توفیق خدمت؛ هم قدم با زائران اربعین

سازمان ها و نهادهای دولتی و خدماتی استان اصفهان به سبب توفیق خدمت به عاشقان حسینی هم قدم با زائران اربعین در سراسر کشور تا بیرون خاک وطن خدمات رسانی می کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان،  

 

کاروان زائران اربعین امام حسین(ع) از هفته گذشته پای در راه گذاشته اند و مسیر عشق را سپری کرده و موج عاشقان هر روز پر خروش و جوشش بیشتری پیدا کرده و در حالی که کربلای معلی پاسخگوی این حجم عظیم جمیعت نیست.

محدودیت ها باعث شده تا بسیاری در انتظار فرصت برای حضور در این راهپیمایی و رزمایش بزرگ باشند تا به وصال برسند و عده ای هم فرصت را برای هفته آینده به انتظار گذاشته تا به سرزمین ایثار و شهادت رفته و در این رزمایش شرکت کنند.

 

عده ای هم در کشور و نقاط مختلف شهرها و روستاها مراسم اربعین را برگزار خواهند کرد و دلهای عاشق خود را به کربلا می فرستند تا با زائران حرم یار همراه شوند.

رویدادهای فرهنگی و اجتماعی و مراسم های مذهبی ایام اربعین جایگاه خودش را داشته و هر کدام یک حال و هوای خاصی را در هر کوچه و خیابانی ایجاد کردند.

 

خادمین زائران حسینی هم که برنامه ریزی و کار خود را از ماه ها پیش آغاز کرده اند، همه در خدمت این راه قرار گرفته اند و به نوعی خدمت رسانی می کنند.

 

برپایی موکب، ارائه خدمت رایگان به زائران در مسیر، مرزها و خاک عراق از جمله این فعالیت ها است که توسط گروه های مردمی، سازمان های خدمات رسان و ادارات دولتی در حال انجام است و روزها پس از اربعین هم ادامه می یابد.

ستاد اربعین محور هماهنگی بین همکاری های مشترک مردمی و دولتی بوده و توانسته هم افزایی خوبی را ایجاد کند و البته تجربه سال های پیش از شیوع کرونا پشتوانه برنامه ریزی های دستگاه های اداری و تشکل های مردمی شد.

 

جهش حمل و نقل عمومی زائران حسینی

 

یکی از حوزه های فعال در عرصه ها و رویدادهای مهم کشور، حمل و نقل بار و مسافر است که این روزها هم حال و هوا دیگری داشته و با فراز و نشیب هایی هم روبرو بوده است.

اخبار حوزه حمل و نقل جایگاه خاصی را در بین دیگر بخش های خبری داشته که مسافران کربلا به دنبال یافتن آخرین اطلاعات از هزینه ها و چگونگی و رفت و آمد بوده اند.

سرپرست اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اصفهان با بیان اینکه90 درصد ظرفیت ناوگان مسافربری استان برای جابه جایی زائران اربعین در نظر گرفته شده است، گفت: روزانه 280 دستگاه اتوبوس به مرزهای کشور می روند.

 

«فرزاد دادخواه« افزود: علاوه بر بکارگیری ظرفیت اتوبوس و ناوگان حمل و نقل عمومی برای انتقال مسافران به مرزهای کشور، تصریح کرد: از امکانات حمل و نقل عمومی و مسافربری شرکت ها و بخش های دولتی برای این امر هم استفاده شده است.

وی از حضور نیروهای راهداری در سطح جاده ها و نظارت بر حمل و نقل عمومی و خدمت رسانی در مسیر به مسافران شخصی خبرداد و اذعان داشت: این اقدامات حوزه راهداری از هفته پیش آغاز و تا پس از روز اربعین و کاهش حجم ترافیک جاده ها ادامه دارد.

دادخواه همکاری مردم، فعالان حمل و نقل و گروه های خدمت رسان در رعایت قوانین و تسهیل در تردد زائران اربعین را خواستار شد.

خطوط پرواز هوایی به مقصد عراق هم از اصفهان فعال شده و بخشی از زائران از این ناوگان برای رسیدن به راهپیمایی و زیارت اربعین استفاده می کنند.

 

امنیت و سلامت زائران و خادمان اربعین

 

مقوله سلامت و امنیت زائران از نخستین لحظه های آغاز سفر تا بازگشت آنان به منازل خود توسط بهداشت و درمان و نهادهای همکار مثل دامپزشکی، هلال احمر و بیمارستان های نیروهای مسلح انجام و دستگاه های امنیتی هم بر اساس توان خود همکاری دارند.

پلیس از صدور گذرنامه ها تا کنترل ترددها در جاده های ایران و حضور در موکب ها سهم بالایی را در تامین امنیت این رویداد مهم در داخل و خارج مرز دارد.

رئیس پلیس اطلاعات و امنیت عمومی اصفهان با اشاره به صدور گذرنامه برای زائران گفت: روزانه افزون بر 150 گذرنامه در این استان صادر و ساعات کاری نیز برای ارائه خدمت افزایش یافت.

 

سرهنگ «محمد حسن اسماعیلی« به رشد پنج برابری صدور گذرنامه در این استان نسبت به سال گذشته خبرداد و اذعان داشت: تمام ظرفیت خدماتی بخش خصوصی در صدور گذرنامه و پلیس اطلاعات در این خصوص بکار گرفته شد.

وی خاطرنشان کرد: رصد وضعیت امنیتی و مراسم های اربعین در داخل کشور و عراق نیز توسط پلیس انجام می شود که در موکب های مرزی و عراق عوامل انتظامی استان اصفهان حضور دارند.

 

سرهنگ اسماعیلی تدابیر امنیتی و ترافیکی پلیس را از دیگر خدمات صورت گرفته در این ایام بیان کرد و افزود: پلیس های تخصصی به سهم خود در این عرصه فعالیت می کنند.

اعزام گروه های متخصص و اجرایی درمانی به ویژه 12 تیم اورژانس 115 و نیروهای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برای نظارت بر حوزه سلامت موکب ها و زائران اربعین در حوزه بهداشت و سلامت انجام شده است.

 

آتش نشان ها هم به میدان‌ آمدند و علاوه بر استقرار در موکب های سطح جاده ها تعدادی هم از شهرداری های سراسر استان اصفهان به مرزها اعزام شده و در کنار موکب ها قرار گرفته اند.

پیمایش رسانه ها و تشکل های فرهنگی

 

رسانه ها و تشکل های فرهنگی هم در این رزمایش همچون سایر رویدادهای دیگر پیشگام شده و لحظه ها را ثبت کرده و اخبار را مخابره می کنند.

تشکل های فرهنگی که خدمات رسانی در این عرصه داشته و به دنبال ثبت وقایع هستند هر کدام سهمی را ایفا می کنند و البته در کنار موکب ها و مراسم های مذهبی شهر و روستا خدمات آنان قابل توجه است.

حضور خبرنگاران در بخش های مختلف برنامه اربعین در ایران، مرزها و کشور عراق حائز اهمیت بوده و باید این حوزه بیشتر تقویت شود.

هم افزایی بین بخشی در خدمت رسانی به زائران

 

دستگاه های خدمات رسان مثل برق، آب و گاز هم در تامین نیاز موکب های عزاداری نقش خود را ایفا کرده و گروه های جهادی و تشکل های فرهنگی را حمایت می کنند.

شهرداری ها هم در سطح شهرها حامی حرکت های مردمی در برپایی موکب و برگزاری مراسم ها هستند.

کد خبر 1214646

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha