بچه های مسجد پیشران جریان فرهنگی رزمایش اربعین

رزمایش اربعین و جریان بزرگ خدمت رسانی به زائران با کمبود و خلل هایی از جمله حرکت های علمی و فرهنگی روبروست که حضور پررنگ تر بچه های مسجد را می طلبد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، ایجاد یک زنجیره مردمی و هماهنگ در برپایی موکب ها و شکل گیری رزمایش اربعین در داخل و بیرون از کشور تجلی عشق به خاندان عصمت و طهارت بوده که سال به سال بر عظمت و شکوه آن افزوده می شود.

 

حرکت بزرگ مردمی در ماه محرم و صفر مایه خیر و برکت شده و همواره از آن به عنوان عشق حسینی یاد می شود که دشمن هم از چنین جریان هایی هراسان است.

 

شور حسینی از نقطه های عطف اعتلای نظام جمهوری اسلامی ایران و گسترش بیداری اسلام در جهان به حساب می آید و دشمن هم همین نقطه را هدف قرار داده تا با ایجاد یک خاموشی در این حرکت برزگ اهداف خود را محقق سازد.

 

شعور حسینی نقطه اتکا تقویت حرکت های مردمی در ماه محرم و صفر است که می تواند با ایجاد جهش عظیم فکری بر دشمن ستیزی و شناخت توطئه های پیچیده دشمن کمک کند.

 

امام جمعه موقت اصفهان، هفته گذشته به اهمیت و نقش قیام امام حسین(ع) در به هم زدن برنامه ریزی های دشمن اشاره کرد و گفت: آنان در اتاق‌های فکر خود به جریان سازی این قیام در پیشرفت جریان مقاومت و استقامت ملت ایران اشاره کرده اند.

 

حجت الاسلام مجتبی میردامادی با اشاره به نشست سران اسرائیل برای صدمه زدن به جمهوری اسلامی ایران و جلوگیری از پیشرفت اسلام، از روحیه انتظار فرج به عنوان مقوله ای اساسی در حفظ حرکت های مقاومت یاد کرد و افزود: آنان جبهه شیعی را به لحاظ قیام عاشورا و انتظار فرج قدرتمند خوانده اند.

 

 وی با بیان اینکه دشمن به همین خاطر به دنبال تضعیف اعتقادات و عشق به ولایت و امامت بوده، خاطرنشان کرد: تضعیف اعتقادات و عشق به سالار شهیدان از طریق ابزارهای ضد فرهنگی و تولیدات سمعی و بصری در حال پیگیری و اجرا است که در این میان باید جامعه شیعی کار کند.

 

حرکت های پیشران فرهنگی بچه های مسجد

رزمایش اربعین به مطالعات علمی و تحقیقات عملی و تشکل موکب های فرهنگی در کنار سایر اقدامات نیاز دارد تا شعور حسینی را ارتقا بخشیده و همگان را با ابعاد این قیام آشنا سازد.

 

هیات های مذهبی، کانون های فرهنگی و هنری مساجد و پایگاه های بسیج از جمله مراکز مورد انتظار در حوزه فرهنگی هستند که با تلاش خود بر جبهه باطل مبارزه کنند. مبارزه ای از نوع تولید محتوا فرهنگی و فکری که بتواند دشمن را در رسیدن به اهداف و برنامه های خود ناکام بگذارد.

 

موکب های پذیرایی از عزاداران و زائران امام حسین(ع) که بخش قالب آن توسط مردم مدیریت می شود حرکت ماندگار و ارزشمند است اما در کنار این اتفاق بزرگ مردمی سهم فرهنگی و تغذیه روحی چقدر بوده و چه رویدادهایی تعریف شده است؟

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اصفهان که بر لزوم فعالیت فرهنگی تاکید دارد در این خصوص گفت: پذیرایی از زائران امام حسین(ع) کار خوبی و به جا است اما به انجام فعالیت های فرهنگی هم نیاز داریم.

 

به اعتقاد حجت الاسلام مهدی فوقی همسو با برپایی موکب های پذیرایی، ایجاد بستر ارائه فعالیت های فرهنگی هم نیاز بوده و نباید این مقوله مغفول بماند.

 

تولید محتوای فرهنگی و توزیع کتاب و بسته هایی حاوی اطلاعات و آنچه به دانش مردم در حوزه شناخت قیام امام حسین(ع) و دشمن شناسی کمک می کند از جمله موضوعاتی بود که وی به آن اشاره کرد.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اصفهان اذعان داشت: چنین اتفاق و کاری به متولیان هیات های مذهبی و مساجد توصیه شده تا چنین اقداماتی انجام دهند.

 

سرپرست ستاد فهما استان اصفهان هم با تاکید برلزوم تولید محتوای فرهنگی و همچنین انجام فعالیت های مطالعاتی در حوزه اربعین و چرایی این همه مشارکت خوب مردمی، خاطرنشان کرد: بچه های مسجد در این مناسبت با تولید پادکست، محتواهای چند رسانه ای و ساخت فیلم و مستندسازی جریان اربعین به شناخت این قیام و جایگاه اربعین در نظام شیعی کمک می کنند.

 

فعالیت های علمی و مطالعاتی اربعین

در برخی از رسانه های داخلی و خارجی، بررسی مطالعاتی آمریکا از جایگاه اربعین و پرسش‌گری موشکافانه مرکز علمی ماساچوست آن کشور حکایت شده که نقش نگاه جامع دشمن برای ایجاد فرصت در برنامه ریزی های آینده را نشان می دهد.

 

آنان با حضور در رزمایش اربعین نگرش اعتقادی و دینی زائران را بررسی می کنند تا در اتاق فکر خود هدف گذاری برای خسارت به این جریان با راهکارهای فرهنگی داشته باشند که در این میان باید تشکل های علمی و دانشگاهی شیعه هم کار خود را آغاز کرده و با انجام مطالعات راهبردی فرصت سازی برای تقویت این رویدادها داشته باشند.

 

پشت پرده این حضور حماسی مردم در اربعین درس های زیادی دارد که جامعه بشری به آن نیاز داشته و می تواند سبب تقویت انگیزه بین مردم برای حضور بیشتر و با مطالعه و آگاهی در این مراسم بزرگ بشود.

 

بررسی نقش امام حسین(ع) در احیاگری دین و کمک به بیداری اسلامی از جمله کارهایی است که جای آن در جامعه کم رنگ و نیاز به آن است و البته نتایج این تحقیقات در مرحله عمل به وضوح نشان داده شود.

 

 

کد خبر 1214989

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha