باغستان سنتی قزوین را دریابید/ ریه های سبز شهر در خطر نابودی

باغستان سنتی قزوین نگین سبز شهر قزوین محسوب می شود که شبیخون دوباره به این باغستان و قطع درختان آن ریه های سبز و تنفس این شهر را در معرض خطر نابودی قرار داده است.

خبرگزاری شبستان از قزوین-سیده فاطمه هاشمی؛

باغستان سنتی قزوین میراث تاریخی و نگین سبز شهر قزوین بوده که بیش از 2 هزار هکتار وسعت دارد، این باغستان نقش بسزایی در تعدیل آب و هوا و پیشگیری از سیل دارد و ریه های تنفسی شهر قزوین محسوب می شود.

 

باغستان سنتی قزوین با عمر یک هزار ساله در فهرست میراث ملی ایران ثبت شده است و با وجود اهمیت آن، نزدیک به 2 هزار هکتار از آن در طول سالیان سال بر اثر طرح های توسعه شهری و سیاست هایی که در این حوزه اتخاذ شده از بین رفته است.

 

با توجه به ضرورت حفظ باغستان سنتی قزوین و جلسات مختلفی که به همین منظور با حضور مسئولان مختلف از جمله وزیر میراث فرهنگی در استان قزوین برگزار شد و بیان دغدغه های باغداران باغستان سنتی و درخواست جمعی از باغداران از وزیر میراث فرهنگی برای صیانت از باغستان سنتی قزوین ولی همچنان این میراث گرانبها در معرض تهدید و خطر بوده به طوری که طی روزهای اخیر حدود 120 درخت پسته و بادام در این باغستان که قدمتی 50 تا 400 ساله داشتند به صورت شبانه قطع شدند.

 

به گفته شاهدان درختان قطع شده در این باغستان در محدوده تعیین شده برای احداث پل نیمه کاره ای هستند که حکم توقف ساخت و ساز این پل توسط دستگاه قضایی برای حفظ این باغستان صادر شد؛ البته این اولین تخریب شبانه باغستان سنتی قزوین نیست و این اتفاق در خرداد ماه هم به منظور اجرای پروژه کمربندی شهر قزوین رخ داد و بخشی از درختان این باغستان سنتی قطع شد که به دستور دستگاه قضایی این عملیات شبانه شهرداری متوقف شد.

 

با توجه به ضرورت صیانت از باغستان سنتی قزوین این ریه های سبز شهر که اقدامی در جهت حفظ هویت، تاریخ و اصالت شهر قزوین، حفظ سلامت محیط زیست و پیشگیری از سیل و ریزگرده ها و بهره مندی آیندگان از این میراث طبیعی محسوب می شود، جای این سوال وجود دارد که چرا مسئولان نسبت به حفظ این میراث ملی آنگونه که باید و شاید اقدام نمی کنند.

 

البته آنچه مورد انتظار است اقدام قاطعانه اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان در حفظ باغستان سنتی قزوین و مقابله با قلع و قمع شبانه درختان است چراکه بر اساس اعلام معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان قزوین، میراث فرهنگی باید به عنوان متولی اصلی نظارت بر حفظ و احیاء باغستان، با یک برنامه ریزی مبتنی بر آینده نگری در خط مقدم حفاظت و حراست از آن به تکالیف خود عمل کند.

کد خبر 1212817

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha