اربعین حسینی یکی از جلوه های دیپلماسی عمومی ایران و شیعیان در جهان است

مدیر مسئول رصدنامه تحولات راهبردی بین الملل گفت: اربعین حسینی یکی از جلوه های دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی ایران و شیعیان در جهان است که باعث تقویت روابط بین دولت ها منبعث ار روابط ایجاد شده بین ملت ها می‌شود.

دکتر مرتضی اشرافی در گفتگو با خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان با گرامیداشت اربعین حسینی اظهار داشت: اجتماع میلیونی شیعیان و دوستداران اهل بیت در اربعین در طول 14 قرن گذشته به عنوان یکی از آئین های مذهبی و به رغم ماهیت درون دینی آن به دلیل فرادینی و فراملیتی بودن قیام امام حسین(ع) را می توانیم نمونه ای بی نظیر از مناسک مردمی بدانیم که باعث می شود میلیون ها انسان آزاده و استکبار ستیز از قومیت ها و ملیت ها و کشورهای مختلف در یک زمان و در محدوده جغرافیایی معینی گرد هم جمع شوند.


قائم‌مقام اندیشکده مطالعات راهبردی کریمه اهل بیت علیهم السلام افزود: قدمت پیاده روی اربعین در بین شیعیان و مسلمانان جهان به بلندای تاریخ آن است و در مدت 14 قرن گذشته باعث تحول و ارتقا در تاریخ تشیع شده است.
وی تصریح کرد: رهبری نیز در این زمینه می فرمایند این پدیده بی‌نظیر و حرکتی عظیم و ترکیبی از عشق و ایمان و عقل و عاطفه و از ویژگی های منحصر به فرد عاشقانه و مومنانه مردم جهان است و این راهپیمایی و آئین مذهبی دارای کارکردها و ابعاد و ظرفیت ها و آثار بیشماری بوده که در این راستا ابعاد سیاسی و منطقه ای این حرکت عظیم قابل بررسی است.


اشرافی بیان کرد: حضور میلیون ها انسان آزاده از اقصی نقاط جهان در اربعین نشان دهنده اقتدارآفرینی و وحدت و قدرت نرم بین شیعیان و دوستداران اهل بیت(ع) است که در پیاده روی اربعین ایجاد می شود و از مهم ترین کارکردهای سیاسی این رویداد دینی است بنابراین مهم ترین بعد سیاسی اربعین حسینی وحدت شیعیان و دوستداران اهل بیت(ع) و همه مذاهب اسلامی را به ارمغان می آورد.
وی خاطرنشان کرد: این رویداد به دشمنان اسلام نشان می دهد قیام امام حسین(ع) با گذشت قرن ها همچنان می تواند به بسیج سیاسی و دینی جریان های مختلف اسلامی کمک کند و به نقطه عطف وحدت و وفاق در جهان اسلام منجر شود و نقشه ها و توطئه های دشمنان و استکبار جهانی را نقش بر آب نماید.


مدیر مسئول رصدنامه تحولات راهبردی بین الملل عنوان کرد: در حال حاضر آئین دینی و سیاسی اربعین حسینی با رویکرد تمدنی انقلاب اسلامی ما نیز پیوند خورده و اربعین حسینی یکی از جلوه های دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی ایران و شیعیان در جهان است که باعث تقویت روابط بین دولت ها منبعث ار روابط ایجاد شده بین ملت ها می شود.
وی گفت: مردم از هند و پاکستان و افغانستان تا ترکیه و سوریه و اذربایجان و ایران و عراق همه و همه در این مسیر تقویت دیپلماسی عمومی گام برمی دارند و شرکت در راهپیمایی اربعین حسینی وحدت و دوستی بین مسلمانان منطقه و تلاش برای صلح و آرامش در جهان اسلام را بیش از پیش نمایان می کند و جلوه هایی از هم زیستی مسالمت آمیز و خیرخواهانه بین اقوام و ملیت های مختلف را به جهان مخابره می کند که می تواند الگویی برای سایر ملت ها باشد.


اشرافی افزود: پیاده روی اربعین در واقع بعد سیاسی تمدن شیعه نیز هست تمدنی که شامل ظلم ستیزی و حمایت از مظلومان و تقوای سیاسی و اجتماعی و بصیرت و آگاهی و عدل و عدالت ورزی و وحدت و صلح طلبی و بیداری بوده و این ها هستند که اساس و شالوده تمدن شیعه را تشکیل می دهند و در پیاده روی اربعین نمود عینی پیدا می کنند.
وی تصریح کرد: زائر امام حسین در پیاده روی اربعین سبک زندگی جدید و بی بدیلی را تجربه می کند و وحدتی بی مثال در بین شیعیان و دوستداران اهل بیت و سایر جریان های دینی از جمله اهل سنت همه انگیزه ها در زائران اربعین از هر قبیله و ملتی که باشند حسینی است و به عشق امام حسین(ع) تحمل سختی ها نیز آسان می شود.


مدیر مسئول رصدنامه تحولات راهبردی بین الملل بیان کرد: همچنین بعد دیگری که برای آثار سیاسی پیاده روی اربعین می توان برشمرد عزت و سربلندی و استکبار ستیزی و آزادگی در برابر شرق و غرب است، لذا حرکت در مسیر اهل بیت(ع) و امام حسین(ع)، الگوگیری از قیام عاشورا در آئین دینی و سیاسی و جهانی اربعین حسینی است که باعث احیای عزت و سربلندی و آزادگی و استکبار ستیزی در بین مسلمانان جهان می شود.
وی عنوان کرد:اربعین حسینی و پیاده روی اربعین را می توان احیاگر هویت فراملی شیعیان و قدرت نمایی بین المللی در مباحث مدیریت منطقه ای و بین المللی و همچنین نماد ایستادگی و استقامت و مبارزه و ایثار در راه دین بدانیم که باعث می شود تا به عنوان یک قدرت نرم و بازدارنده در مقابل توطئه ها و دشمنی های استکبار جهانی ایستادگی و مقابله مذهبی سیاسی شیعیان و دوستداران اهل بیت(ع) و محور مقاومت را به رخ شرق و غرب بکشد و عنصر ظلم ستیزی مکتب عاشورا را به افکار عمومی جهان مخابره کند.
 

 

 

کد خبر 1215130

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha