رفع اختلاف بین مسلمانان وظیفه واجب است/دیرکرد بانکی عامل نفاق در جامعه

آیت الله العظمی مظاهری گفت: رفع اختلاف بین مسلمانان وظیفه واجب همگانی بوده و اجر عظیم برای صلح دهنده پیش بینی شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، آیت الله العظمی «حسین مظاهری« در درس اخلاق مجازی پیرامون فضائل فراموش شده اظهارداشت: اتحاد و برادری از جمله فضائل جامعه اسلامی بوده که به دلیل فاصله طبقاتی، ربا، فساد اخلاقی و بد اخلاقی ها مثل تهمت، توهین و غیبت در جامعه کم رنگ و نفاق و تفرقه رشد داشته می یابد.

رئیس حوزه علمیه اصفهان با اشاره به اینک از صدر اسلام پیامبر مبنا را بر وحدت و انسجام مسلمانان قرار داد، افزود: ساخت مسجد و اقامه نماز جماعت برای ایجاد وحدت اسلامی رقم خورد و امروز این فریضه دینی برای اتحاد مسلمانان و شیعیان نیاز است.

وی ادامه داد: پیش بینی ثواب برای اقامه نماز جماعت و با روند افزایشی آن با تعدد نمازگزاران به دلیل وحدت و انسجام بوده و شعار وحدت اسلامی محسوب می شود.

آیت الله مظاهری با بیان اینکه پیامبر(ص) صیغه اخوت بین مردم مدینه خواندند و حضرت علی(ع) را برادری برای خودشان برگزیدند، تصریح کرد: این اقدامات برای وحدت و انسجام مسلمانان بود و ایشان با توصیه به کارهای نیک مثل قرض الحسنه همین موضوع را دنبال کردند.

وی با اشاره به اینکه تفرقه بین مسلمانان مورد نکوهش بوده، اذعان داشت: رفع اختلاف بین مسلمانان وظیفه واجب همگانی بوده و اجر عظیم برای صلح دهنده پیش بینی شده و نباید از این کار دور شویم.

مرجع تقلید عالم تشیع گفت: اگر اختلافی بین دو مسلمان انجام گیرد فرد سوم باید در حد توان خود موجب آشتی و رفع اختلاف نماید و برای آن هزینه کند که بنا به فرمایش پیامبر اسلام اجر این کار از یک سال نماز و روزه برتر است.

وی ادامه داد: امام صادق(ع) پولی را در اختیار یکی از یارانش قرار داده بود تا اینکه اگر اختلافی بین شیعیان رقم خورد از این پول بدهند و مشکل را رفع کنند.

آیت الله مظاهری با انتقاد از رفتارهایی که منجر به نفاق در جامعه می شود، افزود: غیبت و تهمت و توهین از جمله این رفتارهای غلط به شمار می رود که فرد دارای این ویژگی ها سرانجام بدی را در دنیا و‌آخرت و عالم برزخ خواهد داشت.

وی از قرض الحسنه به عنوان یک فضیلت برای رفع مشکل مردم و ایجاد همبستگی و اتحاد یاد کرد و اذعان داشت: چنین سنتی بیش از کمک خیریه ثواب دارد و عامل وحدت و دوستی و همدلی خواهد شد.

دیرکرد بانکی عامل نفاق در جامعه

استاد اخلاق حوزه علمیه اصفهان با اشاره به «رباخواری» و «دیرکرد بانکی» گفت: این چنین کارهایی عامل نفاق و تفرقه بوده و فاصله طبقاتی در جامعه ایجاد می کند.

به اعتقاد وی، دیرکرد پول قرضی جایزه نبوده و مثل ربا آثار بدی را برای جامعه داشته که فساد اقتصادی و مشکلات معیشتی جامعه امروز به همین دلیل است.

آیت الله مظاهری عشق به امام حسین(ع) را خیلی مهم دانست و اذعان داشت: محبت به دیگران و تلاش برای رفع نیازهای مومنان هم مهم بوده و منجر به رضایت حق تعالی و ائمه معصومین(ع) می شود و باید دل ما همچون برای زیارت کربلا برای مواسات و همدلی هم پر بزند.

وی توحید به یگانگی پروردگار و صفا و صمیمت بین مسلمانان را دو پایه اصلی اسلام ناب اعلام کرد.

کد خبر 1212701

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha