سوزاندن کاه و کلش ممنوع/ متخلفان به جزای نقدی محکوم می‌شوند

آقایی با بیان اینکه سوزاندن بقایای گیاهی اراضی زراعی و کشاورزی یا همان کاه و کلش پس از برداشت محصول ممنوع است گفت: متخلفان یا مرتکبان این نوع رفتار حسب مورد به جزای نقدی درجه شش محکوم می‌شوند.

«احمد آقایی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، اظهار داشت: در موعد برداشت محصولات زراعی کشاورزی شالیکاران پرتلاش و سختکوش استان گیلان هستیم و این افراد به صورت دست‌جمعی سخت مشغول برداشت محصولی هستند که حاصل تلاش طاقت فرسای آنان است.

 

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان عنوان کرد: با توجه به آگاهی بخشی چند سال اخیر خوشبختانه روند آتش زدن پسماندهای به جای مانده از برداشت محصول کاهش قابل چشمگیری یافته است زیرا این کاه و کلش جزو سرمایه کشاورزان و از جمله پسماندهای مفید تلقی می‌شود که کارکردهای بسیار زیادی هم دارد.

 

آقایی با بیان اینکه کاه و کلش برای شالیکاران ارزش اقتصادی دارد تصریح کرد: امروزه این قشر زحمتکش یعنی کشاورزان با تمام وجود خود احساس می‌کنند که این پسماندهای سودمند سرمایه آنان است و قدردانش هستند اما بعضا مشاهده می‌شود که به طور غیرکارشناسی و با تبلیغات نادرست برخی از اشخاص، بعضی از کشاورزان پسماندهای مفید را بدون پشتوانه علمی آتش می‌زنند که این کار در عمل مشکلاتی برای شهروندان و محیط زیست ایجاد می‌کند.

 

وی آثار سوزاندن کاه و کلش را برای محیط زیست زیانبار و بسیار منفی خواند و با بیان اینکه چنین کاری موجبات آلایندگی محیط زیست را فراهم می‌سازد اذعان کرد: دود ناشی از آتش زدن کاه و کلش برای برخی از مردم و شهروندان نظیر کودکان، زنان باردار، سالمندان و بیماران مشکلات زیادی را ایجاد می‌کند از طرفی این اقدام هم از نظر شرعی و هم از نظر اخلاقی کاری نادرست محسوب می‌شود.

 

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان اضافه کرد: معمولا در این نوع پسماندهای مفید هنوز دانه‌های جو برنج وجود دارد و سوزاندن برنج و جو عقلا، شرعا و‌ عرفا کاری نادرست و غیراخلاقی است و یقینا کشاورزان عزیزمان بیش از هر کس دیگری پایبند به این نکات اخلاقی و قانونی هستند.

 

آقایی ابراز داشت: قانونگذار نسبت به این نوع اقدام غیراخلاقی و رفتار مجرمانه یعنی آتش زدن کاه و کلش واکنش نشان داده است، به طوری که در ماده ۲۰ قانون هوای پاک مصوب سال ۹۶ برای این نوع رفتار غیراخلاقی جرم انگاری کرده و برچسب مجرمانه به آن زده و آن را مورد سرزنش قانونی قرار داده است.  

 

وی با تاکید بر اینکه سوزاندن بقایای گیاهی اراضی زراعی و کشاورزی پس از برداشت محصول ممنوع است اذعان کرد: متخلفان یا مرتکبان این نوع رفتار حسب مورد به جزای نقدی درجه شش محکوم می‌شوند.

 

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان افزود: اگر بر اثر این نوع آتش‌سوزی یعنی سوزاندن کاه و کلش چنانچه آتش به سایر مناطق نظیر جنگل، اماکن مسکونی و یا درختان سرایت کند قطعا قانونگذار برای آن نیز در قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات مجازات سختی لحاظ کرده است.

 

آقایی ضمن اعلام هشدار دستگاه قضایی خاطرنشان کرد: دستگاه قضایی در راستای پیشگیری، نسبت به این نوع اشخاصی که احیانا قصد آتش زدن کاه و کلش را در اراضی دیگران دارند قطعا برخورد قانونی خواهد داشت و حسب دستور رئیس کل دادگستری استان گیلان دادستان‌های پرتلاش و سختکوش استان به عنوان مدعی‌العموم بدون مماشات با آنان برخورد قانونی انجام می‌دهند.

 

 

کد خبر 1213180

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha