اربعین محور وحدت میان مسلمانان جهان است

حجت الاسلام نجنو با بیان اینکه اربعین نماد یادآوری شعار اباعبدالله (ع) برای استکبار ستیزی و مقابله با ظلم است گفت: اربعین محور وحدت میان مسلمانان جهان است.

خبرگزاری شبستان _ گروه سیاسی_ فرزانه تهجا: پیاده روی اربعین یکی از مناسک آیینی و مذهبی است که قریب به 10 سال است که به شکل گروهی و جمعی هر ساله از ابتدای ماه صفر آغاز و تا روز اربعین ادامه دارد این مراسم با توجه به گستره عظیم حضور افراد از ادیان و گروههای مختلف مذهبی و دینی دارای آثار سیاسی ، فرهنگی و اقتصادی بسیاری در میان کشورهای مسلمان و حتی در عرصه بین المللی است و می تواند به نماد واقعی از وحدت و شکل گیری مدینه فاضله اسلامی تبدیل شود در همین رابطه گفتگویی با حجت الاسلام نجنو امام جمعه کرمان در مورد دستاوردهای اربعین و تاثیر آن در وحدت و همبستگی میان مسلمانان به شرح زیر ارایه می شود.

 

اربعین تا چه میزان بر موضوع وحدت میان مسلمانان موثر است؟

موضوع اربعین و راهپیمایی عظیمی که در چند سال اخیر به راه افتاده است، توانسته محوری برای وحدت دل ها به سوی همدیگر باشد یعنی در موضوع اربعین تنها شیعه نیست و مسلمانان تمام فرقه ها و مذاهب در این راهپیمایی عظیم حضور دارند.  و حتی شاهد افرادی هم که شاید مسلمان نباشند این صحنه برای آنها جذاب است در این مراسم حضور دارند.

 

در مورد نماد اربعین در آیات قرآن توضیح بفرمایید؟

اگر کمی دقت کنیم، نماد اربعین بسیار ارزشمند است و سفارش به موضوع اربعین در آیات بسیاری از قرآن تاکید شده است و پیامبر خطاب به مسیحیان" قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ تَعَالَوْا إِلَىٰ كَلِمَةٍ سَوَاءٍ بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمْ أَلَّا نَعْبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلَا نُشْرِكَ بِهِ شَيْئًا وَلَا يَتَّخِذَ بَعْضُنَا بَعْضًا أَرْبَابًا مِنْ دُونِ اللَّهِ ۚ بگو: ای اهل کتاب، بیایید از آن کلمه حق که میان ما و شما یکسان است پیروی کنیم که به جز خدای یکتا را نپرستیم، و چیزی را با او شریک قرار ندهیم، و برخی برخی را به جای خدا به ربوبیّت تعظیم نکنیم. سوره آل عمران آیه  64" نماد این آیه اربعین است و یا آیه مودت " قُل لَّا أَسْأَلُکُمْ عَلَیهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَی[ای پیامبر!] بگو در ازای آن [رسالت] پاداشی از شما نمی‌خواهم، مگر دوستی درباره خویشاوندان. سوره شورا آیه 23"  این ایه تاکید می کندو نماد اصلی آن اربعین است که همه به عشق امام حسین (ع) و اهل بیت (ع) حاضر می شوند و از سراسر کره زمین بیایند و در یک مکان و زمان خاص دور هم جمع شوند و عمل به این سفارش قرآن می شود.

 

چه صفات و ویژگی هایی در پیاده روی اربعین یادآوری می شود؟

شعارهای سیدالشهدا (ع) در واقعه کربلا حریت، انسانیت، ظلم ستیزی و استکبارستیزی و ... است و تمام این صفات در موضوع اربعین یادآوری می شود و حضرت ابا عبدالله (ع) به تمام افراد سفارش می کند که اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید.

 

جاذبه های پیاده روی اربعین را توضیح بفرمایید؟

 جاذبه این مراسم تنها برای مسلمانان نیست و صفات و ویژگی های واقعه کربلا و یادآوری آن در روز اربعین برای همگان شیرین و جذاب است و تجلی تمام صفات انسانی در اربعین شکل می گیرد. تمام مذاهب در این مراسم عظیم مشترکات خود را به اشتراک می گذارند، مردم باید در این راهپیمایی هوشیار باشند و بدانند که ممکن است فرقه های انحرافی نیز در میان مذاهب مختلف وجود داشته باشد، مانند فرقه احمد الحسن یا شیعه های انگلیسی. این افراد ممکن است آسیب هایی را از لحاظ اعتقادی به مردم وارد کنند.

 

در مورد آسیب ها و آفت های احتمالی در این مراسم توضیح بفرمایید؟

افرادی بودند که ادعای مناظره با فرقه های انحرافی را داشتند اما در بحث و تبادل نظر جذب فرقه های انحرافی شدند و این تذکر مهمی است که باید مراقب آن باشیم در اربعین تمام افراد حضور دارند. حضور تمام اقوام و ادیان نشان دهنده وحدت است. وی گفت: در اربعین بیان گفتاری و عملی تمام صفات عظیم انسانی به نمایش گذاشته می شود و ایثار و از خود گذشتگی، محبت، مودت و دوستی همه به شکل عملی در این مراسم دیده می شود.

 

در مورد تاثیر پیاده روی اربعین در روابط میان ایران و عراق توضیح بفرمایید؟

 

 ایران و عراق دو کشوری بودند که قریب به هشت سال در جنگ بودند اما امروز با محوریت اربعین و محبت امام حسین (ع) کینه چند ساله تبدیل به محبت شده است و این همان برکت است و این هم تجسم واقعی دین اسلام است که توانسته است تمام کدورت ها و کینه ها را تبدیل به دوستی و مودت کند. اگر اسلام نبود و محبت امام حسین (ع) نبود که بارها می شنویم حب الحسین یجمعنا، آیا می شد دو کشوری که با یکدیگر چندین سال در جنگ بودند روابطی مسالمت آمیز داشته باشند؟ پاسخ این است که هرگز چنین اتفاقی نمی افتاد و هیچ چیزی جز محبت امام حسین (ع) نمی توانست این روابط را سامان دهد و این معجزه بزرگی است.

کد خبر 1212974

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha