پیاده روی اربعین نمادی از عدالت طلبی و استکبارستیزی را معرفی می کند

حجت الاسلام خواجه کریمی با بیان اینکه پیاده روی اربعین نمادی از عدالت طلبی و استکبارستیزی را معرفی می کند، گفت: اربعین یک جریان فوق العاده برای نفوذ در مرکز ظلم است.

خبرگزاری شبستان _ گروه سیاسی_ فرزانه تهجا: راهپیمایی اربعین امروز به یک کنگره عظیم و حماسه تاریخی تبدیل شده و توانسته بعنوان یک قدرت نرم در برابر قدرت نرم دشمن مقابله کند و بعنوان یک نماد قدرت در جهان اسلام محسوب می شود در همین رابطه گفتگویی با حجت الاسلام رسول خواجه کریمی، امام جمعه خوانسار در مورد مهمترین دستاوردهای پیاده روی اربعین به شرح زیر ارایه می شود.

 

مهمترین پیام اربعین را توضیح بفرمایید؟

شاخص ترین پیام اربعین عدالت طلبی است. این موضوع محور و شاخصی شده تا مسلمانان جهان اسلام و حتی بقیه ادیان و کشورهای دنیا نگاه ویژه به مباحث اربعین داشته باشند. در موضوع اربعین و نفس آن نشان دهنده نفوذ در مرکز قدرت و شکستن قدرت است که این واقعه در سال 61 هجری اتفاق افتاده که با ایجاد آگاهی و شکستن جهل به اتمام می رسد. در حقیقت با اتکا به شهادت و ایجاد قدرت و رهایی از ضعف و ذلت این واقعه رخ داده است. آنچه جامعه جهانی به آن نیاز دارد، ایجاد آگاهی در جهان و رهایی مردم از ناآگاهی و ایجاد قدرت و رهایی مردم از ضعف است.

 

نهضت امام حسین (ع) و جریان اربعین یک جریان فوق العاده برای نفوذ کردن در مرکز قدرت ظلم است و به خاطر اینکه این نهضت پشتیبان اش شهادت است و شهادت مرکزیت اصلی اقتدار را دارد، این نهضت مورد خطر برای دشمنان اسلام است.

 

پیاده روی اربعین در جهان اسلام به عنوان چه نمادی معرفی می شود؟

یکی از قدرتمندترین نمادهای همبستگی میان جهان تشیع و افرادی که این حادثه را درک می کنند، حادثه اربعین است. حادثه اربعین به جهت جهانی بودن قیام امام حسین (ع) و موضوع اربعین، خود قیامی جهانی است و زمینه ساز حکومت جهانی قرار دارد. اربعین نقطه مشترک در ایجاد وحدت در میان مسلمانان و حتی در میان غیر مسلمانان است.

 

جهان بشریت امروز به این نتیجه رسیده که تنها مکتبی که می تواند آزادی و استقلال ایجاد کند و ظلم را از بین ببرد و ارزش های انسانی را به عرصه ظهور برساند، مکتب اسلام است که بهترین الگو و شاخص در این موضوع نهضت امام حسین (ع) است؛ به همین دلیل راهپیمایی اربعین از سوی امت اسلامی و غیر مسلمانان مورد استقبال قرار گرفته است یعنی غیر از مسلمانان کشورهای دیگر نیز از این راهپیمایی استقبال می کنند.

 

پیاده روی اربعین چه قدرتی را در برابر دشمن به نمایش می گذارد؟

در دنیا امروز در حوزه سخت و نرم اسلام در مقابل غیر اسلام است و اربعین از یک سو قدرت نرم مسلمانان در برابر قدرت نرم استکبار است یعنی جنبش اجتماعی با اربعین پدید می آید که سبب قدرت نرم مسلمانان است. در حقیقت اربعین ایجاد همگرایی، وحدت و همبستگی میان مذاهب و ملت ها می کند.

 

نقش اربعین حسینی در بیداری اسلامی را توضیح بفرمایید؟

پیاده روی اربعین موجب بیداری اسلامی، بسیج مسلمانان و حتی بسیج مستضعفان را به ارمغان می آورد لذا نهضت اربعین یک نهضت جهانی است و این مراسمی که امسال دهمین سال آن در حال برگزاری است و البته در گذشته تاریخ ایران نیز از سوی برخی از علما معرفی شده است و آیت الله سید قاضی طباطبایی این مراسم را از سیره ائمه معصومین معرفی می کنند.

 

پیاده روی اربعین امسال دهمین مراسم پیاده روی است، این پیاده روی روز به روز به اقتدار، توطئه و نظام اسلامی امت اسلامی و جهان اسلام و گروه های مقاومت اضافه می کند. در حقیقت آنچه از این چندین سال مراسم ارزیابی می شود، همان بسیج مسلمانان و مستضعفان است که اوج آمال امام (ره) در انقلاب بود تا در مقابل مستکبران ایجاد شود که یکی از محوری ترین بحث های اربعین این است که اربعین محور وحدت ایران و عراق است زیرا از قدیم الایام تمام تلاش استکبار جهانی ایجاد تفرقه میان ملت ایران و عراق بوده است و الحمدالله از چند جهت این موضوع قابل ارزیابی است.

 

نقش ایران و عراق در پیاده روی اربعین توضیح بفرمایید؟

مردم عراق همکاری خود را در مراسم اربعین به اوج می رسانند و در درجه عالی قرار دارند. دولت عراق نیز همکاری خوبی در اربعین با ایران دارد و گروه های سیاسی و اجتماعی عراق نیز فراز و نشیب زیادی دارند، برخی بسیار همکار هستند و برخی با فراز و نشیب در این مراسم حضور دارند اما در کل همکاری در موضوع پیاده روی اربعین بسیار مطلوب است.

 

دولتهای استکباری برای برهم زدن روابط میان ایران و عراق چه اقداماتی انجام می دهند؟

اما بخش دیگر دولت هایی هستند که در حکومت عراق نفوذ دارند مانند اسراییل، آمریکا و عربستان سعودی آنها اصلا تمام زمینه های همکاری را از بین می برند و حتی در میان مردم عراق گروه های سیاسی و حکومت ایجاد شک و شبهه می کنند تا مانع همکاری میان ایران و عراق شوند و وحدت ایران و عراق یک موضوع محوری و مسئله مهم جهان اسلام است و این همکاری که در مراسم اربعین میان دو کشور ایجاد شده است، محور وحدت عراق و ایران است و طبعا اربعین یک نهضت بسیار عظیم و بزرگی است که میان تمام مسلمانان و بقیه گروه ها مانند مسیحی ها در عراق، ایزدی ها و حتی پیروان دیگر آیین ها قرار دارد و تمام ادیان به این مراسم ورود یافتند.

 

نهضت اربعین با تکیه بر چه اصولی در شکست مستکبران ایفای نقش می کند؟

خلوص و همبستگی ای که در این جمع کثیر پیاده روی اربعین وجود دارد، بیانگر این است که امام حسین (ع) از تمام مرزهای فرهنگی فراتر رفته و نمادی از آزادی و شفقت جهانی است و نمادی از عدالت طلبی و استکبارستیزی را معرفی می کند به همین دلیل زمینه ساز حکومت جهانی است زیرا حکومت جهانی امام زمان (عج) شاخصه معرفی اش قیام امام حسین (ع) است و خود را در کنار خانه کعبه معرفی می کند که من پسر کسی هستم که در کربلا تشنه کشته شده و من منتقم خون او هستم.

 

نهضت اربعین با تکیه بر شهادت و آگاهی و ایجاد قدرت موجب می شود جامعه اسلامی جامعه مستعضفین به مرکز قدرت ظالمان نفوذ کند و مرکز قدرت ظالمان را به چالش بکشد و این شکست جامعه ظلم است و گواه آن زیارت اربعین امام حسین (ع) است که این محتواها در این زیارت موجود است.

 

کد خبر 1213363

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha