با مسافران عشق تا بهشت بین الحرمین/زیارت امام حسین(ع) از سختی راه کم می کند

آنان که این روزها عکس و فیلم های مسیر نجف تا کربلا را برای ما جا ماندگان در فضای مجازی به اشتراک می‌گذارند، دلمان را چنگ می‌زنند و چشمانمان را به اشک زیارت تر می‌۲کنند و همچنان با حسرت، آرزو بر آرزوهایمان اضافه می‌شود.

خبرگزاری شبستان  از گیلان_ نوشین کریمی،

برای خداحافظی و طلب حلالیت آمد. در را که باز کردم چشم‌هایم از اشک بسته شد. ذوق رفتن او و جا ماندن خودم حکایت تازه ای نبود. چندمین بار بود که راهی کربلا می‌شد. می‌گفت شاید امسال شرایط رفتن از سال‌های قبل سخت تر باشد، حتی سخت تر از اولین باری که این رسم عاشقی بنا گذاشته شد اما باید بروم، دلم در قفس سینه سخت می‌زند و رفت...


گویا حکایت ما جاماندگان خیلی غریب‌تر از حکایت آنان که حتی یکبار به مسیر عاشقی پا گذاشته‌اند و در بین الحرمین دلدادگی را تجربه کرده‌اند، نیست. آنان که رفته‌اند دلشان هر سال بیشتر پر می‌زند برای دیدار دوباره.


آنان که این روزها عکس و فیلم‌های مسیر نجف تا کربلا را برای ما جا ماندگان در فضای مجازی به اشتراک می‌گذارند، دلمان را چنگ می‌زنند و چشمانمان را به اشک زیارت تر می‌کنند و همچنان با حسرت، آرزو بر آرزوهایمان اضافه می‌شود.

 

 

«فاطمه متقی» یک معلم و یک مادر است که اولین بار به سفر کربلا مشرف شده است و در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان می‌گوید: مدتی بود که برای سفر در حال برنامه‌ریزی بودیم و قسمت شد به صورت خانوادگی در زمان اربعین و پیاده روی راهی این سفر شویم.

 

وی با بیان اینکه این سفر همراه دوستان و به صورت زمینی بود  و از راه مرز مهران وارد عراق شدیم گفت: خواسته و ناخواسته یکسری از مشکلات در این راهپیمایی جهانی وجود دارد چون فقط از ایران زائر وارد عراق نمی‌شود بلکه از کشورهای مختلف زائر می آید.

 

متقی بیان کرد: ما یک خانواده سه نفره هستیم که از قبل یکسری موارد را در خودمان برنامه ریزی کردیم که اگر اینطور مشکلات به وجود آمد هیچگونه گله و شکایتی نداشته باشیم.

 

وی ادامه داد: وقتی پسر هفت ساله ام را با خود راهی این سفر کردم هدفم تربیت کردن فرزندم و نشان دادن صحنه های عشق و دلدادگی و پایه گذاری در شخصیت و سبک زندگی خودمان بود.

 

متقی اظهار کرد: حدود یک سال پیش با صحبت های فراوانی که از حادثه کربلا و قیام خونین در عاشورا برای فرزندم داشتم، رفتن به مراسم اربعین و حضور در کربلا برایش جذابیت پیدا کرد و حالا این جذابیت خستگی راه را برای او کم کرده و تجربه این پیاده روی برایش ارزشمند شده است.

 

وی با اشاره به اینکه، وقتی از مرز مهران وارد عراق شدیم ابتدا به سامرا، کاظمین و نجف رسیدیم که مسیر پیاده روی شروع شد و بعد از آن به صورت سواره از مصحف تا خود کربلا آمدیم، گفت: عدم نظافت بهداشت در سامرا و کاظمین تنها چیزی بود که وجود داشت، اما مورد خاصی نبود که نشود با آن کنار آمد.

 

 

متقی اضافه کرد: با این حال جمعیت خیلی زیاد بود، مدیریت نیروهای عراقی و خادمین ضعیف بود گرچه با حضور زائران مختلف از سرتاسر جهان و با فرهنگ‌های مختلف خواسته و ناخواسته مدیریت از دستشان در می‌رفت، نظافت در شهر وجود نداشت و زائران ایرانی هم حتی گاهی رعایت نمی کردند.

 

وی با بیان اینکه یک سری از تبلیغات قبل از حرکت ما وجود داشت که می‌گفتند مرزها شلوغ است و... اما به لطف خدا به عنوان زائر با پیگیری‌هایی که کردیم مشکلی جدی ندیدیم و خوشحالیم از اینکه با خیال راحت وارد این مسیر شدیم.

 

متقی با تاکید بر اینکه هیچ مشکل خاص و حادی در سامرا،  نجف، کاظمین و حتی کربلا وجود نداشت افزود: خدام عراقی و کشورهای مختلفی چون هند و پاکستان و حتی خیلی از موکب‌های ایرانی به همه زائران بسیار رسیدگی می‌کردند و هیچ گونه بی احترامی از خدام ها در این مسیر ندیدم.

 

وی همچنین اذعان کرد: کرایه ماشین و خیلی از وسایل گران است که مربوط به تفاوت پول ایران با پول عراق است، دینار نسبت به تومان ایران ۲۱ هزار تومان تفاوت دارد و به همین دلیل به نظرم این گرانی عاقلانه و طبیعی است.

 

متقی تصریح کرد: با تغییر مسیر در طریق العلما عراقی ها هفت الی هشت نفر از زائران را دعوت می کردند تا به منزل آنها بروند و زائران را با ماشین خود به منزل می بردند و پذیرایی می‌کردند و بعد با همان ماشین برمی گرداندند که این رفتار مهمان نوازی خیلی برای ما ارزشمند است.

 

وی با اشاره به اینکه راهنمایی، پذیرایی و احترام خیلی بود و هیچگونه مشکلی در این مسیر وجود نداشت ادامه داد: آنچه که باید زائران توجه کنند افزایش صبر و تحمل است و اینکه درک کنیم چرا وارد این مسیر شدیم و مسلما با این درک، مشکلات را کم می‌کنیم و این را اول باید از خودمان شروع کرده و خیلی چیزها را رعایت کنیم.

 

 

«علی شعبانی» یکی دیگر از زوار اربعین 1401 است که در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در خصوص حال و هوای این پیاده روی، بیان کرد: هوا خیلی گرم است ولی غذا، امنیت و سایر امکانات همه چیز وجود دارد.

 

وی که می‌گوید بعد از بازنشستگی چهارمین باری است که عازم کربلا شده‌ام، شرکت در پیاده روی اربعین را عاشقانه دانست نه عاقلانه و افزود: با این نگاه همه چیز در اینجا خوب است.

 

وی با بیان اینکه امسال اوضاع طوری شده که فقط مسیر سامرا، کاظمین، نجف و کربلا را برای زیارت‌های کوتاه طی کردیم و شرایط اقامت در خیلی از موکب‌های ایرانی و عراقی و حتی میزبانی در منازل عراقی فراهم نبود، افزود: بر اساس مشاهدات و تجربیاتم در سال‌های قبل، اربعین امسال با سال‌های پیش فرق‌های اساسی داشت.

 

شعبانی اضافه کرد: امسال زمان حرکتم زودتر بود تا بتوانم زودتر برگردم اما هنوز آمار زائران به تعداد زائران پیش از کرونا نرسید بود که برای مدتی مرزها از جمعیت قفل شد و می‌گفتند برگردید چون کارها بسیار کند انجام می‌شد و این معطلی سر مرز بسیار اذیت کننده بود، گرچه خیلی ها هم برگشتند.

 

 

وی ادامه داد: گرچه تبلیغات منفی در فضای مجازی علیه ایرانیان بی‌تاثیر نبوده است و عراقی‌ها مثل سال‌های گذشته که در خانه‌هایشان میزبان زائران ایرانی بودند و یا به دنبال زائران می‌رفتند، امسال کمتر بود.

 

شعبانی گفت: گرچه ما مهمان هستیم و کنترل این حجم از جمعیت نیز سخت است اما باید با میزبانان عراقی رفتار محترمانه‌ای داشته باشیم و از موکب داران نیز قدردانی کنیم تا به برخی سوءتفاهمات دامن نزنیم.

 

وی با تاکید بر اینکه، حالا که میلیون‌ها مسافر عشق از ایران عازم بهشت بین الحرمین شده‌اند و با همه سختی‌ها در این رزمایش میلیونی، جاده ظهور را شکل داده‌اند، تصریح کرد: دشمنان اسلام نیز بیکار ننشسته‌اند و با صدها بلندگوی شیطانی از همان رسانه‌های محارب با خدا، به جای تحسین این شکوه تاریخی فقط در حال انتقاد و ایجاد شک و شبهه هستند، که ما هم باید آگاه باشیم و نباید به آنها اهمیت دهیم.

 

در صحیفه امام خمینی(جلد ۱۷ صفحه ۴۹۸) آمده است «آن روضه‌های سنتی و آن مصیبت‌ها را سر جای خودش زنده نگه دارید زیرا برکاتی که به ما می‌رسد از آنهاست و از کربلا این برکات به ما می‌رسد. کربلا را زنده نگه دارید و نام مبارک سیدالشهدا را که با زنده بودن او اسلام زنده نگه داشته می‌شود».


درک این همه عظمت و شکوه برای کسانی که خود، بدون هیچ گونه اجباری، سختی راه را به جان خریده‌اند و راهی مسیر دلدادگی شدند سخت نیست چرا که خاصیت عشق همین است که حال ما را خوب می‌کند، و برای نشان دادن خود به معشوق هر کاری بتوانیم انجام می‌دهیم و عشق امام حسین(ع) فراتر از این هاست.

کد خبر 1215444

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha