مدیریت مالی مهارت غیرقابل انکار برای خانواده است

مدیریت مالی به عنوان یکی از مهارت ها و مولفه های مورد نیاز در زندگی خانوادگی به شمار می رود که به اعتقاد اسماعیلی استاد دانشگاه آزاد این توانایی غیرقابل انکار است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان اصفهان،(اکبر مهدی زاده)

بنیان خانواده برای رسیدن به اهداف و ظرفیت های فعال خود نیازمند کسب مهارت هایی توسط اعضای آن خانواده به ویژه زن و شوهر است تا در برابر چالش ها و مشکلات سازگار و هدفمند قرار گیرد.

 

خانواده ها با داشتن مهارت های مهم و توانمندسازی خود می توانند سطح کیفیت زندگی را ارتقا بخشیده و به اعتلای خود کمک کنند.

 

یکی از مهارت های مهم زندگی، مدیریت مالی بوده که به اعتقاد اسماعیلی استاد دانشگاه آزاد این توانایی غیرقابل انکار است.

 

در این خصوص گفتگویی با «رضا اسماعیلی« استاد جامعه شناس دانشگاه آزاد استان اصفهان در خصوص مدیریت مالی و نقش آن در کیفیت زندگی و آثار اجتماعی آن گفتگو کرده ایم.

 

مدیریت مالی در نهاد خانواده بر چه محوری شکل می گیرد؟

 

مدیریت مالی به عنوان یک مهارت اکتسابی و مهم بین زن و شوهر برای مدیریت منابع محدود پولی و نیازهای متعدد زندگی است که آنان با اولویت بخشی بر نیازها قادر به مدیریت دارایی خود کرده و دغدغه های مشترک و خانوادگی را پاسخ می دهند.

 

محوریت این مهارت بر نظام بخشی به درآمد و هزینه خانوار برای پیشگیری از خسارت به دارایی و همچنین پاسخ به نیازهای فردی و خانوادگی بوده که در اجتماع نیز به عنوان جز کوچکی از جامعه اهمیت دارد.

 

تعدد نیازها چطور در مدیریت مالی انسجام پیدا می کند؟

 

تنها اولویت بندی و اهمیت گذاری به نیازهای متعدد، قادر به مدیریت مالی و تامین آن ها در زندگی می شود و اگر بین نیاز مهم و غیر ضروری فاصله و فاصله ای نباشد آنگاه منابع محدود قادر به رفع نیاز نبوده و چالش و سردرگمی ایجاد می کند.

 

گستردگی نیازهای زیاد بوده و در یک زمان واحد امکان پاسخگویی به همه نیست به همین خاطر باید اولویت بندی صورت گرفته و نیازهای اساسی را مدیریت و در صدر قرار دهیم و مابقی دغدغه ها به مرور بر اساس ضرورت در لیست اولویت قرار بگیرد.

 

گذر زمان هم نیازهای جدیدی را ایجاد می کند و برخی را از اولویت خارج می سازد که ایجاد یک ارتباط هدفمند در این خصوص قادر به پاسخگویی به چالش ها خواهد بود و این ارتباط در قالب مدیریت مالی به سرانجام می رسد.

 


منابع مالی در منزل چطور مدیریت شوند؟

 

نوشتن مخارج و درآمد ها یکی از عوامل اساسی در مدیریت مالی به حساب می آید که باید در یک دفتر نوشته و پیش بینی مالی هم صورت بگیرد.

 

با توجه به اینکه دارایی و درآمد خانواده ها در یک کارت بانکی بوده و دائم کارت در دستگاه ها کشیده و پول برداشت می شود، مدیریت این وضع و ثبت آن ها مدیریت مالی را ایجاد و دارایی از دست خارج نمی شود.

 

نقش تربیتی مدیریت مالی و تاثیرات اجتماعی آن را تشریح کنید.

 

وجود مدیریت مالی در بین پدر و مادر که به دور از اسراف و زیاده روی و یا خسیس بودن باشد، در حوزه تربیتی برای فرزندان هم راهگشا بوده و آنان را برای درآمد و هزینه خودشان توجیح می کند.

 

فرزند خانواده در رفتار و عملکرد پدر و مادر چگونگی مدیریت را فراگرفته و در این حوزه توانمند می شود و در زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی بین اولویت ها، نیازهای متعدد و منابع محدود توانایی برنامه ریزی پیدا کرده و بحران مالی برای خود نمی سازد

 

کد خبر 1214234

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha