احداث ۱۰ هزار واحد نیروگاهی خورشیدی پنج کیلوواتی در سیستان و بلوچستان

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق سیستان و بلوچستان گفت: در یک چشم انداز ۵ ساله ۵۵۰ هزار نیروگاه ۵ کیلوواتی قرار است در کشور احداث شود، برای امسال که در کشور ۱۱۰ نیروگاه در نظر گرفته ۱۰ هزار نیروگاه سهم استان ما است.

«خلیل عوض زاده» مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق سیستان و بلوچستان درگفت وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان با اشاره به پدیده جدید رمز ارز گفت: سال گذشته بسیاری از مشکلات ایجاد شده ناشی از شیوه غیرمجاز رمز ارز بود؛ بررسی کنترل شبکه در کل کشور و به ویژه شرکت های توزیع و برنامه های جدی برای کشف مراکز بیت کوین انجام می شود، در استان هم همچون بقیه استان ها ما شاهد کشف مراکز بیت کوین در ۵۱ نقطه از استان بودیم و ۷۳ میلیارد ریال برآوردی بوده که این مراکز صرف داشتند و ما برابر تعرفه های بیت کوین اعمال کردیم، ۴۰ درصد این مبلغ وصول شده و مابقی در مرحله وصول است.

 

عوض زاده افزود: این مراکز باید پروانه بگیرند و مراحل قانونی را طی کنند و طبق تعرفه خود رمز ارز پرداخت کنند. ما در برخورد با این مراکز لحظه ای درنگ نمی کنیم چون یک کارگروه مبارزه با رمز ارزهای غیرمجاز داریم که علاوه بر شرکت های توزیع برق، بسیاری از ارگان نظارتی هم عضو این کمیته هستند.

 

وی ادامه داد: همچنین سامانه ۱۵۲۱ درنظر گرفته شده تا هر یک از مشترکین ما شاهد چنین مراکزی بودند به ما اطلاع بدهند و ما به تناسب مصرفی که آن مرکز داشته تا سقف ۲۰ میلیون تومان به صورت محرمانه بدون افشای هویت شخص اطلاع دهنده به آن شخص پاداش می دهیم.

 

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان با بیان اینکه ما درمجموع ۱۵ هزار و اندی کیلومتر شبکه فشار ضعیف داریم و از این میزان، بیش از ۵ هزار کیلومتر آن تبدیل به کابل خودنگه دار شده است گفت: این طرحی است که با یک برنامه بسیار منسجم، در کل کشور و شرکت های توزیع استان در حال اجرا است؛ طبق هدف گذاری انجام شده در سال جاری ۱۰۰۰ کیلومتر، سال ۱۴۰۲ یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر و سال ۱۴۰۳ دو هزار کیلومتر برنامه ای است که توانیر به ما ابلاغ کرده است که باید اجرایی شود.

 

عوض زاده به مزایای این طرح اشاره کرده و اظهار داشت: سیم های مناطقی که قدیمی هستند دچار فرسودگی شدند و این نوسازی لازم است که انجام شود که متاسفانه با توجه به هزینه بالا این تجهیزات و از جمله سیم های مسی، با چالش بزرگ سرقت در اکثر نقاط استان و از جمله زاهدان مواجه هستیم، برنامه ما این است که علاوه بر اینکه جلوی سرقت ها را بگیریم و فرسودگی شبکه را برطرف کنیم برق پایدار را هم تامین کنیم و این کار را با قدرت ادامه می دهیم.

 

وی با اشاره مزایای دیگر این طرح تصریح کرد: شرایط زابل با وجود بادهای ۱۲۰ روزه که شبکه های ما با مشکل مواجه شده و دچار سیم پارگی های متعدد می شود کابل خودنگه دار سبب تامین برق پایدار شده و از سوی دیگر این طرح به محیط زیست کمک می کند چون در اثر برخورد سیم های برق، مرتب در حال شاخه زنی هستیم و کابل خودنگه دار ما را از این شاخه زنی ها بی نیاز خواهد کرد.

 

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان از اتفاق خوشایند دیگری در استان خبر داد و افزود: تمام خدمات فروش، پس از فروش و بهره برداری ما که شامل ۸۲ خدمت است به صورت غیرحضوری انجام می شود و شهروندان شهری و روستایی ما بدون مراجعه حضوری از طریق سامانه ۱۵۲۱ می توانند درخواست خود را ثبت کنند.

 

وی همچنین به بحث ایجاد پنل های خورشیدی ۵ کیلوواتی خانگی اشاره کرد و اظهار داشت: در یک چشم انداز ۵ ساله ۵۵۰ هزار نیروگاه ۵ کیلوواتی قرار است در کشور احداث شود، برای امسال که در کشور ۱۱۰ نیروگاه در نظر گرفته ۱۰ هزار نیروگاه سهم استان ما است که در این رقم صورت اتمام کار، قابل افزایش نیز خواهد بود.

 

عوض زاده با بیان اینکه در این خصوص تفاهمنامه ای بین وزارت نیرو، کمیته امداد، بهزیستی، بسیج سازندگی و معاونت توسعه روستایی استانداری ها امضا شده گفت: با توجه به اینکه روستاهای سیستان به دلیل کمبود آب به لحاظ دامداری و کشاورزی در مضیقه است پنل های خورشیدی می تواند درآمد پایداری برای خانواده ایجاد کند. ابتدای امسال با همکاری کمیته امداد کل روستای ملاعلی پنل خورشیدی نصب کردیم که کمک بزرگی برای اقتصاد خانواده های مددجو محسوب می شود.

 

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان با اشاره به اینکه هر کیلووات امسال قرار است با یک افزایش قیمت ۲۲۰۰ تومان بشود یادآور شد: در بحث کارهای فنی این پنل ها از جمله نظارت، نگه داری و کنترل، شرکت توزیع همکاری می کند و خرید تضمینی ۲۰ سال دارد.

کد خبر 1212037

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha