تهران در رمان های گذشته به عنوان یک قهرمان معرفی شده است

دکتر جوادی یگانه معتقد است اگر بخواهیم تهران را یک موضوع در عرصه فرهنگ و هنر ببینیم، می توان آن را یک رمان عامه پسند ایرانی یا یک رمان جدی ایرانی در نظر بگیریم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، دکتر محمدرضا جوادی یگانه در نشست مسئله شهر که به همت پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی حوزه هنری با موضوع انگاره تهران در فرهنگ و هنر معاصر برگزار شد، گفت: خراب کردن تهران به خاطر یک مسئول نبوده بلکه این مسئله در  طول یک روند تاریخی شکل گرفته که باید مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

 

این جامعه شناس با بیان اینکه در رمان های گذشته تهران به عنوان یک قهرمان معرفی شده است، عنوان کرد: در این رمان ها اسطوره خیر و شر را با تهران همراه دانسته اند؛ به عنوان مثال در کتابی با عنوان قصه شهر نوشته مرحوم حبیبی تهران به عنوان قصه روایت شده است. تهران را می توان به عنوان قهرمان داستان در نظر گرفت. اگر بخواهیم تهران را یک موضوع در عرصه فرهنگ و هنر ببینیم، می توان آن را یک رمان عامه پسند ایرانی یا یک رمان جدی ایرانی در نظر بگیریم.

 

وی با اشاره به اینکه در فیلم ها و سریال ها فقط تصویر کثیفی از تهران ارایه شده است، بیان کرد: تهران تمیز نیز وجود دارد که نمونه آن را در فیلم مادر مرحوم علی حاتمی می بینیم البته در برخی از فیلم ها و سریال ها هم تصویر غیر واقعی و خیلی شیک از تهران نمایش داده شده است.

 

این استاد دانشگاه تصریح کرد: در محلات، مسجد، بازارچه، قهوه خانه و زورخانه وجود داشته است. زندگی در محله تکرار می شده است اما این ساختار خراب شده است. در تهران بی لباسی به معنای نداشتن لباس محلی و لهجه است و اشخاص سعی می کنند لهجه ای نداشته باشند، بر این اساس دوگانه تهران شهرستان شکل گرفت.

 

وی با بیان اینکه با سفیدنمایی مطلق تهران دوران رضا شاه پهلوی دوم در رسانه من و تو روبرو هستیم، خاطرنشان کرد: در حال حاضر در شرایط بازگشت به نوستالوژی گذشته تهران هستیم. ما در تهران نوستالوژی قاجاریه را دوست نداریم چون قاجار را دوست نداریم؛ به همین دلیل قاجار تهران پذیرفتنی نیست.

 

دکتر جوادی یگانه اظهار داشت: تهرانی که در شبکه من و تو نشان داده می شود، واقعی نیست. تهران به شهری تبدیل شده است که از طرفی در آن زندگی می کنیم، دلمان برایش تنگ شده و از طرفی تحمل زندگی در آن نداریم. در واقع می توان گفت این روحیه ایجاد شده در ما روحیه فرار کردن از شهر است. ما در خانه های کوچکی زندگی می کنیم و معماری و اقتصاد شهر ما را نسبت به قبل به گونه ای دیگر تربیت می کند.

کد خبر 1213280

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha