طرح نهضت ملی مسکن و ناتوانی مردم از پرداخت ودیعه ۴۰ میلیون تومانی

وجود مشکلات اقتصادی و معیشتی و افزایش دامنه آن به طبقات مختلف جامعه باعث شده بسیاری از مردم و متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن قدرت پرداخت ودیعه اولیه ۴۰ میلیون تومانی را نداشته باشند و از مواهب این طرح بی‌بهره بمانند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، با توجه به معضل بزرگ نبود مسکن و مشکلات اقشار مختلف مردم، کلید واژه نهضت ملی مسکن در دولت سیزدهم مطرح شد که محرومیت زدایی و ساختن چهار میلیون واحد مسکن برای محرومان در طی چهار سال از جمله اهداف آن محسوب می‌شود. دولت امید دارد با کمک طرح نهضت ملی مسکن بتواند تعداد زیادی از سرپرستان خانوار را که تاکنون موفق به خرید خانه نشده‌اند را صاحب خانه کند.

 

شهریور سال ۹۸ طرح اقدام ملی مسکن با حضور رئیس جمهور وقت آغاز شد و برای این پروژه ۴۰۰ هزار واحد مسکونی تعریف شد که در دور اول نام‌نویسی یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر ثبت نام کردند و ۴۶۰ هزار نفرشان واحد شرایط شناخته شدند. در زمان تحویل پروژه اقدام ملی مسکن، از دولت قبل به دولت جدید طبق اطلاعات سامانه در ظرف بیش از ۲ سال ۷۰ هزار واحد در مرحله فونداسیون قرار داشت و تنها ۴۰ هزار واحد قرارداد مشارکت مدنی با بانک را منعقد کرده بودند. دولت سیزدهم در آغاز کار خودش خبر ادغام طرح مسکن ملی با نهضت ملی مسکن را داد و در جهت استفاده از مزایای قانون جهش تولید مسکن از جمله تسهیلات، تخفیف مالیاتی، نظام مهندسی، پروانه ساختمانی و غیره ۷۰ هزار واحد باقیمانده از دولت قبل را تبدیل به نهضت ملی مسکن کرد.

 

دولت سیزدهم بر اساس قانون جهش تولید و تامین مسکن مصوب در مرداد ماه سال ۱۴۰۰ ساخت چهار میلیون واحد مسکونی طی چهار سال را در برنامه خود گنجاند و مدعی شد که تاکنون برنامه‌ریزی‌های لازم و تهیه زمین برای ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال مطابق برنامه انجام شده و در سالهای آینده به مرور واحد‌های مسکونی آماده شده و به مردم تحویل داده می‌شوند. اما سوال اینجاست آیا نهضت ملی مسکن می‌تواند مشکل مسکن خانواده‌ها را حل کند و جلوی افزایش افسار گسیخته قیمت را بگیرد، بی تردید همه اینها به سیاست گذاری درست مسئولین ذیربط مرتبط است.

 

* ثبت نام ۱۰۷ هزار نفر در گیلان برای طرح نهضت ملی مسکن

«ماکان پدرام» در همین راستا ضمن اشاره به شعار رئیس جمهور برای ساخت چهار میلیون واحد در کشور عنوان کرد: گام اول نهضت ملی مسکن تعیین مشخصات و اینکه به چه کسانی قرار است تعلق بگیرد بود و برای هر استانی هم طبق آمار جمعیتی و ساخت و سازهایی که در آنجا شکل می‌گیرد سرانه‌هایی تعیین شد.

 

مدیرکل راه و شهرسازی گیلان سرانه استان در طرح ملی مسکن را ساخت ۹۰ هزار واحد در عرض چهار سال اعلام کرد و گفت: سهیمه هر کدام از شهرستانها هم مشخص شد که ساخت ۱۱ هزار واحد در شهر رشت به طور سالانه و مجموعا ساخت ۴۵ هزار واحد در مجموع چهار سال برای این شهرستان در نظر گرفته شد.

 

وی با بیان اینکه در یکسال گذشته تاکنون سامانه ثبت نام طرح نهضت ملی مسکن برای متقاضیان کل کشور سه بار باز شده است تصریح کرد: در استان گیلان تقریبا ۱۰۷ هزار نفر ثبت نام کننده طرح نهضت ملی مسکن داشتیم.

 

مدیرکل راه و شهرسازی استان گیلان افزود: برای متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن شرایطی را برای ثبت‌نام قائل شده‌اند که اولا مالک زمینی نباشند، از امکانات دولتی شامل خانه و زمین استفاده نکرده باشند و وام بانکی یارانه‌ای بابت ساخت مسکن دریافت نکرده باشند بنابراین همه کسانی که ثبت نام کردند سامانه به طور خودکار اقدام به پایش و سنجش استحقاق آنان کرد. 

 

پدرام با بیان اینکه از ۱۰۷ هزار نفر ثبت نام کننده طرح نهضت ملی مسکن در گیلان تقریبا ۷۶ هزار نفر مرحله اول گزینش را طی کردند یادآور شد: از تعداد ۷۶ هزار نفری که مرحله اول را رد کرده‌اند حدود ۲۸ هزار نفر به ادارات راه و شهرسازی گیلان مراجعه کرده و سوابق سکونتی آنان تایید شد.

 

وی ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی با هماهنگی بانک‌ها اعتباراتی را برای نهضت ملی مسکن در نظر گرفته نظیر تسهیلات ۴۰۰ میلیون تومانی برای کلانشهرها و تسهیلات ۳۵۰ میلیون تومانی برای شهرهای مرکز استان‌ها و مابقی ۳۰۰ میلیون تومان، همچنین هزینه مابقی این ساخت و سازها قرار است از آورده‌های مردمی تامین می‌شود.

 


* صدور پروانه ساختمانی برای هزار واحد از پروژه‌های طرح نهضت ملی مسکن استان گیلان

«بهزاد پارسا» هم در این راستا ابراز داشت: در اجرای اصل ۳۱ قانون اساسی و حمایت از تولید و عرضه مسکن، تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی کشور منعقد شد تا برای حمایت از طرح اقدام ملی مسکن اقداماتی در دستور کار نظام مهندسی قرار گیرد. 

 

 رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گیلان ادامه داد: برای جلوگیری از بروز یکسری مشکلات مانند مواردی که در طرح مسکن مهر و در حوزه نظام مهندسی به وجود آمد در طرح اقدام ملی مسکن اقدامات از طریق نظام فنی و مهندسی پیگیری شد.

 

وی با بیان اینکه پروژه‌های طرح نهضت ملی مسکن یکسال است که کلید خورده است افزود: تا به امروز برای واحد‌های متعددی حدود هزار واحد پروانه ساختمانی صادر شده و مقدمات پروژه‌هایی در بندرانزلی، لنگرود، رودسر و صومعه‌سرا توسط سازمان نظام مهندسی گیلان به اتمام رسیده است.

 

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان گیلان چالش‌های این نهاد در اجرای طرح نهضت ملی مسکن را برشمرد و اذعان کرد: تامین زمین از چالش‌های این طرح است و سازمان نظام مهندسی از همه توان خود برای پیشبرد هر چه سریعتر این طرح و صدور پروانه‌های ساختمانی استفاده می‌کند.

 


* تایید ۱۹ هزار نفر از متقاضیان گیلانی پروژه‌های نهضت ملی مسکن

همچنین کشاورز معاونت مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان گیلان نیز معتقد است عملیات تامین زمین و فرآیند طراحی و اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن در گیلان همزمان با کل کشور از اواخر سال ۱۴۰۰ آغاز شده و تاکنون ۲۸ هزار نفر در گیلان حائز شرایط های چهارگانه برای برخورداری از این طرح بودند که ۱۹ هزار نفرشان تا این لحظه تایید نهایی شدند.

 

طبق اعلام معاونت مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان گیلان تا الان حدود ۱۰ هزار نفر از مشمولان متقاضی طرح نهضت ملی مسکن در استان مرحله افتتاح حساب خود را انجام داده‌اند و پنج هزار و ۸۰۰ نفرشان آورده اولیه ۴۰ میلیون تومانی را پرداخت کرده‌اند.

 

همچنین این معاونت اعلام کرده تاکنون در گیلان حدود ۲۷۵ هکتار زمین از اراضی وزارت راه و شهرسازی و سایر دستگاه‌ها به طرح نهضت ملی مسکن اختصاص پیدا کرده است از طرفی واحد‌های مسکونی برای اقشار مختلف طراحی شده و از ۶۰ متر آغاز و گاها  حتی به ۱۰۰ متر مربع هم می‌رسد بنابراین هزینه یک واحد ۶۰ متری برای استان گیلان متری شش میلیون تومان برآورد شده و مجموعا متقاضی آن باید ۴۰۰ میلیون تومان وجه پرداخت کند.

 


* پرداخت ۲۰۰ میلیارد تومان از منابع بانک مسکن گیلان برای تسهیلات نهضت ملی مسکن

«زهرا صداقت علی» نیز در زمینه اجرای طرح نهضت ملی مسکن و میزان اعتباری که برای ثبت‌نام کنندگان در نظر گرفته شده مواردی را بیان داشت و گفت: از شش هزار و ۷۰۰ واحدی که در قالب گروه‌های انبوه سازی و خود مالک به بانک مسکن استان گیلان معرفی شد حدود ۳۰ درصد این واحدها به مرحله انعقاد قرارداد رسیده‌اند.

 

رئیس امور شعب بانک مسکن استان گیلان با بیان اینکه تا این لحظه ۲۰۰ میلیارد تومان از منابع بانک مسکن در خصوص تسهیلات نهضت ملی مسکن پرداخت شده است اضافه کرد: در مرکز استان گیلان ۳۵۰ میلیون تومان، در مابقی شهرهای استان ۳۰۰ میلیون تومان و در روستاها ۲۵۰ میلیون تومان تسهیلات برای طرح نهضت ملی مسکن پرداخت می‌شود.

 

وی حداکثر مدت مشارکت و فروش اقساطی پروژه نهضت ملی مسکن را ۲۰ ساله اعلام کرد و افزود: زمانی که مشارکت به اتمام رسیده و پروژه ساخته شد قراداد مشارکت متقاضیان تبدیل به فروش اقساطی می‌گردد و بازپرداخت ها از سال سوم آغاز می‌شود.

 

به گزارش شبستان، نهضت ملی مسکن طرحی است که برای خانه دار شدن سرپرستان خانوار راه‌اندازی شده و امید این می‌رود که با شفاف سازی و ارائه برنامه‌های از پیش تعیین شده پیش برود اما برخی از مردم معتقدند مستأجر هستند و توان پرداخت ودیعه ۴۰ میلیون تومانی برای ثبت نام در این طرح را ندارند و یا عده‌ای هم یا خبر نداشتند و یا در مرحله اول از پرداخت ودیعه ۴۰ میلیون تومانی و آورده ۲۰۰ میلیون تومانی منصرف شدند. 

 

برخی از متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن در استان گیلان معتقدند در این طرح مکان و زمین ساخت و سازها مشخص نیست و برای پرداخت ودیعه هم حمایت‌ها و تسهیلات خوبی برای قشرهای آسیب‌پذیر جامعه در نظر گرفته نشده است.

 

با تمام این تفاسیر و با مشکلات اقتصادی و معیشتی که در کشور وجود دارد بدون شک نهضت ملی مسکن و طرح‌های حمایتی از این دست زمانی می‌توانند خروجی خوبی داشته باشند و رضایت مردم را جلب کند که طبق برنامه زمانبندی شده پیش بروند و تمام ابعاد آن به ویژه در حوزه پرداخت تسهیلات و نحوه بازپرداخت‌ها در نظر گرفته شود.

کد خبر 1214308

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha