بایدها و نبایدهای پوشش رسانه ای اربعین

خبرنگار پیشکسوت کشورمان گفت: بایدها و نبایدهای پوشش رسانه ای اربعین را صرفاً بر اساس تجارب میدانی بیان می کنم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ کارگاه های آموزشی خبر، مستندسازی و فضای مجازی با محوریت کارکردهای رسانه ای اربعین توسط کمیته فرهنگی آموزشی ستاد استانی اربعین استان و با حضور اساتید کشوری عصر چهارشنبه(۹ شهریورماه) برگزار شد.

 

حسن شمشمادی، خبرنگار پیشکسوت کشورمان در کارگاه آموزشی خبر اربعین، گفت: آنچه در این مجال بیان می کنم بایدها و نبایدهای پوشش رسانه ای اربعین صرفاً بر اساس تجارب میدانی است.

 

وی با بیان اینکه تولیدات محتوایی در خصوص اربعین بسته به فضایی که در آن فعالیت می کنید الزاماتی دارد؛ در این باره بر چند مسئله محوری تأکید کرد.

 

شمشادی گفت: اقدامات مشترک ایرانی-عراقی در اربعین اعم از موکب ها، نمازجماعت ها، برنامه ها و... را برجسته کنید و هر چه تجمع قومیت ها و ملت ها بیشتر باشد پوشش رسانه ای بیشتری می طلبد.

 

وی شناسایی مسیرهای پیاده روی را مهم خواند و ادامه داد: مسیر نجف، حیدریه، کربلا سریع ترین و در عین حال یکی از شلوغ ترین مسیرها است.

 

این خبرنگار برون مروزی بر مطالعه قوانین عراق هم تأکید کرد و در ادامه متذکر شد: ممکن است یک سوژه از نظر احساسی، مذهبی و علاقه ای کاملاً درست اما از نظر حرفه ای، رسانه ای و بین المللی کاملاً اشتباه باشد مثلاً بازتاب رسانه ای کودکان عراقی در مسیر راهپیمایی حتماً باید به گونه ای باشد که شأن کودک از نظر حقوق بین الملل زیر سئوال نرود.

 

وی با بیان اینکه نخبگان و شخصیت های زیادی از کشورهای مختلف در مسیر پیاده روی اربعین هستند؛ پوشش رسانه ای در این باره را با در نظر گرفتن وجوه مردمی بودن این شخصیت ها و کسانی که بی پیرایه میان مردم حرکت می کنند؛ مورد تأکید قرار داد.

 

شمشمادی با اشاره به این مهم که عراقی ها قرن ها است در هر شرایط سیاسی، خادمیِ زائر امام حسین علیه السلام را می کنند؛ خاطرنشان کرد: جلوه مردمی بودن در هر شرایطی باید مورد توجه باشد و چون خود مردم به زوار خدمت می کنند از سازمانی و دولتی کردن اربعین پرهیز شود.

 

وی سپاسگزاری از خادمان اربعین، تشویق به زیارت نیابتی به ویژه برای شهدای کمتر شناخته شده، نهادینه کردن فرهنگ اربعینی برای جاماندگان با نذرهایی که دارند و یا دیدار با خانواده زوار اربعین و... انتقال امنیت موجود در راهپیمایی اربعین که اتفاقی پیش نیامده و قدردانی از عوامل امنیت و تولید محتوا در این باره را از دیگر بایدهای رسانه ای اربعین عنوان کرد.

 

شمشمادی بر یادکردن از شهدای محور مقاومت، مطالعه جایگاه زیارت و تولید محتوا در خصوص کارکردهای اربعین به عنوان حماسه ای فرادینی و فرا سرزمینی مبتنی بر مشاهدات میدانی را هم مورد تأکید قرار داد و سپس به نبایدهای پوشش رسانه ای اربعین پرداخت.

 

وی یکی از این نباید ها را تهیه فیلم و عکس بدون اجازه افراد دانست و تأکید کرد: اگر افراد خارجی تمایل به احراز هویت خود ندارند به هیچوجه اصرار نکنید زیرا در صورت فاش شدن هویت آنان ممکن است پس از بازگشت به کشورشان دچار مشکل شوند.

 

شمشادی تضعیف میزبانی عراقی ها را یکی دیگر از این نبایدها عنوان و بیان کرد: به جای سلفی گرفتن باید تولید محتوا کرد و به این نکته توجه داشت مشکلات موجود در مسیر راهپیمایی اعم از بهداشت و... را نباید بزرگنمایی کرد.

 

وی با این تذکر که از بیان اختلافات دو ملت باید پرهیز کرد؛ متذکر شد: سرویس های جاسوسی دنیا بر مسیر پیاده روی اربعین تمرکز دارند لذا نباید با اتباع بیگانه آنقدر صمیمی شد که اطلاعات شخصی خود را در اختیار آنان قرار داد.

 

 

 

کد خبر 1211544

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha