​قیام ۱۷ شهریور پایان کار رژیم پهلوی/ تردید و سردرگمی در دولتمردان آمریکا از تبعات مهم جمعه سیاه

مجتبی زاده قیام ۱۷ شهریور را نقطه شروعی برای پایان کار رژیم پهلوی دانست و گفت: تردید و تشدید سردرگمی بین دولتمردان آمریکا از تبعات خارجی واقعه ۱۷ شهریور محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «عبدالکاظم مجتبی زاده» شامگاه (چهارشنبه، ۱۶ شهریور) در برنامه گفت‌و‌گوی خبری اظهار داشت: قیام ۱۷ شهریور سال ۱۳۵۷ یکی از نقاط عطف مبارزات مردم ایران علیه رژیم پهلوی است از طرفی این واقعه مهم تاریخی عامل موثری در تحکیم عزم و اراده ملت در مبارزه با رژیم پهلوی و تسریع در سقوط آن به شمار می‌رود.

 

این استاد دانشگاه عوامل شکل گیری قیام ۱۷ شهریور را تشریح کرد و ابراز داشت: قبل از هرچیز باید بگویم زمانی که ما در خصوص تحولات اجتماعی مانند انقلابها صحبت می‌کنیم باید دو دوران یعنی دوران شکل‌گیری و دوران وقوع را مدنظر داشته باشیم.  

 

مجتبی زاده پیشینه تاریخی انقلاب اسلامی را دو قرن قبل و حتی بیشتر از آن دانست و تصریح کرد: از دو قرن قبل به این سو ما شاهد یکسری وقایع و حوادث در تاریخ سیاسی و اجتماعی ایران هستیم که نهضت تنباکو سال ۱۲۶۸ هجری شمسی، انقلاب مشروطه سال ۱۲۸۵ و نهضت ملی شدن صنعت نفت در سال ۱۳۲۹ هجری شمسی از جمله آن به شمار می‌روند. 

 

وی سال ۱۳۴۱ را آغاز نهضت امام خمینی (رحمت‌الله علیه) خواند و اذعان کرد: پس از دوران شکل‌گیری حدود دی ماه سال ۱۳۵۶ و بعد از آن مقاله توهین آمیز در یک روزنامه فرآیند وقوع انقلاب اسلامی آغاز می‌گردد سپس در ۲۸ مرداد ۵۷ دو قضیه سینما رکس آبادان و سالگرد کودتای ۲۸ مرداد را داشتیم و چهارم شهریور ماه هم تغییر دولت از آموزگار به شریف امامی را در ایران شاهد هستیم. 

 

این استاد دانشگاه به راهپیمایی ۱۳ شهریور سال ۵۷  بعد از نماز عید فطر در تپه‌های قیطریه تهران اشاره کرد و گفت: در ۱۶ شهریور نیز تظاهرات بسیار گسترده‌ای در ایران رخ داد و در روز جمعه ۱۷ شهریور که اعلام حکومت نظامی شد فرماندار نظامی وقت تهران به تبع این قانون مردم را در میدان ژاله به رگبار گلوله بست.

 

مجتبی زاده با بیان اینکه قیام ۱۷ شهریور آغاز پایان کار رژیم پهلوی است اذعان کرد: چهارم شهریور با روی کار آمدن دولت آشتی ملی شریف امامی و با توجه به سبقه خانوادگی او یکسری اقدامات انجام شد تا بواسطه آن فضای سیاسی کشور را به سمت آرامش ببرند که از جمله آن اقدامات لغو تقویم شاهنشاهی، تعطیلی مراکز فساد، آزادسازی زندانیان و دستگیری برخی از سران رژیم بود.

 

وی در مورد ابعاد تاریخی واقعه ۱۷ شهریور هم اظهار داشت: یکی از نکاتی که بعد از ۱۷ شهریور در عرصه سیاسی و اجتماعی ایران رخ داد تردید و تزلزلی بود که در رژیم پهلوی‌ و در ارکان آن به وجود آمد و اراده آن را در رویارویی با مردم سست کرد زیرا بعد از این حادثه ما شاهد تعمیق شکاف بین مردم و رژیم هستیم.

 

این استاد دانشگاه ادامه داد: شاید تا ۱۷ شهریور اختلاف دیدگاهی در بین برخی از سیاسیون ما وجود داشت که عده‌ای به سمت مشی مبارزات سیاسی مسلحانه می‌رفتند و عده‌ای بیشتر متمایل به مشی سیاسی صرف با استعانت از قانون اساسی و احیای مشروطه در ایران بودند اما ۱۷ شهریور خط پایان این مباحث بود.

 

مجتبی زاده با تاکید بر اینکه تزلزل در ارتش از دیگر تبعات واقعه ۱۷ شهریور بود ابراز داشت: در تمام کشورهای ماموریت دنیا ارتش ایجاد امنیت مرزهای کشور است اما این اتفاق در آن زمان به گونه‌ای رقم خورد که ارتش ایران را برخلاف وظیفه ذاتی اش وارد عرصه امنیت داخلی کرده بودند.

 

وی در مورد ابعاد و پیامدهای خارجی واقعه ۱۷ شهریور هم اظهار داشت: در حال حاضر آمریکا در رأس نظام سرمایه داری دنیا با شعار مشروعیت هر عملی که در آن سود باشد قرار دارد از سوی دیگر با انتخابات سال ۱۹۷۶ آمریکا دموکرات‌ها جیمی کارتر را کاندیدا می‌کنند که وی با شعارهایی مانند رعایت حقوق بشر به پیروزی می‌رسد.

 

این استاد دانشگاه اذعان کرد: برژنسکی از نظریه پردازان بزرگ آمریکایی در همان دوران گفت که آمریکا به شدت از رژیم پهلوی ایران دفاع می‌کند بنابراین می‌توان نتیجه گرفت علی رغم شعارهای عوام پسندانه که در آن دوران از وقایع سیاسی آمریکا شکل گرفت یک دوگانگی در حوزه شعارهای حقوق بشری این کشور پدید آمد.

 

مجتبی زاده تردید و تشدید سردرگمی بین دولتمردان آمریکا را از دیگر تبعات خارجی واقعه ۱۷ شهریور دانست و عنوان کرد: در روزی که به عنوان جمعه سیاه سال ۵۷ از آن یاد می‌شود دیدیم مأموران نظامی نه تنها هیچ اقدامی برای متفرق کردن مردم انجام ندادند بلکه آمدند تمام مسیرها را مسدود کرده و مردم را به رگبار بستند.

 

وی با تاکید بر اینکه آمارها تعداد شهدای ۱۷ شهریور را تا چهار هزار نفر هم اعلام کرده‌اند یادآور شد: یک روز بعد از این واقعه حضرت امام خمینی (رحمت‌الله علیه) بیانیه‌ای صادر می‌کنند و ضمن ابراز همدردی با ملت این کشتار را محکوم کردند و فرمودند دولت آشتی ملی یک دولت تحمیلی و غیرقانونی است.

 

مجتبی زاده اذعان کرد: از نظر صاحبنظران، ما هم اینک در دوران سوم استعمار هستیم و نکته جالب این جاست که ابزار این نوع استعمار فرا نو رسانه محسوب می‌شود یعنی استعمار از طریق رسانه تمام کارها و برنامه‌های خود در گذشته که با توپ و اسلحه دنبال میکرد را پیاده‌سازی می‌کند.

 

این استاد دانشگاه در پایان رسانه را تیغی دو لبه که میتواند خیلی خوب و در عین حال خیلی مشکل زا باشد خواند و خاطرنشان کرد: برای مقابله با تهدیدات دشمن سطح سواد رسانه‌ای مردم برای استفاده از محتوا و پیام‌های رسانه‌ای باید ارتقا پیدا کند و این امر ضرورتی اجتناب ناپذیر در جامعه ماست.

کد خبر 1213881

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha