خدمت رسانی ۳۵۰ موکب اربعین سازمان اوقاف به زائرین حسینی/ فعالیت تبلیغی ۶۰۰ مبلغ در خیمه های معرفت

حجت الاسلام نوروزپور با اشاره به فعالیت ۳۵۰ موکب اربعین سازمان اوقاف درمرزهای کشور و نیز در عراق گفت: برپایی خیمه های معرفت با حضور ۶۰۰ مبلغ،اجرای برنامه های متنوع برای کودکان و نوجوانان و اسکان و پذیرایی از زائرین از جمله خدمات این مواکب است.

حجت الاسلام«محمد نوروز پور»، در گفت و گو با خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان با اشاره به راه اندازی 350 موکب به همت سازمان اوقاف و امور خیریه در داخل و مرزهای کشورمان و در کشور عراق در آستانه اربعین حسینی اظهار کرد: هر ساله سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با همکاری هیئت امنای بقاع متبرکه ای که در ایام اربعین حسینی در مسیر پیاده روی اباعبدالله الحسین(ع) است، با راه اندازی موکب اقدام به پذیرایی،اسکان و اجرای برنامه های فرهنگی برای زوار ایرانی و خارجی می کنند.

 

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور بیان کرد: از آنجایی که مسئولیت کمیته فرهنگی ستاد اربعین در برخی از استانها بر عهده ادارات اوقاف و امور خیریه است، به همین جهت برنامه های فرهنگی از سوی ادارات اوقاف برای زائرین تدارک دیده شده است و تاکنون قریب 350 موکب اعلام آمادگی برای فعالیت در داخل در کشور، مسیر زائرین،مرزها و مسیر پیاده روی نجف به کربلا، کاظمین،سامرا نموده اند.

 

 حضور ۶۰۰ مبلغ

حجت الاسلام نوروزپور خاطر نشان کرد: امسال با توجه به اینکه زائرین اربعین حسینی دربرنامه های مواکب حضور می یابند، به همین جهت برنامه های فرهنگی برای زوار تدارک دیده ایم، از جمله اینکه 600 مبلغ در مواکب سازمان اوقاف حضور می یابند،برنامه سخنرانی و اقامه نماز برای زائرین خواهند داشت.

 

وی با اشاره به اینکه یکی از اصلی‌ترین بخش‌ها، مرزهای ورودی در میرجاوه و رمیدان است که زوار هندی، پاکستانی و افغانستانی از آن جا تردد می‌کنند، افزود: از چند روز قبل فعالیت موکب های این مرزها آغاز شده است،بنا داریم ، از آنان به شیوه‌ای کریمانه پذیرایی کنیم، به همین جهت در میرجاوه موکب بزرگی را با عنوان «زائرسرای امام رضا(ع)» راه اندازی کرده ایم که ظرفیت پذیرایی از 5 هزار زائر را دارد. این موکب سرویس‌ بهداشتی، حمام، محل استراحت را دارد.

 

حجت الاسلام نوروزپور ادامه داد: همچنین در مرزهای خروجی به سمت عراق همچون در مرز مهران، خسروی، شلمچه و چزابه نیز موکب‌های سازمان اوقاف و امور خیریه مستقر است.علاوه برآن 53 موکب نیز در داخل عراق فعال خواهند بود و یکی از مواکب بزرگ ما در کشور عراق در شهر سامراء است و در کربلا نیز قریب 20 موکب راه اندازی و فعالیت خواهند نمود.

 

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با بیان اینکه مواکب‌ سازمان اوقاف و امور خیریه خدمات متعددی برای زائرین حسینی ارایه خواهند نمود،تصریح کرد: برخی از این مواکب فقط محل اسکان هستند، برخی دیگر پذیرایی از زائرین را بر عهده دارند و برخی نیز خدمات فرهنگی با حضور مبلغین ارایه می دهند.سازمان اوقاف و امور خیریه نیز در این موکب‌ها هماهنگ‌کننده هستند و محل هزینه‌های آنها از نذورات و موقوفاتی است که مردم به امامزاده‌ها ارائه می‌دهند و همه خدمات به زائرین به صورت مردمی است.

 

راه اندازی خیمه های معرفت

وی از برپایی خیمه های معرفت در جوار مواکب اربعین خبر داد و گفت: روحانیون و طلاب مستقر در این مواکب ضمن تدارک برنامه های فرهنگی،مسابقات متنوع برای کودکان و نوجوانان،اهدای کتاب و نرم افزارتلاش خواهند کرد و آنها را با فرهنگ عاشورا آشنا نمایند.

 

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور اضافه کرد: خدمت رسانی مواکب سازمان اوقاف در مسیر پیاده روی اربعین از ده روز قبل از اربعین آغاز و تا دو روز قبل از اربعین  ادامه دارد.

 

طرح زائر اولی ها

وی به اجرای طرح «زائر اولی‌ها» هم اشاره و ابراز کرد: براساس طرح «زائر اولی‌ها» از محل موقوفاتی که برای زیارت امام رضا(ع) و امام حسین(ع) وقف شده‌ است، جمعی از زائر اولی‌ها را به زیارت این دو بارگاه مقدس می‌فرستیم. این طرح همه ساله در زمستان برگزار می‌شود و سال گذشته 1400 نفر از کسانی که زائر اولی بودند، به مشهد مقدس فرستاده شدند.

 

جاماندگان اربعین

وی با اشاره به اینکه برای مراسم جاماندگان اربعین نیز در جوار امامزادگان و بقاع متبرکه استان تهران که در مسیر میدان امام حسین(ع) تا حرم عبدالعظیم(ع) هستند، نیز مواکبی برپا می شود، گفت: این مواکب مسیر همانند سالهای گذشته در خدمت عزاداران حسینی در برنامه«جاماندگان اربعین حسینی» خواهند بود و برنامه های فرهنگی،پذیرایی و خیمه های معرفت بخشی از برنامه های آنها است.

 

میقات الرضا(ع)

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور همچنین گفت: بنا داریم در روزهای پایانی ماه صفر نیز در استانهای میقات الرضا(ع) با برپایی مواکب پذیرای زائرین امام هشتم باشیم، به همین جهت بقاع متبرکه و اماکن مذهبی استانهای خراسان رضوی،خراسان جنوبی،خراسان شمالی،سمنان،گلستان با راه اندازی موکب برنامه های خاصی تدارک دیده اند و طبق هماهنگی های صورت گرفته قرار است، اسکان زائرین امام رضا(ع)،پذیرایی و اجرای برنامه عزاداری برای زائرین امام هشتم داشته باشند.

 

کد خبر 1211981

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha