آموزش و بالا بردن سطح سواد سلامت روانی افراد جامعه مدنظر باشد/خودکشی قهرمانانه تلقی نشود

خرامین رسالت رسانه ها را در زمینه آموزش و بالا بردن سطح سواد سلامت روانی افراد جامعه تاثیرگذار و ارزشمند دانست و گفت: نباید افرادی که اقدام به خودکشی می کنند را قهرمان خطاب کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یاسوج، به همت اداره کل بهزیستی و با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کارگاه آموزشی نحوه تولید و انتشار اخبار مربوط به طرح پیشگیری از خودکشی ویژه اصحاب رسانه و روابط عمومی های ادارات استان کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج برگزار شد.
 

«علی خرامین» در این کارگاه آموزشی با بیان اینکه سالانه خودکشی های بسیاری در دنیا داریم، گفت: خودکشی جزء ۱۰ علت اصلی مرگ و میر در دنیا محسوب می شود.
 

استاد دانشگاه آمار خودکشی در ایران را نسبت به دنیا در سطح پایین تری دانست و افزود: در گذشته مهم ترین علت خودکشی تعارضات خانوادگی بود، ولی هم اکنون با توجه به بالا رفتن توانایی ها، این موضوع کمتر وجود دارد.
 

خرامین ضمن تاکید بر اینکه سن خودکشی در حال پایین آمدن حتی در سطح نوجوانان است، ادامه داد: خودکشی جزء سه علت اصلی مرگ میر افراد ۱۵ تا ۳۵ سال است.
 

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: با هر مورد خودکشی حداقل ۱۲۳ نفر تحت الشعاع این موضوع قرار می گیرند.
 

وی در ادامه به تعریف خودکشی اشاره و اظهار کرد: هر اقدام عمدی که از طریق خفه کردن، مسموم کردن و آسیب زدن به فرد و منجر به مرگ می شود را خودکشی می گویند.
 

خرامین هر عمل عمدی که شخص به واسطه آن قصد کشتن خود را دارد ولی عملی نشود را، «اقدام به خودکشی» دانست و گفت: هر نوع عملی به منظور از بین بردن خود با هدف باج گیری «شبه خودکشی» نام دارد.
 

این استاد دانشگاه به نقش رسانه ها به منظور پایین آوردن آمار خودکشی اشاره کرد و ادامه داد: رسانه ها، تلویزیون و مطبوعات می توانند اثر مرگ به واسطه خودکشی را بالا یا پایین بیاورند، ضمن اینکه رسانه نقش تاثیرگذاری در ایجاد رفتار، تغییر و دگرگونی در رفتار را می توانند داشته باشند.
 

وی رسالت رسانه ها را در زمینه آموزش و بالا بردن سطح سواد سلامت روانی افراد جامعه تاثیرگذار و ارزشمند دانست و یادآور شد: میزان اطلاعاتی که رسانه ها در زمینه علامت ها و راه درمان بیماری دریافت و منتشر می کنند را «سواد سلامت» می گویند.
 

خرامین مهم ترین رسالت امروز رسانه ها را بالا بردن سطح سواد سلامت مردم از منابع موثق و کارشناسی شده دانست و افزود: هر رفتار روانشناختی در جامعه علامتی دارد که به آن باید توجه ویژه صورت گیرد.
 

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی از رسانه‌ها خواست راه های شناسایی خودکشی، علل و عوامل و همچنین چگونگی جلوگیری از این موضوع را به خوبی برای مردم تبیین کنند.
 

وی ضمن تاکید بر اینکه «خبر» و «آموزش» باید تکرار شود تا اثرگذاری لازم با در جامعه داشته باشد، ابراز داشت: ۷۰ درصد افراد افسرده که احساس یاس، ناامیدی، پوچی و گناه دارند، اقدام به خودکشی می کنند.
 

خرامین توجه به موضوع آموزش خانواده ها، افراد جامعه و آثار و تبعات آن را از رسالت‌های رسانه‌ها دانست و گفت: به هم خوردن خواب و خوراک، اقدام قبلی فرد در زمینه خودکشی، احساس گناه، سابقه فامیلی خودکشی، احساس تنهایی، بیچارگی، ناامیدی و گناه، مشکل سلامت جسمی و ... به ما می گوید که فرد قصد خودکشی دارد.
 

این استاد دانشگاه از رسانه‌ها خواست که از درج پوشش احساساتی اخبار خودکشی خودداری کنند و تاکید کرد: ضرورت دارد که رسانه ها از چاپ عکس خودکشی و شیوه خودکشی در خبرها خودداری کنند.
 

وی درج خبر خودکشی در صفحه نخست رسانه ها را صحیح ندانست و خاطرنشان کرد: افراد جامعه نباید کاری کنند که خودکشی یک رفتار عادی در جامعه تلقی شود.
 

خرامین ضمن تاکید بر اینکه نباید افرادی که اقدام به خودکشی می کنند را قهرمان خطاب کنیم، گفت: افسردگی از علائم مهم خودکشی بوده، ولی این موضوع قابل درمان است.

کد خبر 1215013

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha