پیاده روی اربعین قدرت شیعه و حرکت راهبردی جهان اسلام است

حجت الاسلام ملک پور گفت: قدرت شیعه در روز اربعین با برگزاری پیاده روی اربعین نمایش داده می‌شود باید اربعین را گسترش داد و این ‌یک حرکت راهبردی و فراگیر برای ما و ادامه حیات جامعه اسلامی است.

خبرگزاری شبستان_ گروه سیاسی_ فرزانه تهجا: راهپیمایی اربعین یکی از بی نظیرترین گردهمایی های جامعه مسلمانان حول محور عاشورا است تا نشان دهد که مکتب عاشورا همچنان بعد از گذشت 1400 سال از وقوع آن همچنان زنده و پایدار است و هیچ گروه و یا حکومتی در دنیا نمی تواند مانع این شعور و آگاهی بخشی آن شود تا جایی که امروز امروز این مراسم مورد توجه کشور های غیرمسلمان هم قرار گرفته و توانسته حتی ادیان غیر اسلامی را به سوی خود جذب کند در همین رابطه گفتگویی با حجت الاسم ملک پور امام جمعه فارسان( چهارمحال و بختیاری) به شرح زیر ارایه می شود.

 

پیاده روی اربعین تا چه اندازه می‌تواند محور وحدت و همگرایی مسلمانان در جهان اسلام باشد؟

 علت برگزاری مراسم اربعین برای امام حسین (ع) طبق بیان مرحوم سید مرتضی وشیخ طوسی ره این بود که در این روز سر مقدس و نورانی امام حسین علیه السلام به بدن شریف حضرت توسط امام سجاد علیه السلام ملحق شد و بنی امیه که می خواستند با حذف فیزیکی امام و بعد دفن شهداء کربلا بدون نام و نشان و علامت همه آثار نبوت و امامت را از بین ببرند با حماسه ای که در شام درست کردند و با برگشت کاروان به کربلا و اقامه عزا و بعداً تاکید ائمه بر زیارت مخصوص امام حسین علیه السلام در اربعین همه نقشه های شومشان ازبین رفت.

 وخودِ اربعین چراغ دیگری برای هدایت و دستگیری افراد شد با آثار فراوان، برای جهان اسلام که تا امروز قابل مشاهده است.

اولین کسی که پیاده به زیارت رفت و خود را اربعین به کربلا رساند غیر از اهل بیت جابربن عبدالله انصاری از اصحاب رسول خدا و پیروان علی بن ابیطالب بود که بعدها با تاکید ائمه (ع) این روش سیره دائمی شیعه شد  و در همه زمان ها ولو حکومت ها در طول تاریخ سخت گیری هایی به هر دلیل داشتند، اما این رسم که علامت شیعه بودن است و قیام عاشورا را زنده نگه می دارد تعطیل نشد و شیعیان زیارت اربعین را ترک نکردند. عدم ترک زیارت اربعین یعنی از دور و نزدیک زیارت شود و پیاده روی هم مطلب مهم دیگری است .

 

اربعین تا چه میزان در شکل گیری جبهه مقاومت موثر بوده است؟

امروز اربعین عامل حرکت پر قدرتِ جبهه مقاومت در منطقه و بلکه دنیا است .آن نیروی مستحکمی که در برابر جبهه کفر و به خصوص ایادی منفورش مثل داعش و جبهه النصره ایستادند، مجاهدان و مبارزان تربیت شده مکتب اربعین بودند که در زندگی آنها تحقیق کنید این مطلب را باور خواهید کرد. همه با تاسی به امام حسین (ع) روحیه انقلابی و خسته نشدن از مبارزه با ظلم و فساد داشتند و این همان حرارتی است که رسول خدا فرمود: «إنّ لِقَتلِ الحُسینِ حَرارَهً فی‏ قُلوبِ المُؤمِنینَ لاتَبرُدُ اَبَداً». شهادت حسین علیه السلام حرارتی را در قلب مومن ایجاد کرد که تا قیامت سرد نمی شود

.

 آتشی که حکایت از رابطه قوی امام با محبین و پیروانش دارد و همین ارتباط باعث رشد و کمالات شیعیان در آشنائی عمیق با معارف دین و عمل در عرصه های دیگر شده است.محبت به حسین (ع) است که موجب تکرار اجتماع بزرگ شیعیان در هر سال در کنار مضجع شریف حضرت شده،خوف و هراسی در دل جبهه رو به اضمحلال ستمگران انداخته و خواب را از چشمانشان گرفته و آنان را وادار به انواع واکنش نسبت به این حرکت عظیم و شیعه ی متحد کرده است.

 

راهبرد استکبار برای مقابله با راهپیمایی اربعین را توضیح بفرمایید؟

 راهبرد استکبار جهانی مهار و کنترل شیعه است و برای این کار دیدیم که در سال های اخیر تلاش فراوانی کرد تا بین ایران و عراق به عنوان مرکز تشیع اختلاف بیاندازند، بحث عرب و عجم راه انداختند و بر علیه ایران با استفاده از رسانه و هنر و … اقدام کردند و حتی عراق را تهدید کردند که روابطش را با ایران توسعه ندهد، اهل سنت عراق را از ایران ترساندند. مردم عراق را از تشکل های مردمی که با الگوگیری از ایران بوجود آورده بودند ترساندند. تا امروز که به برکت اربعین بصیرت بخش، شیعیان همه ترفندهای مستکبرین را خنثی کرده اند.

 

نقش شهدا در آگاهی بخشی از اربعین را توضیح بفرمایید؟

این پیاده روی هم شور آفرین است و هم آگاهی بخش. بطوری که هر سال لرزه بر تن آمریکا و اسرائیل انداخته و آنان را با مخارج نجومی که برای از بین بردن فرهنگ عاشورا و دور کردن مردم از مکتب حسینی می کنند بیچاره کرده است. حضور عظیم مردم در این سال های اخیر گذشته از این که جلوه ای از قیام آخرالزمان دارد، اما نماد شکست ابر قدرت هاست. و ابرقدرت ها را در این مقطع زمانی خوار و ذلیل کرده است.خون حسین بن علی است که در منطقه تولید قدرت کرده و روح سازش ناپذیری را دردل ها زنده کرده و استکبار و ایادی اش را زمین گیر کرده و همه اینها باحضور در اربعین این قدرت و توانمندی تثبیت می شود.  خلاصه این حرفها آن طنین خوش سردار دل ها است که فریاد می زند ما ملت امام حسینیم و البته نباید این ظرفیت عظیم اربعین را در یکی دو روز خلاصه کرد و در تمام ایام سال بهره نبرد. باید طراحی و برنامه ریزی کرد و استفاده بیشتری کرد.

 

پیاده روی اربعین را چگونه ارزیابی می کنید؟

پیاده روی اربعین یعنی تجربه زندگی کردن در دوره تحقق حکومت مهدوی،‌ حکومتی که مردم جهان را از یوغ ستمگرانِ مفسد خارج خواهدکرد و عدالت و آزادی را جایگزین و مسیر هدایت، سعادت، معنویت و حیات طیبه برای بشر را فراهم خواهد کرد.  در اربعین دیپلماسی فرهنگی به عنوان رکن چهارم دیپلماسی که ایران مبدء آن بود محقق می شود. اربعین شکاف های قومیتی که دشمنان مکتب اهل بیت علیهم السلام به خصوص صهیونیست ها و عربستان دنبال می کنند و در حوزه جنگ نرم با تاسیس شبکه های مختلف که اخیراً نیز فعال شده اند و افغانستان اینترنشنال و آذربایجان اینترنشنال راه انداخته اند را خنثی می کند و از بین می برد.

 

پیاده روی اربعین تا چه اندازه به عنوان نماد وحدت میان مسلمانان شناخته شده است؟

محبت و دوستی اهل‌بیت یکی از مهم‌ترین عوامل رسیدن انسان به کمالات معنوی است. یکی از عوامل تشدیدکننده محبت اهل‌بیت (علیهم‌السلام) زیارت است آن‌هم با پای پیاده که در روایات بسیاری به فضیلت آن اشاره‌شده است.

»محبت» از «معرفت» نشات می‌گیرد و هر چه که معرفت بیشتر شد محبت بیشتر می‌شود، محبت عامل حرکت و عمل به سمت محبوب است. امام حسین (ع) هرکسی که دل صاف، طینت پاک و فطرت سالمی دارد او را جذب می‌کند و این جذب وسیله هدایت او می‌شود و شخص را به ایمان می‌رساند. امروز محبت امام حسین (ع) عامل سعادتمندی بشر است، افراد و اقشار مختلف عالم با حسین (ع) به سعادت می‌رسند لذا همان‌طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند که اربعین جهانی شده آثار جهانی نیز دارد.رهبرانقلاب می‌فرمایند: " راهپیمایی اربعین توان این را دارد تمدن عظیم اسلامی را به جوامع بشری نشان دهد."

 

اربعین تا چه میزان در تمدن سازی اسلامی موثر است؟

از اربعین باید به‌عنوان یک ظرفیت تمدن ساز بهره‌برداری کرد، اوج ویژگی تمدنی یک تمدن معنویت و کرامت‌های اخلاقی است که در راهپیمایی اربعین با محوریت امام حسین (ع) که مظهر همه کمالات، خوبی‌ها و مکرمت‌های اخلاقی است این باید تبیین شود. حرکت اربعین تا حالا در هیچ جای عالم به این سبک دیده نشده که ملیت‌های مختلف با گرایشات مختلف به یک سمت الهی حرکت کنند و یک هدف داشته باشد. حرکت اربعین تمام هیمنه ی غرب و استکبار را از بین برده، تلاش غرب در تمام عالم این است که معنویت را از عالم بگیرد چراکه می‌داند وقتی معنویت گسترش پیدا کند نابودی او قطعی است.

 

اربعین را حاوی ابعاد سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و نظامی است جمعیت میلیونی راهپیمایی اربعین یکی از عوامل منحل کننده مثلا روزی میگفتند معامله قرن است. بعد اقتصادی اربعین به جامعه مهدوی شبیه است  در جامعه مهدوی مشکلات و مسائل خوردوخوراک مطرح نیست لذا حرکت امام حسین (ع) و عاشورا ما را به جامعه مهدوی می‌رساند.

 

بعد نظامی حرکت اربعین را توضیح بفرمایید؟  

 غرب به‌خوبی می‌داند که این جمعیت میلیونی حاضر در اربعین متحد شوند چیزی از دشمنان اسلام باقی نخواهد ماند. در تمدن اسلامی وطن نداریم و همه جهان‌وطن ما است هر جا که مسلمانی باشد آنجا وطن ماست که نمونه بارز این موضوع را در اربعین می‌بینیم و با حرکت اربعین می‌توانیم این مهم را به عالم بفهمانیم.

 

اربعین اهل ایمان را به‌هم‌پیوسته کرده است، اسلام محدود به سرزمین نیست و مربوط به همه مسلمین است لذا اهل ایمان هر جا باشند با یکدیگر یکدست هستند در جامعه مهدوی همه ادیان مسالمت‌آمیز باهم زندگی می‌کنند که ما نمونه این حرکت را در اربعین مشاهده می‌کنیم. توجه به مسئله وحدت را یکی از نکات مهم راهپیمایی اربعین است. ایجاد تفرقه و شکست وحدت بهترین موقعیت برای بهره‌برداری دشمنان اسلام است.

 

 ارزیابی شما از برگزاری چندین ساله این مراسم توضیح بفرمایید؟

 

اربعین زنده کننده حماسه عاشورا و یادآور شرافت، عزت، ایثار، جوانمردی، روح آزادگی و عدالت‌خواهی است. اربعین یعنی ادامه‌ ارتباط با امام حسین علیه‌السلام و انقلاب حسینی. اربعین حرکتی سیاسی علیه مستکبرین است که بدانند در مقابل جبهه سازش، جبهه مقاومت همیشه ایستاده و مقاوم است.

 

راهپیمایی اربعین یک ظاهری دارد و یک باطنی، و هر دو پر است از رمز و راز با اهدافی که فراموش نمی‌شود. اقامه عزا و پیاده‌روی و زیارت خواندن و هر عمل دیگری در روز اربعین، اقدامی دوباره در مقابل تحریف است. و ما از اربعین درس می‌گیریم که در مقابل همه هجمه‌ها و تبلیغات گسترده‌ای که برعلیه اسلام و انقلاب و امام و حتی رهبری می‌شود باید حقیقت و خاطره انقلاب و دفاع مقدس و ارزش‌ها را از گزند تحریف و انحراف حفظ کنیم.

 

همکاری ایران با عراق در این مراسم چگونه است؟

البته بستگی به نگاه دولت ها دارد ودولت ها سیاست های مختلف داشته اند مثلا افزایش قیمت خدمات داخل کشور در ایام اربعین، درصورتی‌که کشور میزبان، تمام توانایی‌ها و امکانات خود را برای پذیرایی رایگان از زائرین اباعبدالله الحسین (ع) در این ایام بسیج کرده است، چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟! می‌بینید که در عراق قیمت‌ها را پایین می‌آورند، درب خانه‌ها را باز می‌گذارند و تمام امکانات را به‌طوری گسترش می‌دهند که همه تشویق به این حرکت شوند؛ از آن‌طرف در داخل کشور، ناگهان هزینه‌ها به شکل عجیبی دو یا چند برابر می‌شود. افزایش هزینه‌ها و ایجاد موانع مالی برای زائرین اربعین، بیانگر نوعی سودجویی و منفعت‌طلبی است که برای یک جامعه‌ی اسلامی و شیعی شایسته نیست. این افزایش‌ها، راه را برای سودجویان در مرزها و مسیرهای رفت برگشت نیز باز می‌گذارد تا با خیال راحت اقدام به دریافت هزینه‌های بی‌دلیل و سنگین از زائرین نمایند. اربعین برای شیعه روزی مهم و یادآور عاشوراست که آرمان‌ها و اهداف و ارزش‌هایی که حسین (ع) برای آن‌ها حرکت کرد را تکرار و بازخوانی می‌کند. قدرت شیعه در روز اربعین نمایش داده می‌شود؛ باید اربعین را گسترش داد و این ‌یک حرکت راهبردی و فراگیر برای ما و ادامه حیات جامعه اسلامی ما خواهد بود.

 

کد خبر 1213404

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha