریا را مرکز فعالیت‌های مومنانه و فرهنگی کرده است

کانون فرهنگی هنری انصارالزینب(س) با برپایی ایستگاه صلواتی، توزیع غذای گرم و سبد معیشتی در ماه صفر از محرومان حمایت می‌کند؛ برگزاری طرح‌های توسعه کتابخوانی میان بچه‌های روستا و جشنواره برداشت برنج نیز از ابتکارات این کانون مسجدی است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، کانون فرهنگی هنری «انصارالزینب(س)» در جوار مسجد صاحب الزمان (عج) روستای لبِ دریا واقع در بخش بندر کیاشهر آستانه اشرفیه از کانون های فرهنگی هنری فعال استان گیلان است. این کانون فرهنگی هنری از سال 94 با مجوز رسمی ستاد فهمای استان گیلان فعالیت خود را در این روستا که ۱۲۰ خانوار در آن ساکن هستند، آغاز کرد و در مناسبت های مذهبی، خدمت رسانی به اقشار محروم و کارآفرینی فعالیت های قابل توجهی انجام می دهد.

 

«مژگان پیرخندان» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به رویکردها و برنامه های کانون فرهنگی هنری انصار الزینب(س) روستای لب دریا، اظهار کرد: برپایی ایستگاه های صلواتی، برگزاری مراسم سوگواری و سخنرانی و قرائت زیارت اربعین، بخشی از فعالیت های این کانون فرهنگی هنری در ماه های محرم و صفر است.

 

مدیر کانون انصارالزینب(س) مسجد صاحب الزمان(عج) با اشاره به ایجاد صندوق قرض الحسنه «زینبیون» و پرداخت وام به افراد نیازمند از این طریق، بیان کرد: توزیع بسته های معیشتی، غذای گرم و گوشت قربانی و  اهدای لوازم التحریر و نمر افزارهای آموزشی به دانش آموزان نیازمند در آستانه شروع سال تحصیلی بخش دیگری از برنامه های این کانون در کمک رسانی به اقشار محروم در ماه صفر است.

 

وی ادامه داد: در دو سال گذشته به دلیل شرایط کرونایی در ایام عزاداری محرم اقدام به برگزاری مراسم «چله عاشورايی با شهدا» کردیم و در این برنامه که از روز اول محرم آغاز و تا اربعین حسینی ادامه داشت، از ظرفیت فضای مجازی برای تبیین حماسه عاشورا بهره بردیم.

 

برنامه های اوقات فراغت

پیرخندان با اشاره به اجرای طرح اوقات فراغت تابستان  در این روستا، گفت: برنامه های اوقات فراغت در رشته های قرآنی شامل روخوانی، روانخوانی، تجوید، حفظ جزء ۳۰ قرآن کریم، کلاس های هنری همچون صنایع دستی، حصیربافی، قلاب بافی، شمع سازی و نیز پرورش گل و گیاه و تفکیک زباله در دستور کار است و در رشته های ورزشی همچون شنا، دارت و والیبال نیز برای نوجوانان و جوانان کلاس های آموزشی برگزار می کنیم و مشاوره تحصیلی و خانواده هم در کانون ارائه می شود.

 

 

 

 

کارگاه نقاشی

وی ادامه داد: همچنین اقدام به برپایی کارگاه نقاشی با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آستانه اشرفیه  کردیم؛ ساخت عروسک‌های تبلیغاتی با عنوان «کتاب غذای روح است» توسط یکی از هنرمندان اعضای کانون و اهدا به شرکت‌کنندگان در مسابقه نقاشی و رنگ آمیزی کارگاه نقاشی را نیز انجام دادیم.

 

وی با اشاره به موفقیت های این کانون فرهنگی هنری در سطح استان و حتی کشور افزود: در شرایط کرونا توانستیم، ۵۰۰ نوجوان و جوان را جذب فعالیت های این کانون کنیم. جشن‌های اعیاد مذهبی ملی و سالروز ولادت ائمه اطهار(ع) و جشنواره‌های مختلف محلی با موضوعاتی نظیر برداشت برنج و طبخ غذاهای محلی را نیز برگزار می کنیم.

 

شنبه های با کتاب

پیرخندان با اشاره به اجرای طرح «سه شنبه های تکریم» با هدف ارج نهادن به مقام شامخ شهدا و  دیدار با خانواده های شهدا، گفت: اجرای طرح ملی «شنبه های با کتاب» به منظور بالا بردن سطح فرهنگ مردم روستا و توسعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی در قالب طرح هایی همچون طرح «هر کوچه یک کتاب» با کمک کتابخانه و کتابدار کانون دنبال می شود. همچنین، در مناسبت های مختلف اقدام به برپایی نمایشگاه کتاب در مسجد می کنیم و در آینده نزدیک بنا داریم که در بحث کتاب و کتابخوانی کانالی در فضای مجازی راه اندازی و کتاب های مناسب را معرفی کنیم.

 

 

 

 

مدیر کانون انصارالزینب(س) برگزاری جشنواره برداشت محصول و شکرگذاری در ایام برداشت محصول برنج را از دیگر از برنامه های این کانون نام برد و تصریح کرد: در این جشنواره بانوان عضو کانون لباس محلی پوشیده شده و در محل برگزاری، نان های محلی را پخت می کنند،  برگزاری نمایشگاه گل و گیاه و عرضه صنایع دستی همچون چرم دوزی و محصولات خوراکی از بخش های این جشنواره است.

 

وی به رویکردهای این کانون به در دوران کرونا اشاره کرد و گفت: این کانون فرهنگی هنری فعال در راستای مبارزه با این بیماری و نیز اطلاع رسانی به مردم پیرامون ویروس کرونا برنامه هایی تدارک دید، که اجرای طرح دلنوشته «در خانه بمانیم» با هدف تولید محتوای آموزشی و آگاهی رسانی در خصوص مراقبت افراد برای جلوگیری از ابتلا به بیماری کرونا، راه اندازی پویش «کرونا را شکست می دهیم»، تولید انیمیشن «کرونا در کمین است»، توزیع مواد ضدعفونی کننده میان اهالی روستا، کسبه ها و مغازه ها و ضدعفونی معابر و خیابان ها و دستگاه های خودپرداز، راه اندازی کارگاه تولید ماسک  بخشی از فعالیت های صورت گرفته در دوران کرونا است.

 

کمک های مومنانه

مدیر کانون انصارالزینب(س) به حمایت معیشتی از محرومین در راستای اجرای طرح مواسات و همدلی اشاره و خاطرنشان کرد: با همکاری کانون فرهنگی هنری «حضرت خدیجه(س)» و برنامه «سمت خدا» در چندین مرحله بسته های گوشت قربانی میان نیازمندان و خانواده های بی سرپرست توزیع و به مناسبت عید نوروز نیز بسته های پوشاک به خانواده های کم برخوردار اهدا شد و از بیماران سرطانی هم حمایت هایی داشتیم.

 

کد خبر 1211171

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha