برای ارایه خدمات به زائران در مرز مهران مشکلی وجود ندارد

حجت الاسلام امینی با اشاره به ارایه خدمات اربعین به زائران در مرز مهران گفت: برای ارایه خدمات به زائران در مرز مهران مشکلی وجود ندارد و مسئولان تعهدات خود را در مورد آب عملی کنند.

حجت الاسلام امینی امام جمعه مهران در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان در مورد ارایه خدمات به زائران اربعین در مرز مهران گفت: بعد از دو سال محدودیت در برگزاری این مراسم امسال تمام نهادها، انجمن ها، خیرین و مردم وارد میدان شدند، زیرساخت ها توسعه یافته گرچه هنوز تا نقطه ایده آل که انتظار آن می رود، فاصله زیادی داریم که نمونه آن در مرز مهران چند میلیون زائر روزانه عبور می کنند و همین تعداد به کشور باز می گردند اما در زمان بازگشت به صورت یکپارچه و یک باره به کشور باز می گردند.

 

وی تصریح کرد:  یکی از مشکلاتی که هنوز برای ما حل نشده است، موضوع وسیله نقلیه است. امسال برای زائران 5 هزار اتوبوس تدارک دیده شده اما این میزان کم است و ما نیاز به 30 هزار اتوبوس داریم تا زائران را جا به جا کنند. در تمام کشور ما به این میزان اتوبوس نداریم و حتی با احتساب اتوبوس های بین شهری باز هم این تعداد اتوبوس نداریم و نیاز است در این زمینه فکر جدی کنیم و قرار شده خط راه آهن به ایلام و مهران برسد و این کار بسیار مهمی است.

 

امام جمعه مهران افزود: در حال حاضر اکثر زائران با وسایل شخصی خود به مهران می آیند و موجب مصرف چندین لیتر بنزین می شود. اگر راه آهن به مهران برسد در مصرف میلیاردها بنزین صرفه جویی می کنیم، از طرفی هزینه های زائر قطعا کمتر می شود و ما نیازمند زیرساخت حمل و نقل و افزایش تعداد هواپیما نیازمندیم. زیرساخت های جاده ای تسهیل شده است اما تا نقطه مطلوب فاصله داریم تا سال آینده مشکلی برای جا به جایی زائران نداشته باشیم.

 

وی گفت: در مورد موکب ها و سازه های آنها مردم ورود کردند و دولت به آنها زمین واگذار می کند تا با سازه های بتنی موکب احداث کنند تا امنیت و بهداشت زائر تامین شود. سازمان منابع طبیعی به افرادی که قصد جدی در احداث موکب داشته باشند و نخواهند تغییر کاربری بدهند، زمین در اختیار آنها قرار می دهد زیرا در یکی از سال های برگزاری این مراسم طوفان به همراه باران فرا گرفت و موکب هایی که از جنس چادر و یا سایر اقلام بودند، تخریب شدند.

 

حجت الاسلام امینی اظهار داشت: امسال یک روز مرزها بسته شد و زائران زیادی پشت مرز باقی ماندند و ما زائران را در مساجد، حسینیه ها و خانه های مردم جا دادیم در حالی که اگر موکب های بتنی داشتیم، می توانستیم تعداد بیشتری از زائران را اسکان دهیم زیرا مساجد محدود هستند و شهر مهران شهر کوچکی است و ظرفیت نگهداری تمام زائران را ندارد و کل مساجد شهرستان 10 یا 12 مسجد است. اگر این موکب ها ساخته شوند، مکان مناسبی برای اسکان زائران در زمان هایی که بحران ایجاد می شود از آنها استفاده می کنیم. امسال به دلیل گرمای شدیدی که وجود دارد، دستگاه های دولتی و غیر دولتی قول تامین آب را دادند و لازم است به قول خود عمل کنند زیرا تا اکنون تنها ستاد اجرایی فرمان امام مقداری به تعهدات خود عمل کرده است و بقیه مسئولان نیز باید به تعهدات خود عمل کنند.

 

وی ادامه داد: ما به سردخانه برای خنک کردن آب نیازمندیم زیرا زائران نیازمند آب خنک هستند.  یکی از مشکلات دیگر زائر هوای خنک در کنار آب خنک است. مساجد محدود هستند و موکب ها باید شکل بگیرند تا بتوانند مردم را از هوای خنک بهره مند کنند.

 

وی گفت: در موضوع آب نهادها و سازمان هایی که تعهد دادند، باید عمل کنند و البته بخشی عملی شده و بخش باقی مانده قول مساعد دادند تا قبل از اربعین عملی شود. در بعد پذیرایی موکب های ما آماده هستند و ما از موکب های مردمی برای پذیرایی زائر مشکلی نداریم. مشکل ما آب است که قرار است تامین شود و از حیث خوراک مشکلی نداریم. نیازمند سردخانه های بزرگ برای تامین یخ و آب خنک هستیم. گیت های مهران برای عبور زائران به 80 گیت رسیده و هر زائری که قصد تشرف دارد برای تایید گذرنامه تنها در سه ثانیه از مرز عبور می کند اما در کشور عراق چون سیستم آن قدیمی است، زمان بیشتری برای عبور می طلبد اما کشور عراق قول مساعد داده تا گیت های خود را به 240 گیت ارتقا دهد.

 

امام جمعه مهران ادامه داد: بیمارستان صحرایی در این منطقه دایر شده و برخی از شهرداری های تهران در این منطقه حضور دارند و مشغول خدمت رسانی هستند. اورژانس، آتش نشانی و همه نهادها در میدان هستند.

 

وی گفت : امسال با توجه به برداشته شدن ویزا عبور راحت تر است و عبور زائر تسهیل شده است و تنها مشکل ما آب است. از زائران خواهش می کنیم به دلیل گرمای هوا افرادی که بیماری های خاص دارند، آسم، بیماری های قلبی عروقی حتما با پزشک متخصص در میان بگذارند و اگر پزشک اجازه داد به زیارت مشرف شوند.

 

وی اظهار داشت: زائران در بازگشت به میهن اسلامی ساعاتی را انتخاب کنند که گرمای هوا شکسته شده باشد و شب را برای ورود خود انتخاب کنند و یا بعد از نماز صبح حرکت کنند تا دچار گرمازدگی نشوند و برای عبور از مرز عجله نکنند و سعی کنند افراد ضعیف را مقدم کنند و این معنایی از ایثار است. مراقب کهنسالان و خانواده ها و کودکان باشند و این از مصادیق ایثار است که الحمدالله در زائران و خادمان نهادینه شده است.

 

وی گفت: در حوزه فرهنگی نیز استادیاران و مبلغان روحانی را دعوت کردیم که در سازمانی به نام صالحین حضور دارند که استادیاران و سرمربیان در کسوت روحانیت برای تبلیغ حضور دارند. امسال وزارت ارشاد موکب فرهنگی بزرگی را در اربعین دایر می کند. دفتر ائمه جمعه در ساماندهی روحانیون و امورات تبلیغی حضور فعال دارند و ائمه جمعه، فرمانده میدانی این فعالیت است و برای مبلغان برنامه ریزی می شود و از سوی دیگر دفتر ائمه جمعه مسئول مشارکت های مردمی نیز است و کسانی که قصد زدن موکب و یا کارهای خیریه دارند و یا قصد ارایه نذورات و خدمات را دارند، می توانند با دفتر ائمه جمعه هماهنگ کنند.

کد خبر 1213383

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha