توجه ویژه به موضوع نماز اول وقت/ اخبار اربعین به سه زبان منعکس می‌شود

حجت‌الاسلام کلاه‌کج با بیان اینکه در ایام اربعین بر روی موضوع ترویج نماز اول وقت به صورت ویژه کار می‌شود گفت: اخبار اربعین به سه زبان منعکس و تمام فعالیت‌ها توسط ۲۰ گروه مستندساز، ثبت و مستندسازی می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اهواز، «حجت‌الاسلام رضا کلاه‌کج» (چهارشنبه 9 شهریور) در چهل‌وپنجمین جلسه شورای اطلاع‌رسانی دولت و کارگروه اربعین حسینی ذیل شورای فرهنگ عمومی که در استانداری خوزستان برگزار شد اظهار کرد: یکی از موضوعات مهم در بحث اربعین ارتقای فرهنگی مراسم و راهپیمایی اربعین و ارائه برنامه‌های مکتوب دستگاه‌های متولی این رویداد است که باید برای آن برنامه‌ریزی منظمی صورت گیرد.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان افزود: در جلسه شورای فرهنگ عمومی مصوب شد کارگروهی جهت هماهنگی و هم‌افزایی میان نهادهای دولتی، عمومی و مردمی تشکیل شود که کارگروه اربعین به همین منظور برگزار شده و بناست نتایج آن در جلسه بعدی شورای فرهنگ عمومی استان ارائه شود.

 

وی با اشاره به مصوبات شورای فرهنگ عمومی در خصوص اربعین حسینی اضافه کرد: فضاسازی مناسب در مواکب جهت ترویج فرهنگ اقامه نماز اول وقت، استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی، تحلیل و بررسی اثرگذاری برنامه‌های اربعین، تخصیص اعتبارات لازم دستگاه‌ها برای اجرای برنامه‌های اربعین، توجه به فرهنگ توریسم پذیری، آسیب‌شناسی نقاط قوت و ضعف اربعین، برنامه‌ریزی فرهنگی برای افراد غیرایرانی در اربعین، پیام‌رسانی انقلاب و دستاوردهای آن و پیام شهدای ایران و معرفی خوزستان با چند زبان رسمی، توجه به مسئله بهداشت و اسراف و رعایت مسائل دینی، هدایت پایان‌نامه‌های دانشگاهی به مسئله اربعین، حمایت چاپ سفرنامه‌های اربعین و حمایت از مقالات علمی در خصوص اربعین ار جمله نکاتی بود که در شورای فرهنگ عمومی مصوب شد.

 

حجت‌الاسلام کلاه‌کج تصریح کرد: امسال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به نوعی متولی قرارگاه فرهنگی اربعین است که با همکاری دستگاه‌های زیرمجموعه همچون اوقاف و امور خیریه، حج و زیارت، کتابخانه‌های عمومی و ادارات ارشاد باید این قرارگاه را مدیریت کنند که این مجموعه‌ها برنامه‌های متنوعی را ارائه داده‌اند.

 

وی ابراز کرد: تمام دستگاه‌ها و مجموعه‌ها باید فعالیت‌های فرهنگی خود را در اربعین به صورت مکتوب به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کنند تا از طریق بعثه مقام معظم رهبری به تهران منعکس شود و در اختیار رئیس جمهور قرار گیرد.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان خاطر نشان کرد: یکی از مهمترین برنامه‌ها، رویداد «خوزستان پایتخت موکب‌ها» است که یک طرح ملی بوده و با محوریت سازمان تبلیغات اسلامی و دستگاه‌های همکار برگزار می‌شود.

 

وی با اشاره به اینکه در جلسه آینده شورای فرهنگ عمومی موضوع ثبت ملی «خوزستان پایتخت موکب‌ها» به عنوان مصوبه جهت تصویب به شورای فرهنگ عمومی کشور ارسال می‌شود اذعان کرد: در ایام اربعین بر روی موضوع ترویج نماز اول وقت به صورت ویژه کار می‌شود.

 

حجت‌الاسلام کلاه‌کج بیان کرد: جهت انعکاس و پوشش خبری مراسم اربعین حسینی، ایستگاه رسانه در مرز چذابه راه‌اندازی شده و کاور و کارت‌های مخصوص برای خبرنگارانی که از مرز خارج می‌شوند نیز تدارک دیده شده تا مشکلی برای تردد نداشته باشند؛ همچنین اخبار به سه زبان منعکس و تمام فعالیت‌ها توسط 20 گروه مستندساز، ثبت و مستندسازی می‌شود.

 

وی با بیان اینکه انجمن مد و لباس بر روی یک مدل و پوشش برای مراسم اربعین کار می‌کند و بناست در فضای مجازی منتشر شود تا افرادی که به مرزها می‌آیند از این مدل استفاده کنند ادامه داد: ایستگاه عکس و نقاشی اربعین، تعزیه و تئاتر خیابانی، نمایشگاه کتاب و ... از دیگر اقدامات برای مراسم اربعین است.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان همچنین از برگزاری سوگوار عکس روایت عاشقی به شکل ملی خبر داد و یاد آور شد: پوستر این سوگواره در همین جلسه رونمایی می‌شود و دبیری آن بر عهده محمد آهنگر بوده که با همکاری علی معرف از عکاسان خوزستانی آن را برگزار می‌کنند.

 

کد خبر 1211567

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha