سینما؛ هنرمهجور و ناشناخته

سینما و سینماگری جز مهمترین هنرهای بشری که تاثیر بسزایی در انتقال فرهنگ های اصیل مملکت دارد اما این مولفه ارزشمند به لحاظ کمبود امکانات و زیرساخت مهجور و ناشناخته مانده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان/

سینما؛ هنر هفتم که تجلی هنرنمایی و سینماگری بازیگران در نقاب مسائل مختلف اجتماعی بوده و از روی پرده ها با حال و هوای خاصی منعکس می شود.

 

سینما نه تنها به عنوان یک مکان بلکه هنری ارزشمند و دارای قدرت بسزا در انتقال مفاهیم و فرهنگ اصیل هر جامعه به حساب می آید و قرار گرفتن آن در سبد خانوار موجب ایجاد نشاط و همچنین تاثیرگذاری فرهنگی می شود.

 

سینما یک صنعت پویا و فراگیر در قرون مختلف بوده اما در کشورمان همچنان به جایگاه اصلی خود دست نیافته و مردم و فعالان این حوزه همه نگران و دغدغه مند هستند. اما این مولفه ارزشمند به لحاظ کمبود امکانات، تجیهزات، گرانی قیمت، کیفیت برخی از تولیدات، و عدم تبیین کارکردهای آن و توسعه نیافتن زیرساخت ها مهجور و ناشناخته مانده و این هنر به دست بسیاری از مردم نمی رسد.

 

بررسی های میدانی نشان می دهد که مردم در ایران کمتر از این هنر استفاده می کنند و برخی هم فقط برای اوقات فراغت و یک سرگرمی به آن نگاه دارند و این مقوله در استان اصفهان به همین دلیل و عدم توسعه یافتگی در سراسر شهرستان ها به گوش بسیاری صدایی نا آشنا است.

 

13 شهرستان اصفهان فاقد سینما

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان شمار سینماهای این استان را 30 باب اعلام کرد و گفت: 56 سالن در قالب این تعداد سینما وجود دارد که اکران فیلم انجام می دهند.

 

به گفته «رضا دهقانی» بیشتر سالن ها در مرکز استان قرار گرفته و 13 شهرستان از مجموع 28 شهرستان اصفهان از این ظرفیت بی بهره هستند.

 

وی با بیان اینکه سرانه صندلی های سینماهای اصفهان به  میزان جمعیت استان پایین است، تصریح کرد: برای 435 نفر جمعیت یک صندلی وجود دارد.

 

دهقانی با بیان اینکه بهره گیری از سینما در سبد خانوارها باید تقویت شود، تصریح کرد: اکران فیلم کودک از سال قبل تاکنون شروع شده تا این قشر از اوایل زندگی خود با این مراکز هنری آشنا و به سمت این هنر هدایت و آن را در سبد زندگی خود قرار دهند.

 

وی خاطرنشان کرد: کرونا بر فعالیت این صنعت تاثیر زیادی گذاشت و موجب کاهش میزان مراجعات و تعطیلی سینماها شد که امسال دوباره وضعیت بهبود یافته است.

 

لزوم بهره گیری بیشتر از سینما در ساعات زندگی

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان با اشاره به کارکردهای این صنعت و هنر ارزشمند، گفت: سینما قدرت بالایی در انتقال مفاهیم عمیق در کوتاه ترین ساعات را دارد اما ارزش و اثر گذاری آن کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

 

«علی تمنایی» معتقد است، سینما یکی از ابزارهای موثر در توسعه و رشد فرهنگ عمومی جامعه بوده ولی کمتر مورد توجه قرار گرفته و با سرمایه گذاری در این حوزه می توانیم به جایگاه مهمی در جامعه برسیم.

 

وی ادامه داد: رفع نارسایی ها و معضلات اجتماعی و همچنین اعتلای جامعه به واسطه تولیدات سینماگران و حضور مردم در بهره برداری از این تولیدات محقق شدنی است.

 

تاثیر ناشناختگی سینما و هزینه های زندگی بر این صنعت

یکی از چالش های مهم حوزه سینما، ناشناختگی تاثیرات آن در جامعه و جذابیت های آن برای مردم است که بسیاری تاکنون تجربه حضور در این مراکز را نداشته اند.

 

فیلم های مطرح و  اکران فیلم ها با حضور بازیگران توانمند مطرح در سینماها امکان جذب افراد و ایجاد شناخت نسبت به این محیط و هنر را بیشتر فراهم می کند.

 

صرف یک روز کار در حوزه سینما و معرفی کارکردهای‌ آن کفایت نکرده و کافیست رسانه ها و آموزش و پرورش به این مقوله بیشتر بپردازند.

 

در این روزهایی که شرایط سخت اقتصادی بر معیشت مردم قالب شده، توجه به هزینه برای سینما و تماشای فیلم کمتر اقبال عمومی را تحریک می کند و شایسته است تا مسئولان امر ضمن تسهیل شرایط اقتصادی مردم که موجب رفع بسیاری از مشکلات خواهد شد، به صنعت سینما با نگاه متفاوتی بنگرند و در سبد زندگی آنان با روش های گوناگون مثل هدیه و مواردی از این قبیل به مقوله سینما و تماشای فیلم توجه کنند.

 

کد خبر 1215346

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha