سنگر می تواند قطبی برای ایجاد اشتغال در منطقه باشد

محبتی با بیان اینکه بخشداری نقش مهمی در موفقیت برنامه ها و طرح های توسعه روستاهای بخش به عهده دارد گفت: پرجمعیت ترین بخش استان گیلان سنگر است که قابلیت شهرستان شدن را دارد.

«حسین محبتی» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان با بیان اینکه هفته دولت یادآور ماندگاری بزرگ مردانی همچون شهیدان«رجایی» و «باهنر» است که با ایمان، ساده زیستی و صداقت برای همیشه تاریخ، الگوی راستین و استوه خدمتگزاری بی منت به مردم فهیم و ایثارگر میهن اسلامی شدند اظهار کرد: شهیدان رجائی و باهنر پرچم پرافتخار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را در مسیر انقلاب برافراشتند تا امروز در گذر زمان و در دولت های مختلف و نیز در دولت انقلابی اکنون، بیش از پیش در اهتزاز باشد.
 


*بخشداری نقش مهمی در موفقیت برنامه ها و طرح های توسعه روستاهای دارد
بخشدار سنگر با تاکید بر اینکه امروز علی رغم تمامی دغدغه های موجود در بخش سنگر، با لطف خداوند متعال و همت مردم و همراهی مدیران بخش اتفاقات بسیار خوبی در مسیر توسعه و پیشرفت رخ داده است تصریح کرد: بخشداری نقش مهمی در موفقیت برنامه ها و طرح های توسعه روستاهای بخش به عهده دارد و این موضوع به ویژه در ارتباط با توسعه پایدار اهمیت بیشتری پیدا می کند.

 

وی بخش سنگر را از توابع شهرستان رشت با بیش از 30 سال سابقه بخشداری به مرکزیت شهر سنگر دانست و افزود: شهرداری سنگر با قدمت 80 سال و دارای سه دهستان می باشد که دهستان های اسلام آباد و سراوان از جهت جمعیتی قابلیت ارتقا به شهر را دارند.

 
محبتی ادامه داد: این بخش با بیش از 40 روستا و سکونتگاه های رو به رشد، با وسعت جغرافیایی 326 کیلومتر مربع بزرگترین وسعت جغرافیایی را نسبت به توابع دیگر داشته و از جهت پوشش طبیعی دارای جلگه و کوهستان و گستره وسیع جنگلی است.


وی بیان کرد: شهر سنگر با جمعیتی بیش از 20 هزار نفر و با در نظر گرفتن دهستان ها و کل بخش جمعیتی بیش از 65 هزار نفر، پرجمعیت ترین بخش استان گیلان است که قابلیت شهرستان شدن را دارد و سال هاست یکی از مطالبات مردم این بخش است.

 

محبتی با تاکید بر اینکه سنگر، بخشی با موقعیت استراتژیک است که بزرگترین سد شهرستان را دارد و در ابتدای پهنه دشت گیلان قرار گرفته است، گفت: این بخش در یکی از پر ترددترین اتوبان های شمال کشور یعنی رشت- قزوین قرار دارد و دارای مناطق دیدنی بسیاری است که از مهم ترین آنها می توان به زیارتگاه مقدس امامزاده هاشم که چهارمین بقعه از جهت وسعت و موقوفات در کشور است، با داشتن زائرسرا، هتل مجهز، بازار و امکانات وسیع که یکی از مراکز اصلی توقف مسافران و زائران می باشد، اشاره کرد.


 
*سنگر می تواند قطبی برای ایجاد اشتغال در منطقه باشد

محبتی ادامه داد: پارک جنگلی سراوان نیز بیش از 90 هکتار مساحت دارد و یکی از بزرگترین فرصت های شغلی در حوزه بومگردی و جذب گردشگر می باشد.

 

وی همچنین، موزه میراث روستایی، چشمه چشماگل، آبشار کچا، مسجد جامع امشه، روستاهای زیبا کچا، جوکلبندان، گلسرگ، موشنگاه، قاضیان، سراوان و ... را از دیگر مناطق دیدنی سنگر برشمرد که سالانه تعداد زیادی از گردش گران برای بهره مندی از مواهب طبیعی و مکان های دیدنی، این بخش را مقصد گردشگری خود قرار می دهند و اذعان کرد: با وجود این فرصت ها، سنگر می تواند قطبی برای ایجاد اشتغال در منطقه باشد.


 
محبتی همچنین وجود ایستگاه راه آهن، بزرگراه رشت به تهران، شهرک صنعتی، پلیس راه را از دیگر موارد پر اهمیت این بخش عنوان کرد و ادامه داد: جالب است بدانیم سنگر به مفهوم تکیه گاه و پشتیبان است و دارای وجه تسمیه ای است که نام خود را از ارتفاعات مجاورش که «درپشت» نامیده می شود و معنای آن نیز تکیه گاه و پشتیبان است، گرفته است.

 

*اولین شهید گیلانی «تراب پورقلی» در سنگر متولد شده است
وی با اشاره به اینکه در زمینه فرهنگی نیز بخش سنگر جز اولین هاست و اولین شهید گیلان شهید «پورقلی» در این شهر متولد شده است، افزود: همچنین تعداد 296 نفر از شهدای جنگ تحمیلی در این دیار پرورش یافتند.

 

*گزارشی از چهار ماه حضور
محبتی در ادامه طی گزارشی از چهار ماه حضور در بخشداری سنگر، اظهار کرد: بازدیدهای میدانی روزانه از تمامی روستاهای بخش سنگر در دستور کار قرار دارد و از نزدیک در جریان مشکلات بخش قرار گرفته و با تشکیل کارگروه های ویژه با همکاری روسای ادارات، دهیاران و اعضای شوراها در جهت بهبود مسائل گام های موثری برداشته شده است.

 

محبتی احداث 600 متر شبکه 20 کیلو ولت هوایی و نصب پنج دستگاه ترانسفورماتور در حوزه شهری و روستایی، نصب چهار ترانس 100 در روستاهای امشه، سروندان، قاضیان و شهر سنگر، تبدیل 22هزار و 808 متر شبکه فرسوده سیمی به کابل خودنگهدار در روستاهای بخش، احداث 31 کیلومتر کابل خود نگه دار فشار ضعیف هوایی، نصب کنتورهای هوشمند جهت کنترل میزان مصرف مشترکین پر مصرف و جایگزینی پایه های جدید به جای پایه های فرسوده با اعتبار 5000 میلیون ریال را از اقدامات اداره برق این بخش عنوان کرد.

 

وی افزود: در بخش آبفا نیز اتصال روستای سروندان و نشرود کُل به تصویه خانه بزرگ سنگر، لوله گذاری آب شرب در روستای جوکلبندان(فاقد آب شرب سالم بود)، نصب و تعویض الکتروپمپ تاسیسات در روستاهای قاضیان، گلسرک و شاقاجی، بروز رسانی و تعویض لوله های داخل چاه در روستای رودبرده، و نیز رفع کلیه شکستگی ها و پیشگیری از هدررفت آب در کل بخش سنگر انجام شده است.

 

محبتی در بخش آبیاری به ساخت و نصب دریچه و ملزومات آبیاری در تعدادی از روستاها، ساخت و نصب ناو آب بر فلزی در روستای کیاسرا، تعمیر، سرویس و راه اندازی پمپ های برقی و دیزلی بخش سنگر(برقی و دیزلی 13 اینچ روستای پیش کنار،برقی 10 اینچ روستای شهرستان، برقی 6 اینچ روستای ورازگاه، برقی 10 اینچ روستای فشتام و جوبنه و برقی 3 اینچ روستای گیلاوندان) اشاره کرد و گفت: در بخش ورزش و جوانان نیز برگزاری مسابقام مینی فوتبال جام پرچم و میزبانی متعدد مسابقات مطرح استانی از جمله والیبال که با حضور جمعی از بازیکنان بین المللی در سالن انقلاب سنگر صورت گرفت را می توان نام برد.

 

*شروع به کار تصفیه شیرابه سراوان در آینده ای نزدیک
بخشدار سنگر از شروع به کار تصفیه شیرابه سراوان در آینده ای نزدیک خبر داد و اظهار کرد: زیرسازی و آسفالت راه های روستایی به طول ۱۶ هزار متر، لکه گیری و مرمت آسفالت در تعدادی از روستاها به طول ۲۴ هزار و ۷۰۰ متر، شن ریزی معابر روستایی به طول تقریبی۱۲ هزار متر، بازسازی روشنایی معابر در روستاها برای حدود ۸۰ درصد معابر مشکل دار یا خاموش، اصلاح بازنگری طرح هادی در سراوان که شامل حدود ۵۰ خانوار می شود، انجام امورات مرتبط با برپایی خانه فرهنگ در سراوان، نقشه برداری برای طرح هادی روستای کچا، انجام بازنگری طرح هادی دیگر روستاها، اجرای طرح سنگ فرش در روستای گلسرک به طول ۴۰۰ متر، احداث گلخانه گل و گیاهان زینتی، ساخت و بهره برداری پل در روستاهای سروندان، بازقلعه ملک، خمام رود، کچا و بازقلعه اکبر، تشکیل کارگروه برای حل مشکل مردم حاشیه سفید رود در غازیان و نیز بررسی واحدهای خبازی به صورت میدانی(به جهت در جریان قرار گرفتن از کیفیت تولید و میزان رضایت مردم از واحدهای خبازی) سایر اقدامات انجام شده در بخش سنگر است.

کد خبر 1211347

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha