نیازمند نگاه حماسی و شکوه‌مندانه به شعر آیینی هستیم

افتتاحیه سلسله جلسات تخصصی «جریان­شناسی شعر آیینی» با حضور استاد محمدعلی مجاهدی دبیر شعر آئینی کشور برگزار شد.

 

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از روابط عمومی حوزه هنری،  افتتاحیه سلسله جلسات تخصصی «جریان­شناسی شعر آیینی» با حضور استاد محمدعلی مجاهدی پدر شعر آئینی و جمعی از شاعران و علاقمندان شعر آئینی در سالن مهر حوزه هنری قم برگزار شد.

استاد مجاهدی در ابتدای سخنانش در این نشست تخصصی که عصر چهارشنبه ۱۶ شهریور ۱۴۰۱ برگزار شد،‌ گفت: اشعاری که امروزه ما در شعر اهل بیت می­بینیم با وجود احساسی بودن، تشخص دارند. در کنار قرائت ماتمی و احساسی از فرهنگ عاشورا ما قرائت­های دیگری هم داریم که به تفکیک در شعر آیینی خودشان را نشان داده­اند.

وی در ادامه به قرائت حماسی از عاشورا اشاره کرد و تصریح نمود: نیازمند نگاه حماسی و شکوه‌مندانه به شعر آیینی هستیم. توصیه می­کنم دیوان میرزا احمد الهامی کرمانشاهی را حتماً مطالعه بفرمایید. بعضی از ابیات ایشان کاملا مشابه ابیات شاهنامه فردوسی است. به همیت علت است که ایشان به «فردوسی حسینی» شناخته می‌شود.

مجاهدی همچنین درباره قرائت عرفانی گفت: ریشه قرائت عرفانی در عالم الست است و شاعران جوان باید انگیزه­های قوی معنوی برای سرایش داشته باشند.

استاد مجاهدی مبدع سبکی ترکیبی از حماسه، تعلیم، عرفان و احساس است

مجری کارشناس برنامه دکتر حسین محمدی مبارز نیز در سخنانی به اهمیت و قدمت شعر آیینی اشاره و خاطرنشان کرد: متاسفانه ما در شعر معاصر به اشعاری رسیدیم که فقط دارای محتوا هستند ولی از نظر خوانشِ حماسی تهی هستند.

وی در ادمه به دو نکته مهم در بررسی شعر آئینی اشاره کرد و گفت: یک نکته بررسی اشعار در مدح و ستایش و مرثیه­سرایی برای شخصیت­های از دست رفته است و نکته‌ی دیگر اینکه چرا برای این شخصیت‌ها کتاب و مرثیه نوشته می­شود؟

مبارز همچنین استاد محمدعلی مجاهدی را مبدع سبک خاصی از خوانش دانست که ترکیبی از حماسه، تعلیم، عرفان و احساس است.

کد خبر 1214327

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha