سهمیه آرد فوق‌العاده برای آستارا در نظر گرفته‌ شده است

اسدی گفت: با توجه به گردشگر پذیر بودن آستارا و جمعیت شناوری که در طول سال وارد این شهر می‌شود، سهمیه آرد فوق‌العاده برای این شهرستان در نظر گرفته‌ایم که بزودی اعلام می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بندر آستارا، «فرزاد اسدی» امروز(چهارشنبه، ۹ شهریور) در همایش تجلیل از نانوایان نمونه و استماع مشکلات آنان که در محل سالن اجتماعات حضرت نبی‌اکرم(ص) دانشگاه آزاد اسلامی واحد آستارا برگزار شد با اشاره به جنگ اوکراین و عدم امنیت غذایی در جهان و تسری این مشکل به استان گیلان گفت: اینکه تمام جهان درگیر این مشکل شده‌اند بر کسی پوشیده نیست و طبیعی بود که در استان ما نیز با این مشکل روبرو شویم.

 

مدیر کل غله استان گیلان افزود: خوشبختانه با درایت و همدلی تمام ارگان‌ها ما نه تنها هیچ آرد و گندمی از استان‌‎های همجوار وارد نکردیم، بلکه حتی به استان البرز و چند استان دیگر نیز ارسال کردیم چرا که در این مدت موفق شدیم فقط از بنادر خودمان حدود ۴۰۰ هزار تن گندم وارد کنیم.

 

وی با بیان‌اینکه در مورد مشکلات عرضه نان در استان نگویید کمبود آرد داریم، بلکه بگویید کمبود سهمیه آرد داریم، تصریح‌کرد: ما سهمیه را بر اساس مصرف انسانی تعریف می‌کنیم نه برای مصارف دامی که موجب کمبود بیشتر در ارائه سهمیه‌ها شود.

 

اسدی به جمعیت شناور آستارا اشاره کرد وگفت: با توجه به گردشگر پذیر بودن آستارا و جمعیت شناوری که در طول سال وارد این شهر می‌شود، سهمیه آرد فوق‌العاده برای این شهرستان در نظر گرفته‌ایم که بزودی اعلام می‌شود.

 

*مجتمع‌های نانوایی در آستارا راه‌اندازی شود

«عنایت رضایی‌پور» نیز در این جلسه،اظهارکرد: تجلیل از نانوایان نمونه و استماع مشکلات آنان قرار بود در هفته دولت برگزار شود ولی به خاطر مشغله کاری مدیر کل با یک روز تاخیر صورت می‌گیرد که این مسئله نشان از اهمیت موضوع دارد.

 

فرماندار بندر آستارا افزود: در هر حوزه‌ای اگر مشکلی پیش بیاید می‌توان با استفاده از ظرفیت‌های مختلف و به طریقی آن مشکل را حل کرد، ولی مشکل نان با توجه به اینکه قوت لایموت مردم است و علاوه بر آن، جزء فرهنگ دینی ما نیز محسوب می‌شود، باید هر لحظه و با تمام قوا پیگیر مشکلات آرد و نان شد.

 

وی با اشاره به اینکه نان از دیرباز نزد ایرانیان از قداست خاصی برخوردار است، تصریح‌کرد: تمام همت و برنامه‌های ما این است تا شرایط را طوری رقم بزنیم که هم معیشت نانوایان و هم مشکل توزیع نان در شهرستان را به نحو احسن مدیریت کرده باشیم.

 

رضایی‌پور در بحث ایجاد مجتمع‌های نانوایی نیز با بیان‌اینکه این مجتمع‌ها می‌توانند هم در کیفیت و هم در سرعت ارائه نان بسیار کارآمد باشند، گفت: به نظرم اگر در چهارگوشه شهرستان برای آن نانوایی‌هایی که امکان گسترش را دارند، بتوانیم امکاناتی را فراهم کنیم که بتوانند نانوایی خود را به مجتمع عرضه نان تبدیل کنند، قدم موثری در بهبود عرضه نان در شهرستان برداشته‌ایم.

 

فرماندار بندر آستارا در رابطه با تخلفات احتمالی نانوایان نیز گفت: خوشبختانه در این مدت شاهد تخلفات کمتر از ۳ درصدی بوده‌ایم و این نشان از مدیریت صحیح عرضه آرد و نان در این شهرستان دارد، چرا که امروزه با مدیریت جدید در تحویل آرد و نان، تمام شبهه‌ها و راه‌های فرار متخلفان بسته شده است.

 

وی با اشاره به جمعیت شناور آستارا که مشکلاتی در ارائه نان ایجاد می‌کند، افزود: اداره گردشگری را موظف موظف کرده‌ام که آمار گردشگران را به صورت روزانه به فرمانداری ارائه بدهد و طبق آماری که از سواحل آستارا و مناطق گردشگری و مدارس و هتل‌ها به دست آورده‌ایم، این آمارها نشان دهنده آن هستند که در مرداد ماه سال جاری حدود ۴۰۰ هزار گردشگر وارد آستارا شده‌ است که اگر این عدد را تقسیم بر ۳۰ کنیم به این نتیجه می‌رسیم که روزانه ۱۷ هزار نفر وارد آستارا شده‌اند.

 

رضایی‌پور خاطرنشان‌کرد: طبیعی است که این آمار در شهریور ماه بالاتر هم برود که امیدواریم اداره غله استان گیلان در تامین سهمیه بیشتر آرد برای شهرستان به این مهم عنایت ویژه داشته باشند.
 

*نانوایان آستارا در تنور مشکلات می‌سوزند

«یوسف سیفی» نیز در در این همایش به بیان اهم مشکلات نانوایان پرداخت و گفت: نانوایان آستارا و لوندویل در تنور مشکلات می‌سوزند چرا که آنها نان را به نرخ پارسال می‌فروشند، اما اجاره‌ بهای مغازه، خانه، آب و برق و گاز و دستمزد کارگران، بیمه و حتی سبوس و خمیرمایه  را به نرخ امروزی پرداخت می‌کنند.

 

نماینده نانوایان بندر آستارا افزود: امروز پخت روزانه زیر ۵ کیسه آرد نه تنها برای نانوا توجیه اقتصادی ندارد، بلکه مشکل صف‌های طولانی در جلوی نانوایی‌ها نیز را حل نمی‌کند.

 

وی با طرح این که سوال که چرا و به چه دلیل سهمیه روزانه یک نانوا باید زیر ۵ کیسه باشد، تصریح‌کرد: با توجه به گردشگر پذیر بودن بندر آستارا و همجواری این شهر با شهرستان‌های تالش و اردبیل و همسایه بودن با کشور جمهوری آذربایجان، نانوایی‌های آستارا نمی‌توانند جوابگوی همه باشند که به همه اینها راننده صدها دستگاه تریلر ترانزیت را هم اضافه کنید که در طول اقامت خود در این شهرستان باید نانشان را از این شهر تامین کنند.

 

سیفی اظهارکرد: ما به خاطر حساسیت این موارد نیاز مبرم داریم که سهمیه آرد نانوایی‌ها افزایش پیدا کند چرا که از ۲۱۶ واحد نانوایی ۱۹۴ نانوایی پخت نان را دارند و من با آنالیزی که تهیه کرده و خدمت آقای مدیر کل ارائه خواهم داد نشان داده‌ام که پخت زیر این مقدار به هیچ‌وجه برای نانوا توجیه اقتصادی ندارد، بنابراین مجدداً و عاجزانه درخواست دارم تا نسبت به تجدید نظر در اعمال سهمیه بین نانوایی‌ها عنایت ویژه‌ای داشته باشد.

 

گفتنی است، در پایان این همایش ۲۶ نانوای نمونه بندر آستارا تجلیل شدند.

 

 

کد خبر 1211516

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha