علم، اخلاق، مهارت و بینش ارکان توانمندسازی است

آیت‌اللّه عاملی علم، بینش، تهذیب و اخلاق و نیز مهارت و بهره‌گیری از فناوری روز را چهار رکن در برنامه‌ریزی‌ها دانست و گفت: هرکدام از این ارکان ویژگی‌ها و رویکردهایی دارد که می‌بایست در برنامه‌های توانمندسازی، تربیتی و شبکه مسائل مدنظر قرار گیرد.

به‌گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، آیت‌اللّه «سیدمصباح عاملی» امروز (چهارشنبه ۹ شهریور) در مراسم اختتامیه اردوی علمی‌تربیتی «طریق تحول»، از برنامه‌های پیش روی علمی‌تربیتی گفت و ابراز کرد: بحث تربیت و توانمندسازی، موقت و کوتاه‌مدت نیست؛ زیرا علم، دانش و بینش، ایستایی ندارد و همیشگی است و در مسیر حرکت تکاملی انسان اجتناب‌ناپذیر است.

 

این عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با اشاره به آیهٔ «يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَالَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ» (مجادله، ۱۱) اظهار کرد: تفاوتی میان علم‌آموزی برای برادران و خواهران نیست؛ بلکه خودشان باید خویش را اثبات کنند.

 

وی به نگاه اشتباهی اشاره کرد که معتقد است بانوان تنها باید با سطح مقدماتی از علم و مهارت تبلیغی آشنا شوند و دیگر نیازی به ادامه و رشد سطح علمی ندارند و گفت: این نگاه، غیرواقعی، تبعیض‌آمیز و غیرالهی است؛ یعنی ایشان هم می‌بایست مانند مردان به علم‌آموزی بپردازند و تفاوتی میان آنان نیست.

 

آیت‌‌اللّه عاملی افزود: در حوزه علمیه نیز همین طور است و تفاوتی میان زن و مرد نیست و از این رو باید خوب درس بخوانند و تحصیل کنند؛ اما اینکه بانوان در فضایی آموزشی به‌سهولت مدرک دریافت کنند، افتخار و امتیاز محسوب نمی‌شود و نتیجه‌بخش نیست.

 

مدیر حوزه علمیه خراسان بر اولویت تدریس برای اساتید خواهر در مدارس خواهران تأکید کرد و گفت: مدرّسان و اساتید خواهر در این مدارس جایگاه خاص خود را دارند که باعث افتخار است و توانمندسازی اساتید به‌ویژه در بخش خواهران باید با قوت ادامه یابد.

 

آیت‌اللّه عاملی به درس خارج برای خواهران نیز اشاره و خاطرنشان کرد: باید به این سمت برویم که از میان بانوان نیز استاد درس خارج برای این قشر داشته باشیم.همچنین گفتار و عمل باید با خصوصیتی معنوی باشد و معنویت به‌خصوص در حوزه علمیه موج بزند، درخت تنومند بصیرتی، علمی و تربیتی در واقع در ایمان ریشه دارد.

 

این عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه انگیزه طلبه از ورود به حوزه علمیه مهم است، تصریح کرد: پیامبران قبل از ایجاد بعثت و دعوت مردم به‌سوی خدا، در درون خود، دگرگونی و تغییر به وجود می‌آوردند و سپس آن بعثت و هدایت به جامعه ابلاغ می‌شد.

 

آیت‌اللّه عاملی، ارتباط و به‌تعبیری پرواز به‌سوی حضرت حق را از جمله عرصه‌های ایمان خواند و گام بعدی را ورود به میدان علم، دانش و بینش دانست و گفت: در واقع بال‌های این گام، ایمان است و اگر ایمان نباشد، سقوط در پی خواهد داشت که این نکته را تاریخ به ما نشان داده است.

 

مدیر حوزه علمیه خراسان توجه به خدا را نکته کلیدی در مسیر پیش روی هر فرد خواند و گفت: بنا به توصیف متقین در فرمایش حضرت علی(ع)، عنصر مهم در وجود ایشان، توجه درونی به عظمت و بزرگی خالق است که در نتیجه هیچ مانعی در مسیر تکامل آن‌ها وجود ندارد و هیچ چیزی از جلوه‌های دنیا آنان را نمی‌تواند از راه منصرف و متوقف کند.

 

آیت‌اللّه عاملی، علم، بینش، تهذیب و اخلاق و نیز مهارت و بهره‌گیری از فناوری روز را چهار رکن در برنامه‌ریزی‌ها دانست و گفت: هرکدام از این ارکان ویژگی‌ها و رویکردهایی دارد که می‌بایست در برنامه‌های توانمندسازی، تربیتی و شبکه مسائل مدنظر قرار بگیرد.

 

انتهای پیام/

کد خبر 1211390

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha