پیمودن طریق الحسین، دلی دلداده می خواهد نه ظاهری پیراسته

حب الحسین در همه انسان های عالم متجلی است و هر چه دشمنان اسلام دست و پا بزنند تا کاری کنند که مساله اربعین را تحت الشعاع قرار دهند نمی شود؛ چرا که این حرکت مردم، قلبی، خودجوش و الهی است.

خبرگزاری شبستان از استان مازندران -سودابه احمدپور ملکشاه-

محرم و صفر، در تقویم ما شیعیان یادآور مصائب اهل بیت (علیهم السلام) به ویژه امام حسین(ع) و یاران باوفای آن حضرت است که علاوه بر سوگواری و عزاداری در این ماه‌ها، شیعیان نیز در این ایام تلاش می‌کنند تا به هر طریق ممکن، گاها در نذرهای عاشورایی، برپایی هیات ها و مراسمات سوگواری و اوقاتی هم با بستن بار سفر به عتبات عالیات و زیارت خاندان نبوت (علیهم السلام)  عشق و ارادتشان را نسبت به ائمه اطهار (ع) نشان ‌دهند.

 

حال چند سالی است که حسب سفارشاتی که در احادیث و روایات معصومین (علیهم السلام ) مبنی بر زیارت اربعین شده، عاشقان و دلدادگان حسینی در تلاش هستند تا خود را با پای پیاده به کربلای حضرت سیدالشهدا(علیه السلام) برسانند.

 

امروزه اربعین به‌عنوان تجمع نمادین تشیع در جهان مطرح و پیام‌رسانی واقعه کربلا، هدف اصلی زیارت اربعین است و خدمت کردن در این راه، توفیق و فرصتی بس عظیم است که مردم محب و دلداه به امام حسین(ع) چند سالی است با برپایی موکب هایی در داخل کشور،‌مرزهای منتهی به عراق و کربلا،‌نجف، سامرا و سه راه کوت به زوار الحسین(ع) خدمت می کنند.

 

موکب های اربعین، به همت مردم و به صورت خودجوش با همراهی مساجد،‌پایگاه های بسیج محلات،‌ خیرین،‌کانون های فرهنگی هنری و کانون های خدمت رضوی آستان قدس برپا می شوند تا از رنج سفر پیاده روی اربعین که اصالتش رنج است و از دیرباز بزرگان دین در این مسیر گام برمی داشتن تا با روایت مصائب امام حسین(ع) و اسرای کربلا روایتگر اقتدار شیعیان باشندف بکاهند و به درستی فرهنگ و حقیقت قیام عاشورا برای دنیا مخابره شود.

 

موکب ها در عمودهای مختلف یکی پس از دیگری علم می شوند تا زائرین پیاده امام حسین(ع) قدم به قدم هر زمان تشنه شدن آب بنوشند و به ارباب تشنه لب سلام بدهند و گوش جان به صدای هل من ناصر ینصرنی سیدالشهدا(ع) بسپارند و زیر عَلَم ولایت را بگیرند تا سنگ های استکبار زمان به عَلَم ولایت فقیه نرسد.

 

*کانون های مساجد مازندران چهار موکب در مسیر پیاده روی زوار الحسین(ع) دارد

سرپرست ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان مازندران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان با بیان اینکه امروز مسیر اربیعن به برکت خون شهدا و جهاد این مردان خدایی استمرار دارد، اظهار کرد:سفر اربعین، از جمله سفرهایی است که انجام این سفر در احادیث و روایات بسیار تأکید شده، هرچند زیارت حضرت سیدالشهدا(ع) در همه اوقات سال دارای آثار و برکات بسیاری است.

 

«رجب نعمتی» به فعالیت کانون فرهنگی هنری «شهید علی گرائیلی» مسجد النبی(ص) روستای خرماکلا با موکب فاطمه زهرا(س) در  عمود ۲۸۷نجف و دیگری در کربلا،‌کانون فرهنگی هنری سیدالساجدین مسجد امام سجاد(ع) فریدونکنار با موکب خادم الحسین(ع) در عموم ۱۲۱۵و کانون فرهنگی هنری کوثر مسجد النبی(ص) بابل با موکب فاطمه زهرا(س) در کربلا اشاره کرد و ‌ضمن تقدیر از تلاش‌های صورت گرفته در سالیان گذشته اذعان کرد: توفیقات حاصل ‌شده در این کار به دلیل خلوص نیت بچه های مسجد استان بوده است.

 

وی با بیان اینکه هر ساله بسیاری از عاشقان و دلدادگان حسینی با پای دل و کمترین بضاعت راهی سفر عشق می‌شوند و شاید اگر نبود این موکب‌ها و میزبانی‌ها، سفر برای همه ممکن و میسور نبود، گفت: در طول سال کانون های فرهنگی هنری مساجد استان در محلات شهری و روستایی حتی مناطق دوردست کوهستانی خدمات فرهنگی،‌هنری،‌آموزشی،‌قرآنی، کتابخانه ای،‌ معیشتی،‌درمانی و ... به اقشار مختلف جامعه ارائه می دهند اما اربعین یک مقوله متفاوت است که وظیفه داریم خدمات مطلوبی به زوار اباعبدلله الحسین(ع) نیز ارائه کنیم. از این رو بچه های مساجد در عراق موکب هایی برپا می کنند.

 

نعمتی به کش و قوس های این روزها برای بسته شدن مرزهای منتهی به عراق و ممنوعیت موقت اعزام زمینی زوار به عتبات عالیات اشاره و اظهار کرد: هر قدم و قلمی که برای ترویج فرهنگ عاشورا باشد مورد رضایت خداوند است و خود امام حسین (ع) بسیاری از گره ها را باز می کند. 

 

وی با بیان اینکه فعالیت بچه های مسجد استان به برپایی موکب در عراق ختم نمی شود،‌گفت: کانون فرهنگی هنری پیامبر اعظم (ص) مسجد پیامبراعظم (ص) جویبار،کانون فرهنگی هنری شهدای موزی باغ امام خمینی (ره)ساری، کانون فرهنگی هنری شهید امنیت «مصطفی نوروزی» مسجد امیرالمومنین(ع) ساری، کانون فرهنگی هنری توفیق مسجد توفیق نکا، کانون فرهنگی هنری امام زمان(عج) مسجد جامع نکا، کانون فرهنگی هنری امام جعفر صادق(ع) مسجد سعادت نکا و کانون فرهنگی هنری امام سجاد(ع) مسجد سجادیه نکا نیز در این ایام نسبت به برپایی موکب های فرهنگی و ایستگاه صلواتی برای پذیرایی از جاماندگان اربعین و عزاداران حسینی اهتمام ویژه ای دارند.

 

نعمتی با بیان اینکه نشست های بصیرتی،‌ برگزاری محافل عزاداری، اطعام دهی،‌سینه زنی و دسته روی، مسابقات نقاشی و پیاده روی جاماندگان اربعین نیز در دستور کار کانون های مساجد استان قرار دارد،‌ یادآورشد: ویزه برنامه فرهنگی هنری سوگواره حسینی نیز به همت کانون فرهنگی هنری آل طاها مسجد آل طاها آمل برگزار میشود.

 

وی با بیان اینکه تعداد بیشماری از بچه های مساجد استان برای خدمت رسانی به زائرین اربعین راهی عراق شده اند تا اگر شده حتی گرد از لباس خاکی زوار الحسین( ع) بردارند و این سفر معنوی یا قدرت برگزار شود، اذعان کرد: دشمنان اسلام دست و پا می زنند تا کاری کنند که مساله اربعین را تحت الشعاع قرار دهند ولی نمی شود؛ چرا که این حرکت مردم، قلبی، خودجوش و الهی است.

 

*فعالیت اربعینی گمرکات مازندران از موکب بچه های مسجد روستای خرماکلا قائم شهر کلید خورد

سرپرست گمرکات مازندران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از ساری، به انجام کار گمرکی تجهیزات و امکانات موکب ها در خودِ استان مازندران اشاره و اظهار کرد: با توجه به وقت گیر بودن انجام کارهای گمرکی در مرز با هماهنگی های صورت گرفته این مراحل اداری کنترل و ثبت بار از طریق گمرک در مرکز استان انجام و بعد از آن انتقال بار موکب های اربعین استان مازندران انجام شد.

 

 «عسگر نیک نفس» با بیان اینکه در رابطه با اربعین حسینی گمرک در ۲ مقوله خروج کامیون، وسایل نقلیه شخصی و عمومی(اتوبوس) و خروج بار شامل کالاهای اساسی و نذورات مردمی کمک کار ستاد اربعین حسینی استان است، گفت: گمرک ساری پایلوت صدور مجوزها برای موکب های اربعین استان می باشد، و تمامی کارکنان گمرک ساری به صورت شبانه روزی کار موکب داران اربعین را انجام  داده اند.

 

وی با اشاره به اینکه تمامی روند کار موکب ها در گمرک ساری تحت عنوان مسیر سبز کارسازی می شود، خاطرنشان شد: به احترام قانون کشور مقابل تمامی قوانین و مقررات حمل بار به عراق از سوی گمرک رعایت خواهد شد.میزان و نوع کالاها نیز به درستی رصد شد و هر موکب مطابق سهمیه که ستاد اربعین استان داد فقط  به اندازه سهمیه کالاهایی نظیر مرغ، گوشت، برنج و ... از کشور خارج کرد.

 

وی با تاکید براینکه به هیچ کدام از موکب ها اجازه داده نشد که هیچ کالایی را بیشتر از سقف مجاز سهمیه اعلامی از سوی ستاد اربعین استان به عراق منتقل کند، گفت: مراحل انجام تشریفات برای اعزام موکبین اربعین حسینی از استان مازندران به عراق  ۵شهریور ماه جاری با موکب فاطمه زهرا(س) کانون فرهنگی هنری شهید «علی گرائیلی» روستای خرماکلا قائم شهر آغاز شده بود.

 

*برپایی ۳۵ موکب اربعین از مازندران در عراق

«محمد حسن اصغری»، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در ساری با بیان اینکه در سال جاری جهت خدمات دهی به زائرین اربعین حسینی۳۵موکب از مازندران در مرز مهران، نجف، کربلا، حدفاصل کربلا تا نجف و حتی سامرا برپا شده است، اظهار کرد:  اعزام موکب ها تا ۱۵شهریور ماه جاری ادامه داشت.

 

مسئول ستاد بازسازی عتبات عالیات مازندران افزود: امسال مازندران ۲موکب در مرز مهران، یک موکب در سه راه کوت، ۲موکب در نجف، ۱۶موکب در حدفاصل نجف به کربلا، ۱۳موکب در کربلا و یک موکب در سامرا دارد.

 

اصغری با بیان اینکه نیروهای خدماتی تحت عنوان خادم الحسین(ع) از مازندران همراه موکب ها بیش از ۲۸۰۰ نفر هستند، گفت: ستاد بازسازی عتبات عالیات برای مازندران جهت خدمات بهداشت و درمان، اسکان و پذیرائی به زائرین اربعین، روزانه ۶۰-۵۰هزار نفر را در نظر گرفته است.

 

وی با بیان اینکه موکب های اربعین براساس ظرفیت ۲۰۰۰،۱۰۰۰و۳۰۰۰نفری آماده سازی و مجهز شده اند، گفت:  امسال ۲۰۰دستگاه ماشین سنگین شامل کامیون و تریلی کالا و امکانات موکب های اربعین را از مازندران به عراق منتقل کردند.

 

وی با تاکید براینکه پیک هفتم همه گیری کرونا راشاهدیم و انتظار می رود موکب ها علاوه بر تجهیز شدن به ماسک و مواد ضدعفونی کننده نسبت به بهداشت غذا و محیط نیز حساسیت بخرج دهند، افزود: هرموکب اربعین از مازندران ۱۰-۱۲خدمه  از کادر بهداشت و درمان را همراه دارد؛ همچنین با توجه به گرمای هوا در عراق موکب ها باید به سیستم های خنک کننده و تهویه هوا مجهز باشند. زائرین نیز با توجه به فصل گرما لباس متناسب با فصل را با هدف جلوگیری از گرمازدگی به همراه داشته باشند.

 

اصغری بااشاره به ممنوعیت اعزام زوار الحسین(ع) به عراق از مرزهای زمینی به جهت ازدیاد جمعیت و عدم آمادگی طرف عراقی برای پذیرش این حجم زائر که با زایزنی های صورت گرفته از سوی مسئولین کشور اعزام زائرین از سر گیری شده،  گفت:موکب های اربعین از مازندران به مدت ۱۰روز کاری در حدفاصل چند روز پیش از آغاز سفر اربعین و سه روز پس از اتمام این همایش میلیونی، به دلدادگان سیدالشهدا(ع) ارائه خدمت خواهند داشت،‌خاطرنشان شد: زائرین مازندرانی به جهت بهره مندی تمامی زوار امام حسین(ع) از خدمات موکب ها بیش از ۳روز در موکب ها اسکان نداشته باشند تا شرایط ارائه خدمت به دیگر زوار حضرت ابا عبدالله(ع) فراهم شود.

 

 

 

کد خبر 1213322

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha