عمل به آموزه های دینی در قالب ترویج فرهنگ نیکوکاری

استاد دانشگاه گفت: ضرورت های دینی، فرهنگی، ترویج فرهنگ نیکوکاری، توزیع عادلانه ثروت و عدالت اقتصادی، تعالی اجتماعی و مسئولیت پذیری اجتماعی، رضای خدا و عمل به آموزه های دینی از عوامل موثر در گسترش نیکوکاری و کارهای خیر است.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، پنجاه و سومین نشست تخصصی خیر ماندگار با موضوع «بررسی جایگاه نیکوکاری در مدارس ابتدایی ایران و سایر کشورها» به صورت حضوری و مجازی، به همت پژوهشکده آلاء برگزار شد.

 

دکتر «سیدمحمدرضا سیدی» عضو هیئت علمی و معاون بروندادهای علمی پژوهشکده آلاء و دکتر «لیلا عیاری» مدرس دانشگاه و پژوهشگر و مجری دوره‌های آموزش نیکوکاری در این نشست تخصصی به ارائه دیدگاه های خود پرداختند و در پایان حاضران در جلسه، سوالات خود را مرتبط با موضوع مطرح کردند.

 

«لیلا عیاری» در نشست «بررسی جایگاه نیکوکاری در مدارس ابتدایی ایران و سایر کشورها» گفت: خداوند در آیات مختلف قرآن کریم درباره احسان و نیکوکاری تاکید کرده است و به اهمیت پرداخت زکات و انفاق و نیکوکاری پرداخته است و به افرادی که زکات نمی دهند و به یتیمان و افراد نیازمند کمک نمی کنند تذکر داده است.

 

مدرس دانشگاه با اشاره به جایگاه احسان و نیکوکاری در دین مبین اسلام افزود: فرهنگ انفاق و نیکوکاری باید در کتاب های درسی گنجانده شود و از سنین پایین به دانش آموزان بیاموزیم که به هم نوع خود کمک کنند و این کار را باید در عمل و رفتار به آنها بیاموزیم.

 

پژوهشگر و مجری دوره های آموزش نیکوکاری خاطرنشان کرد: مفاهیم نیکوکاری، فداکاری و امانتداری باید به صورت ملایم از پایه اول ابتدایی آغاز کنیم و به مرور در کلاس های بالاتر مطالب بیشتری در حوزه نیکوکاری و کارهای خیر برای دانش آموزان بیاموزیم.

 

وی تصریح کرد: برای تفهیم نیکوکاری در میان دانش آموزان نیازمند فعالیت های نیکوکارانه عملی و اجرایی هستیم در کنار محتوای درسی. چراکه اگر در معرفی نیکوکاری و کارهای خیر فقط به کتاب درسی اکتفا کنیم، در رفتار دانش آموزان نهادینه نخواهد شد.

 

مدرس دانشگاه گفت: ترسیم نیکوکاری با نقاشی، دادن صدقه، آموزش نیکوکاری در قالب تفکر و پژوهش از دیگر مولفه های مهم در شکل گیری روحیه نیکوکاری در میان دانش آموزان است.

 

عیاری با اشاره به ماهیت نیکوکاری و آسیب ها و فرصت های پیش روی کارهای خیر و نیکوکارانه، خاطرنشان کرد: نوع نگرش خانواده ها نیز در شکل گیری مفهوم نیکوکاری در ذهن دانش آموزان بسیار موثر است.

 

مدرس دانشگاه با بیان اینکه نیکوکاری را در مادیات و کمک های مادی نباید محدود کنیم، اظهارداشت: کودکان کم بضاعت و خانواده هایشان در کنار بهبود معیشت و وضعیت اقتصادی نیاز دارند که شاد باشند و اعتماد به نفسشان تقویت شود. 

 

عیاری تاکید کرد: کودکان در مناطق محروم تلقی شان از نیکوکاری و انجام کار خیر این است که به آنها کمک شود و درباره اینکه خودشان هم بتوانند به افراد دیگر کمک کنند هیچ ذهنیتی ندارند.

 

استاد دانشگاه با بیان اینکه همه ما در قبال خانواده های کم بضاعت به ویژه کودکان در مناطق محروم مسئول هستیم، گفت: آموزش های خانوادگی درباره افزایش نیکوکاری و انجام کارهای خیرخواهانه می تواند به گسترش نیکوکاری در جامعه کمک کند.

 

عیاری تصریح کرد: آموزش کسب و کار و ایجاد تفکر و ایده کارآفرینی به عنوان کار نیک و خیرخواهانه یکی از رسالت های اصلی آموزش و پرورش باید باشد.

 

مدرس دانشگاه ادامه داد: احسان، محبت، آموزش کسب و کار و کارآفرینی، ایثار، ‌نوعدوستی و حفظ محیط زیست از دیگر کارهای خیرخواهانه غیرمادی است.

 

عیاری با طرح این سوال که چرا باید نیکوکاری در جامعه آموزش داده شود و توسعه یابد، گفت: ضرورت های دینی، فرهنگی، ترویج فرهنگ نیکوکاری، ضرورت اقتصادی و توزیع عادلانه ثروت و عدالت اقتصادی و رفع فاصله طبقاتی، تعالی اجتماعی و مسئولیت پذیری اجتماعی، ریشه کن شدن بسیاری از معضلات و مشکلات موجود در جامعه و کاهش آسیب های اجتماعی از جمله مولفه هایی است که ضرورت نیکوکاری را افزایش می دهد.

 

وی ادامه داد: نمونه آماری به صورت هدفمند از جامعه مدیران و معلمان 12 مدرسه دولتی، غیردولتی و قرآنی دخترانه و پسرانه مقطع ابتدایی شهر تبریز انتخاب شد. در بخش اول؛ به نوع و میزان فعالیت­ های آموزشی در مدارس مورد بررسی اشاره شده و در بخش دوم؛ از روش تحلیل محتوای استقرایی جهت تحلیل مصاحبه­ ها استفاده شد.

 

عیاری افزود: نتایج تحلیل نشان داد که مقوله­ های مربوط به استفاده از صندوق صدقات در مدارس و توزیع پاکت پول در پاسخ مدیران و مقوله انشانویسی در پاسخ معلمان بیشترین تکرار را داشته است. همچنین، طبق پاسخ اکثریت مدیران، زمان برگزاری غالباً در هفته نیکوکاری و مسئولیت اجرای آن در بخش مسئولین اغلب بر عهده معاون مدرسه و مربی پرورشی و در بخش دانش­ آموزی به صورت گروهی بوده است.

 

این پژوهشگر گفت: طبق نظر اکثریت معلمان، مفهوم نیکوکاری از پایه دوم ابتدایی قابلیت درک بیشتری برای دانش­ آموزان داشته است و نقش فعالیت­ های عملی و محتوای کتب درسی را به یک میزان مؤثر و مکمل هم بیان­ نمودند. درنهایت، مصاحبه شوندگان به موانعی در مسیر آموزش این نوع محتوا اشاره کردند که بعد از تلخیص و طبقه­ بندی اطلاعات، چهارم تحت عنوان برنامه درسی آشکار، پنهان، پوچ و فوق برنامه از آن استخراج شد.

 

 

کد خبر 1211416

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha