کشف کارگاه ۵۵۰۰ ساله دست افزار‌های سنگی در محوطه سیلک

مدیر پایگاه پژوهشی تپه‌های سیلک کاشان از کشف کارگاه ساخت ابزارهای سنگی متعلق به ۵ هزار و ۵۰۰ سال قبل در این محوطه باستانی خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شمال استان اصفهان، جواد حسین زاده در گفت و گو با خبرنگاران گفت: یک کارگاه ساخت دست افزار‌های سنگی در محوطه کاوش تپه های سیلک کاشان کشف شد.

 

مدیر پایگاه پژوهشی تپه‌های سیلک افزود: در ابتدای کاوش های باستان شناسی در این محوطه تصور می‌شد که این فضا انبار کوچکی باشد اما بررسی های بیشتر نشان داد این کارگاه ساخت ابزارهای سنگی بوده است.

 

حسین زاده افزود: این محوطه کاوش بخش مسکونی و متعلق به پنج هزار و ۵۰۰ سال پیش است و تاکنون یک سری آثار معماری در آن کشف شده است.

 

مدیر پایگاه پژوهشی تپه‌های سیلک گفت: همه افراد حاضر در کاوش تپه‌های سیلک از متخصصان و اعضای هیئت دانشگاه‌های معتبر کشور هستند و کاوش خود را در بخش جنوبی تپه‌های سیلک انجام می‌دهند.

 

حسین زاده با اشاره به اینکه هم اینک مرحله سوم کاوش و بازنگری تپه‌های جهانی سیلک کاشان در حال انجام است، گفت: در بخش مسکونی تپه‌های جهانی سیلک تاکنون کمتر پژوهش شده بود، البته در سال ۱۳۸۲ فعالیت‌های انجام شد که این پروژه نیمه کاره رها شده بود.

 

وی افزود: مرحله نخست کاوش و بازنگری تپه‌های سیلک در بین سال‌های ۸۰ تا ۸۵ با سرپرستی مرحوم صادق ملک شهمیرزادی و مرحله دوم طی سال‌های ۸۷ و ۸۸ با سرپرستی حسن فاضلی انجام شد.

 

تپه های «سیلک» با قدمتی ۸ هزارساله، یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های باستان‌شناسی ایران و ویرانه کهن‌ترین زیگورات باستانی ایران که نخستین تمدن شهرنشینی در آن شکل گرفته‌ به‌ حساب می‌آید که برای جهانیان ناشناخته مانده‌است.

 

این محوطه باستانی در سال ۱۳۱۰ شمسی با شماره ۳۸ در فهرست آثار ملی کشور به‌ ثبت رسید و درسال ۱۹۹۷ میلادی نیز در فهرست «آثار موقت‌جهانی» جای گرفت، اما همچنان در انتظار ثبت کامل جهانی است.

 

 

 

 

 

کد خبر 1214683

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha