اعضای قرارگاه ملی دانش آموزان باید اهل ذکر و فکر باشند

حجت الاسلام والمسلمین حاج‌علی‌اکبری گفت: اعضای قرارگاه ملی دانش آموزان باید اهل فکر و ذکر باشند تا با این دو بال هم خود پرواز کنند و هم در محیط پیرامونی خود اثرگذار باشند.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین «محمدجواد حاج علی اکبری» در چهاردهمین کنگره اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان کشور که امروز شنبه 12 شهریور ماه در سالن همایش های اردوگاه شهید باهنر تهران در حال برگزاری است با اشاره به روایتی از امام حسین (ع) درباره ویژگی های اکثر انسان ها «آن کس که بیدار شود قبل از آنکه بیدارش کنند و پند بگیرد قبل از آنکه به او پند بدهند» گفت: بیدار ماندن یعنی فعال بودن فهم و بصیر بودن؛ این بیدار بودن در مقابل خواب است. کلیدواژه بیداری در مراسم سیر و سلوک عرفانی مطرح شده است و از آن به عنوان اولین مرحله سلوک در رسیدن به سلوک الهی یاد می شود.

 

نماینده ولی فقیه در اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان در ادامه با اشاره به آیه ای از  قرآن کریم درباره لزوم قیام کردن چه به صورت انفرادی و چه به صورت گروهی افزود: طبق این آیه هیچ عذری برای عدم قیام وجود ندارد. قیام بدون بیداری و بصیرت معنا ندارد. نماد اقدام، قیام و ایستادن است. بر این اساس انتخاب شعار «بیدار تا صبح امید» برای چهاردهمین کنگره اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان بسیار خوب و نشان دهنده ذوق و هنر مسئولان برگزاری این کنگره است؛ ضمن اینکه ناظر به مسئولیت ها و وظایف و رسالت های ما نیز است.

 

حاج علی اکبری گفت: هرچه خیر نصیب ما شود از بیداری است و هرچه شر و بدی نصیب ما شود از خواب است. نکته مهم این است که این بیداری تفسیرکردنی است و خود انسان باید آن را به دست آورد. ذکر، دعا، نماز، روزه، زیارت و اربعین حسینی همگی جنبه بیدار کردن و حرکت کردن دارند. با ذکر و فکر می توان به این بیداری رسید. ذکر و فکر در تعالی عرفانی دو بال صعود هستند.

 

وی در ادامه با بیان اینکه ما باید همیشه بیدار باشیم که کسی که می خواهد برای کار بزرگ و مهمی تلاش کند، باید خواب زده باشد و نباید غافل باشد، گفت: آیات و روایتی که در مورد بیدار ماندن صحبت می کنند را مدام در اذکارتان و قنوت و نمازهاتان تکرار کنید و بگویید.

 

نماینده مقام معظم رهبری در اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان افزود: به هر کسی توفیق دعا نمی دهند؛ خیر. این توفیق نصیب کسی می شود که اهل بهشت و ذکر فراوان است. هر کس از خوبان به جایی رسیده است از همین جا است. گمشده تعلیم و تربیت ما همین فکر و ذکر است. هر مقدار ذکر ملحق به فکر باشد اخلاق و زیبایی های اخلاق در وجود آدمی بیشتر شکل می گیرد. شمتا به عنوان اعضای انجمن اسلامی باید اهل کنشگری و رونق دادن باشید و همه جا مروج نشاط معنوی باشید. حضور ما در مجمع صالحین  باید رونق بخشا شذد

 

وی اضافه کرد: فسلفه وجودی انجمن های اسلامی بهره مند کردن مردم از فکر و ذکر است. در مدارس مروج فکر و ذکر الهی باشید یعنی هم خودان بیدار باشید و هم محیط  و اطراف خود را از بیدارگری سرشار کنید. اگر فعالان انجمن اسلامی در قالب یک شبکه باشند، فضای تعلیم و تربیت اصلاح می شود. کسانی که در  آموزش و پرورش هستند باید اهل فکر و ذکر را پیدا کنند و آنها را در یک شبکه منسجم ساماندهی کنند

 

حاج علی اکبری در ادامه با اشاره به لزوم پیوند خوردن انجمن های اسلامی دانش آموزان و مساجد و تحقق طرح پیوند سه ضلع مسجد، محله و مدرسه گفت: حاج آقای خداداده عزیز در کانون های مساجد همین کار شناسایی و پرورش اهل فکر و ذکر و اهالی بیدارگری و بصیرت را دنبال می کند.

 

وی اظهار کرد: انسان باید اهل زهد باشد یعنی خود را جمع کند و سبک بال آماده پرواز باشد. انسان باید در ابتدا و انتهای عمرش در انتظار تدافی باشد یعنی همیشه آماده باشد. انسان اگر یک انسان بیدار باشد و اهل فکر هم باشد کم کم آماده پرواز می شود. وقتی انسان یعنی اهل ذکر و فکر باشند برای خودش و جامعه اش و پدر و مادرش و دوست اش نافع است. مومن همچون زنبور عسل باشد زیرا این موجود هم وجودش نافع و حتی نیش اش نیز نافع است هم غذایش و هم خروجش نافع است، انتخاب اش نیز درجه یک است و بهترین شهد را می مکد و شاخه ای را نمی شکند. انشاءالله وجود شما عزیزان در انجمن های اسلامی همچون زنبور عسل نافع است.

 

حاج علی اکبری با اشاره به فعالیت خوب اعضای قرارگاه ملی قبلی در دوره کرونا گفت: این اعضای عزیز با آنکه برخی فعالیت های آنها در دوره کرونا بود و امکان برگزاری برنامه ها را به صورت حضوری نداشتند اما با تلاش زیاد و برگزاری وبینار و برخی جلسات اینچنینی فعالیت خوبی را از خود نشان دادند. انشاءالله اعضای جدید قرارگاه ملی هم قدر تجربه های قبلی ها را بدانند و هم حضورشان برای عموم در قرارگاه مفید باشد. در جمع خودتان اگر نقدی هست خالصانه آن را بیان کنید  و دنبال حاشیه سازی و تخریب نباشید و هر جا حاشیه سازی و تخریب باشد، خدایی نیست.

 

وی ادامه داد: شما در قرارگاه ملی باید نماینده نفس خودتان در مدارس باشید و آورده هم برای دانش آموزان و نظام داشته باشید. انشاءالله قرارگاه ملی بتواند بهتر از دوره های  قبلی بدرخشد و آورده داشته باشد.

 

نماینده مقام معظم رهبری در اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان در ادامه با بیان اینکه رقابت انتخاباتی در اتحادیه انجمن های دانش آموزان برای عضویت در شورای مرکزی این اتحادیه بسیار خوب برگزار می شود و به دور از هیاهوهای انتخاباتی معمول است، گفت: در اینجا خوب است اگر فردی شخص دیگری برای عضویت در شورای مرکزی محق و شایسته تر می داند به نفع او کنار بکشد. در اینجا فضای انتخاباتی بسیار سالم است چون هیچ گونه مادیاتی در کار نیست.

 

بنا بر گزارش شبستان، حاج علی اکبری در ادامه سخنان خود به بیان نظرات اش درباره سند راهبردی اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان پرداخت.

 

کد خبر 1212142

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha