هر چقدر جامعه ای باسوادتر باشند  تربیت افراد برای اهداف کشور راحت ترخواهد بود

معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان گفت: هر چقدر جامعه ای باسوادتر باشند تربیت آنها برای اهداف کشور راحت ترخواهد بود و شما هزینه پایین تری را خواهید داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از زاهدان، روح الله شیرازی معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان در نشست خبری با اصحاب رسانه بیان داشت: در 26 اکتبر سال 1966 در چهاردهمین نشست سازمان یونسکو در سازمان ملل جوامع به این  نتیجه رسیدند که باید  یک روزی را به دلیل اهمیت دادن به امر سواد به عنوان روز جهانی سواد آموزی مشخص کنند در همان جلسه برای سال آینده روز 8 سپتامبر( 18 شهریورماه)  به عنوان روز جهانی سواد آموزی مشخص شد و از آن زمان تا کنون این روز  به عنوان روز جهانی سواد آموزی گرامی داشته می شود.

 

وی با بیان اینکه دگرگونی فضای های  یادگاری سواد آموزی  شعار امسال  نهضت سواد آموزی است، افزود:  در گذشته رویه ها و اتفاقاتی که در سواد آموزی می افتاد  حالت روتین و تکراری داشت، با توجه به پیشرفت های تکنولوژی  و تفاوت هایی که در آموزش ایجاد شد مخصوصا  بعد از ظهور کرونا، ما  باید یکسری تغییرات را  در فضاها و رویه های آموزشی  در سواد آموزی دهیم  تا بتوانیم در تغییراتی که در آینده در بین جوامع انسانی  صورت می گیرد،  آماده باشیم.

 

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان تصریح کرد: سواد آموزی در ایران  از سال 1315  به صورت رسمی  آغاز شد و یکسری  تغییرات در آن زمان ایجاد شد  تا سال 1358  که نهضت سواد آموزی  راه اندازی شد.

 

شیرازی یادآور شد:  در سال 1315  سازمان تعلیمات اکابر،  در سال 1322 سازمان  آموزش سالمندان و  در سال  1335  سازمان آموزش بزرگسالان  تاسیس شد که این نشان می دهد که روند در حال تکمیل شدن است و تفکر بر سوادآموزی به نحوی پیچیده تر می شود.

 

وی افزود: در سال  1341  جریان سپاه دانش را داشتیم که در بحث سواد آموزی ورود پیدا کردند و  در سال 1343 همراه با سالروز جهانی  سواد آموزی که در سازمان یونسکو تشکیل شد کمیته ای در دولت وقت ایجاد شد به عنوان کمیته ملی  پیکار جهانی با بیسوادی این سازمان به فعالیت خودش تا سال 1355 ادامه داد  و به این نتیجه رسیدند که باید سازمانی مختص سواد تشکیل شود  و سازمان ملی سواد آموزی در سال 1355 تشکیل شد  که با پیروزی انقلاب اسلامی  یکسری از نهاد فعالیت های آنان کم شد و  در سال 1358  حضرت امام خمینی به این نتیجه رسیدند که  با توجه به سطح بالای بی سوادی در کشور و نیاز است که اهداف انقلاب را برای مردم تبیین کنید افرادی زیادی در سطح  جامعه سواد دار باشند و شما هزینه  برای تربیت این افراد با آموزش  کاسته می شود.

 

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان به رابطه سواد و سرمایه انسانی اشاره کرد و ادامه داد:  هر چقدر جامعه ای باسواد تر باشند  تربیت آنها برای اهداف کشور راحت  ترخواهد بود و شما هزینه پایین تری را خواهید داد.

 

شیرازی گفت:  در گذشته  از سواد به عنوان خواندن و نوشتن یا می کردند اما  اکنون  سواد  تمام مهارت های ارتباطی است که بتواند در بین انسانها  و در بین جوامع  کار ما راحت کند.

کد خبر 1214534

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha