یک سوم کشاورزان گندم تولیدی را تحویل مراکز دولتی ندادند

مدیر اداره تعاون روستایی شیروان گفت: با پایان فصل برداشت گندم، یک سوم کشاورزان شهرستان این محصول را تحویل مراکز دولتی ندادند.

«صادق شجاعی» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شیروان با اشاره به عدم تحویل گندم توسط برخی کشاورزان شهرستان اظهارکرد: احتمال افزایش قیمت گندم، نگه داشتن این محصول برای بذر خود مصرف در کشت پاییزه و استفاده برای خوراک دام باعث شده گندم کمتری تحویل مراکز دهند.

 

مدیر اداره تعاون روستایی شیروان خاطرنشان کرد: سه مرکز خرید گندم کارخانه آرد ساعد، مطیع و انبار تعاون روستایی گندم کشاورزان را تحویل گرفت که امسال 30 هزار تُن محصول در این شهرستان برداشت شد و فقط 20 هزار تُن به مراکز دولتی تحویل داده شد که 12 شهریورماه پایان تحویل محصول بود و در صورتیکه متقاضی برای تحویل محصول باشد باید به اداره کل غله استان مراجعه کند.

 

شجاعی با بیان اینکه امسال قیمت تضمینی هر کیلوگرم گندم، 115 هزار ریال بود، اضافه کرد: مرکز خرید تعاون روستایی شیروان امسال نسبت به سال گذشته بیش از 30 برابر گندم تحویلی داشته، سال گذشته گندم تحویلی به این مرکز 50 تُن بود که امسال به هزار و 543 تُن افزایش یافت.

 

وی تصریح کرد: همزمان با تحویل گندم توسط کشاورزان و ذخیره سازی توسط مراکز خرید، حمل گندم به شهرستان و سیلوهای مشهد انجام می شد، رضایت مندی کشاورزان خوب بود و ترافیکی در بحث حمل و تحویل نداشتیم.

 

وی اضافه کرد: ظرفیت انبار تعاون روستایی شیروان 500 تُن است که هزار و 534 تُن محصول خریداری و به کارخانه ها حمل شد.

 

به گفته وی ۳۱ هزار و ۵۰۰ هکتار غلات پاییزه در اراضی کشاورزی شهرستان کشت شده بود که از این میزان کشت، ۱۰ هزار و ۵۰۰ هکتار محصول آبی و ۲۱ هزار هکتار دیم بوده است.

 

میانگین تولید در هر هکتار از اراضی آبی ۳.۵ و دیم یک تُن است.

 

مرکز شهرستان ۱۵۷ هزار نفری شیروان در ۶۰ کیلومتری شرق بجنورد واقع است که این خطه افزون بر ۱۰۵ هزار هکتار عرصه کشاورزی و باغی دارد.

 

کد خبر 1213668

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha