یک پنجم زوج ها در کشور نابارور هستند

قاسمی گفت: یک پنجم زوج ها در کشور به طور طبیعی صاحب فرزند نمی شوند که باید اقدامات درمانی انجام دهند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از قزوین، «صالح قاسمی» در همایش توانمندسازی ارائه دهندگان خدمت در بحث جمعیت که امروز (چهارشنبه ۱۶ شهریور) در سالن اجتماعات دانشگاه علوم پزشکی قزوین برگزار شد، بیان کرد: طی یک دهه رهبر معظم انقلاب ۵۵ بار در موضوع جمعیت سخن گفته و تأکیدات و تذکراتی در این حوزه داشتند که نشان دهنده اهمیت این موضوع است.

 

دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور ادامه داد: جمعیت امروز کشور ۸۵ میلیون نفر است، روند نرخ رشد در کشور کاهشی بوده به طوری که این نرخ رشد جمعیت ایران در سال ۱۴۰۰ به هفت دهم درصد رسیده و با این روند در سال ۱۴۱۵ نرخ رشد ما صفر شده و جمعیت به ۹۴ میلیون نفر می رسد و افزایش جمعیت تمام شده و نرخ رشد منفی شروع می شود.

 

* ۱۱ درصد جمعیت کشور بالای ۶۰ سال هستند

وی عنوان کرد: میانگین تعداد فرزندان به ازای هر زن از شش و نیم فرزند به ازای هر زن در سال ۱۳۶۵ به یک و شش دهم فرزند به ازای هر زن در سال ۱۴۰۰ سقوط کرده است و با این روند بقای نسل اتفاق نمی افتد.   

 

قاسمی تصریح کرد: روند کاهش موالید موضوع دیگری است که در کشور شاهد هستیم، موضوع دیگر در بحث جمعیت موضوع سالمندی است امروز ۱۱ درصد جمعیت ما بالای ۶۰ سال بوده و سالمند هستند و تا سال ۱۴۳۰ این رقم به ۳۲ درصد می رسد.

 

وی با اشاره به پیامدهای سالمندی جمعیت اظهار کرد: کاهش نیروی کار جوان، کاهش تولید ملی و دآرمد ملی، افزایش نیروی کار خارجی در کشور، خروج بیشتر ارز و کاهش بیشتر ارزش پول ملی، فشار مضاعف روی شبکه بهداشت و درمان، کاهش قدرت ملی و دفاعی کشور  از جمله پیامدهای پیر شدن جمعیت است.

 

* یک پنجم زوج ها در کشور صاحب فرزند نمی شوند

دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور در ادامه گفت: فرهنگ بازنشستگی غلط است و به شدت جامعه را دچار اشکال کرده است، منظور از بازنشستگی اگر فراغت از این شغل و مشغول شدن به فعالیت دیگر باشد، خوب است ولی فرهنگ ما به این سمت رفته که بعد از ۳۰ سال کار، باید فرد در خانه نشسته و دیگر کار نکند و این امر آسیب های روحی و روانی و مشکلات پزشکی را زیاد کرده و ریسک بسیاری از بیماری های روحی و روانی برای کسانی که خانه نشین می شوند، چندین برابر می شود.

 

وی با اشاره به وضعیت ناباروری در کشور افزود: ناباروری ثانویه در ایران در حال افزایش است و این امر ناظر به سبک زندگی، فاصله گذاری بین ۲ فرزند، تغذیه و غیره است؛ ۲۰ درصد ناباوری اعم از اولیه و ثانویه در کشور به معنای این است که یک پنجم زوج ها در کشور به طور طبیعی صاحب فرزند نمی شوند که باید اقدامات درمانی انجام دهند.

 

* ۳۷۰ هزار سقط جنین سالانه در کشور

قاسمی اعلام کرد: ۳۷۰ هزار سقط سالانه داریم که ۲ درصد سقط غیرارادی است یعنی بر اثر مشکل پزشکی و به دلایلی خانم نمی تواند جنین را نگاه دارد، سه درصد سقط درمانی بوده و با مجوز است و در شبکه پزشکی قانونی انجام می شود که ۱۲ هزار مورد را شامل می شود و ۹۵ درصد سقط جنین ها، جنایی، غیرقانونی و خارج از شبکه بهداشت و درمان است.

 

وی اضافه کرد: از این ۹۵ درصد سقط جنین سه یا چهار درصد مربوط به روابط نامشروع است و ۹۱ تا ۹۲ درصد مربوط به روابط مشروع و قانونی است و این عدد بالا و هولناک است.

 

دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور بیان کرد: بعضی باورها وجود دارد که در این سقط اثرگذار است باور فرزند ناخواسته و یا فرزند برنامه ریزی نشده، متأسفانه جامعه و به ویژه بانوان و زوج های جوان به این باور رسیدند تمام آنچه در زندگی رخ می دهد باید به طور کامل طبق برنامه باشد.  

 

وی خاطر نشان کرد: فقدان اطلاعات پزشکی و دینی موضوع دیگر در بحث سقط جنین است، سقط جنین از زمان انعقاد نطفه اشکال دارد و ۶ درصد خودکشی خانم ها در تهران در رابطه با بانوانی است که تجربه سقط داشته اند زیرا پیامدهای روانشناختی سقط مادر را رها نمی کند.

 

* ۶۵ درصد کشورهای دنیا سیاست های جمعیتی دارند

قاسمی در خصوص علل کاهش فرزندآوری تأکید کرد: در این بحث یک لایه های داخلی وجود دارد که تعریف جامعه از تعداد مطلوب فرزندان، نگرش ها و سبک زندگی از اواخر دفاع مقدس تغییرات جدی شد.

 

وی افزود: ۶۵ درصد کشورهای دنیا سیاست های جمعیتی دارند، برای نمونه روسیه با سیاست اقتصادی و فرهنگی نرخ رشد منفی خود را مثبت کرد.

 

دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور اعلام کرد: قانون جوانی جمعیت ۷۳ ماده دارد هدفگذاری قانون اعطای یکسری امتیازات اقتصادی به خانواده ایرانی است این قانون معایبی هم دارد ولی قانون خوبی بوده و قدم اول است.

 

وی یادآور شد: البته دستگاه های اجرایی و همچنین مدیران میانی در اجرای قانون کوتاهی می کنند که بر اساس ماده ۷۱ این قانون هر مدیری استنکاف از اجرای این قانون کرد باید محاکمه شده و جریمه می شود.

 

کد خبر 1213701

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha