با افتتاح طرح غدیر EC آب از ۸ هزار به ۵۵۰ رسید

محرابیان با بیان اینکه کلیه مراحل طراح غدیر از طراحی، اجرا و تأمین تمام قطعات، تجهیزات و لوازم آن صددرصد ایرانی است گفت: با بهره‌برداری از این پروژه EC آب از سه تا هشت هزار به ۵۵۰ رسیده که واقعا جزو آب‌های بسیار خوب و باکیفیت کشور محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اهواز، «علی‌اکبر محرابیان» امروز (جمعه 11 شهریور) در مراسم افتتاح طرح آبرسانی غدیر که با حضور رئیس جمهور برگزار شد، با بیان اینکه در این طرح قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا و ۵۰ پیمانکار مشارکت داشتند اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های مهم پروژه این است که طراحی، اجرا و تأمین تمام قطعات، تجهیزات و لوازم آن صددرصد ایرانی است که باید از سازندگان که خارج از نورم‌های عادی تجهیزات را ساختند قدردانی کنم.

 

وزیر نیرو با بیان اینکه در کشور اگر بتوانیم یک پروژه را تعریف و به مرحله اجرا برسانیم، ۲۴ ماه طول می کشد در حالی که پروژه آبرسانی غدیر در طول ۱۰ ما به بهره‌برداری رسید افزود: در سفری رئیس‌جمهور به خوزستان، مهم‌ترین مطالبه به‌حق مردم خوزستان تأمین آب باکیفیت و مستمر بود.

 

وی اضافه کرد: در دولت‌های گذشته از ابتدای انقلاب پروژه‌های متعددی به اجرا درآمد و سدهای بزرگ و خطوط انتقال زیادی اجرا شده اما مجموع این حرکت‌ها و طرح‌های عظیم نتوانست مطلوبیت لازم را برای مردم خوزستان داشته باشد؛ مردم استان هم از حیث گسترش و هم کیفیت و کمیت آب به ویژه شهرهای جنوبی همچون آبادان، خرمشهر، شادگان و دشت‌آزادگان مطالبه داشتند.

 

محرابیان به ویژگی‌های طرح آبرسانی غدیر اشاره کرد و ادامه داد: اول اینکه این طرح در سفری که رئیس‌جمهور به خوزستان داشتند مصوب شد که بسیاری آن زمان می گفتند آیا این طرح در یک سال اجرایی خواهد شد که خوشبختانه بعد از اینکه مصوب شد با پیگیری‌های آیت‌االله رئیسی و در طول ۱۰ ماه به بهره‌برداری رسید.

 

وی موضوع دوم را کیفیت آب دانست که مهم‌ترین گلایه مردم استان خوزستان بود و اذعان کرد: در پروژه‌های قبلی منبع آب سد کرخه بود که شوری و املاح و به اصلاح EC آن بالا بود و همین به شبکه تزریق می‌شد و در طول مسیر نیز به خاطر کمبود آب، مجبور می‌شدند از رودخانه کارون در مقاطع مختلف آب برداشت کنند که هر چه به شهرهای جنوبی نزدیک‌تر می‌شد EC آب بالا می‌رفت و سال گذشته به EC  تاهشت هزار هم رسید که این یعنی آب کاملا شور، غیرقابل استفاده برای شرب و غیربهداشتی.

 

وزیر نیرو تصریح کرد: با بهره برداری از این پروژه EC آب از سه تا هشت هزار به ۵۵۰ رسیده که واقعا جزو آب‌های بسیار خوب و باکیفیت کشور محسوب می‌شود و تقریبا می‌توان گفت آب آشامیدنی و آب شرب شبکه کشور ما جزو بهترین‌های دنیا است.

 

وی عنوان کرد: در طرح قبلی ۲۵ تا ۲۸ هزار میلیارد تومان به نرخ سال قبل پیش‌بینی شده بود که حداقل اجرایی شدن پروژه نیز پنج ساله بود اما این پروژه، همان را اجرا می‌کند با این تفاوت که یک ساله و با یک‌بیستم تا یک‌بیست‌وپنجم آن نرخ محقق  شد.

 

محرابیان بیان کرد: یکی از نگرانی‌های دائمی ما، موضوع خشکسالی است زیرا ممکن است نتوانیم از آب برخی سدها بهره‌برداری کنیم و وقتی میزان و حجم آب کاهش یابد، میزان شوری و کیفیت آب شرب نیز نزول پیدا می‌کند اما از اهداف این طرح این است که به صورت پدافندی امکان برداشت آب از منابع مختلف وجود دارد.

 

وی با اشاره به اینکه برای نقاط مختلف استان طرح تأمین آب شرب را داریم که باید تلاش شود با همین سرعت به انجام برسند تاکید کرد: طرح آبرسانی خوزستان فقط 52 درصد نیست ما برای نقاط مختلف استان طرح تامین آب شرب داریم که تلاش می‌شود با حمایت‌های دولت خدمتگزار شاهد افتتاح طرح‌های دیگر برای بهره‌مندی از آب باکیفیت باشیم.

 

وزیر نیرو با بیان اینکه برای موضوع آب در دولت مردمی برنامه‌ریزی‌های مختلفی شده خاطر نشان کرد: برای روستاها طرح «جهادی آبرسانی» تامین 10 هزار روستا از آب شرب پایدار برنامه‌ریزی شده که این کار به صورت جهادی از ابتدای سال به خوبی در حال انجام است.

 

وی یاد آور شد: در کنار آن نیز برای شهرهای دیگری که مشکلات کمی و کیفی آب دارند طرح‌های متعددی در حال انجام است که از این ماه به صورت سلسله‌وار شاهد افتتاج و بهره‌برداری از آنها خواهیم بود.

 

کد خبر 1211897

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha