برپایی سفارت ایران در عربستان ضروری است/ روایت اسارت حاجی ایرانی در سرزمین بلد الامین

حجت الاسلام دهقاندار با روایت اسارت خود در جریان حج تمتع سال جاری گفت: برپایی سفارت ایران در عربستان یکی از ضرورت هایی است که با اجرای آن، امنیت زائران و حاجیان تضمین می شود.

خبرگزاری شبستان – استان البرز: زیارت خانه خدا برای دلدادگان و عاشقان کوی دوست نه یک فریضه الهی که یک سفر الهی با هدف تقرب به خداوندی است که تمام عالم و آدم مسخر اراده او است. طواف کعبه در مکه مکرمه، زیارت قبور بقیع  آرزوی بسیاری از مسلمانان است. به ویژه ایرانیانی که با خرید فیش حج واجب سال ها در انتظار نوبت هستند.

 

انتظار برای برپایی حج واجب برای بسیاری از ایرانیان به دلیل کهولت سن، بیماری و ... در بسیاری از مواقع بی پاسخ است. این گفته بسیاری از مومنان و مومنینی است که فیش حج واجب را تهیه کرده و در صف انتظار مانده اند. « حجت الاسلام محمود دهقاندار» حاجی ایرانی است که در جریان برپایی حج تمتع سال جاری به مدت یک هفته در زندان آل سعود اسیر و زندانی شد.

 

مدیرکانون فرهنگی هنری مسجد ماهدشت کرج با قبول دعوت به خبرگزاری شبستان در البرز گفت: برپایی سفارت ایران در عربستان یکی از ضرورت هایی است که با اجرای آن، امنیت زائران و حاجیان تضمین می شود. 

 

این روحانی که در جریان طواف خانه خدا در سال جاری بازداشت شده بود اظهار کرد: یکی از دلایلی که حرف مسئولان ایران در عربستان نافذ نیست، نبود سفارت است. برپایی و استقرار سفارت باعث می شود که حق و حقوق حاجیان ایرانی مورد توجه قرار گیرد.

 

اسارت ۶ روزه در بلد امین

 

وی در خصوص نحوه بازدداشت خود توضیح داد: آیین دعای عرفه را پس از مناسک حج تمتع در مسجد الحرام به جا آوردم. در قبرستان ابوطالب برای اعضای کاروان روضه و مرثیه خواندم.  روز عید غدیر به وقت عربستان بود. ساعت یک صبح به همراه همسر و چند نفر از کاروانیان به طواف مسجد الحرام رفتیم. ساعت سه باید به هتل برمی گشتیم. کنار ناوردان طلای خانه خدا نشسته بودم. قرآن می خواندم که ۲ نفر از زائران ایرانی با اشاره گفتند که ۲ تن از انتظامات سعودی ها دائم به من اشاره می کنند. 

 

دهقاندار ادامه داد: شرطه های سعودی در حالی که چفیه قرمز رنگی را انداخته بودند به سمتم آمدند. دستشان را روی شانه های گذاشتند و خواستند که بلند شوم. گوشی همراهم را گرفتم و با گشتن در آلبوم تصاویر، فهمیدند که روحانی هستم. با عصبانیت گفتند: تو معمم و مفتی هستی؟!. 

 

این حاجی ایرانی عنوان کرد: در مدت زمان چند دقیقه با بیسیمی که زده شد، تعداد شرطه ها به ۶ نفر رسید. خواستم اجازه بدهند که به خانواده ام اطلاع بدم ، نگذاشتند. بازداشت شدم. انگشت نگاری و بازپرسی تا چهار صبح همان روز و بعد ساعت ۸ صبح در حالی که پابند و دستبند به من زده بودند به دادگاه رفتیم. ۱۶ ساعت پرسش و پاسخ از من انجام شد و در نهایت به زندان مکه افتادم. 

 

زندانیان سوله ۶ متری همه از شیعیان بودند

 

وی با اشاره به اینکه زمان دستگیری از دیگر حاجیان ایرانی که با همبند شد، خلیل دردمند است بیان کرد: خلیل دردمند را در دومین روز دستگیری ام دیدم. با او در یک بند بودیم. یک اتاق ۶ متری بود که نزدیک به ۲۱ نفر در آن بودیم. 

 

 

دهقاندار با بیان اینکه همزمان با برپایی مناسک حج، بایدن، رئیس جمهوری عنوان کرد: اتهام من تفسیر قرآن بود.  لباس احرام پوشیده بودم. کنار مسجد حرام. روز عرفه که به امام زمان(عج) توسل کردم. همانجا مرا دستگیر کردند. 

 

مدیر کانون مسجد ماهدشت بیان کرد: ایران نیازمند یک تیم دیپلماتیک در عربستان است، در مواقعی که نیاز به راه های غیرسیاسی با هدف مذاکره با سعودی ها است نبود یک سفیر ایرانی در عربستان دیده می شود.

 

چشم انتظاری خانواده خلیل دردمند ادامه دارد

 

« خلیل دردمند» از دیگر حاجیانی است که در مناسک حج سال جاری از طرف مأموران عربستانی سعودی بازداشت می شود و بنابر گفته سخنگوی قوه قضائیه کشورمان، تا کنون تلاش ها برای آزادی این حاجی ایرانی به نتیجه نرسیده است.

 

سخنگوی قوه قضائیه می افزاید: انتظار می رود با اهتمام دادستان کشور بنابر قانون کنوانسیون وین، اختیارات وزارت خارجه اذکار قانونی را برای تعیین تکلیف و پیگیری تکلیف این حاجی بی گناه انجام شود. 

 

وی تصریح کرد: اقدام های کنسولی برای این شهروند جمهوری اسلامی ایران در قالب اقدام های حقوق بین الملل انجام شده است. 

 

گفتنی است، خلیل دردمند از تواتبع اصفهان به همراه مادر و همسرش در حج تمتع امسال به مناسک حج مشرف شد، اما روز عید قربان از طرف نیروهای امنیتی عربستان سعودی در مسجد الحرام دستگیر و به زندان منتقل شد. 

 

لازم به ذکر است، اتهام معین شده برای این حاجی، تصویربرداری از مناسک حج است. 

 

کد خبر 1213327

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha