کار آفرین همدانی سیب رزن را به کشورهای عربی صادر کرد/ اشتغال زایی بیش از ۵۰۰ نفر با همت برادران شیخلر

شیخلر یکی از جمله بهره‌برداران و کشاورزان نمونه و موفق ملی از شهرستان رزن در تولید سیب درختی است که سیب باغ روستای دورنیان شهرستان رزن را به کشورهای عمان و امارات صادر کرد.

خبرگزاری شبستان از همدان- اشرفی طاهرپور-

به همت سازمان جهادکشاورزی استان همدان، تور رسانه ای برای بازدید از بزرگترین باغ سیب استان در شهرستان رزن روستای دورنیان ترنیب داده شد. به همراه جمعی از خبرنگاران عازم شهر رزن شدیم، از رزن 5 کیلومتر به سمت شمال استان حرکت کردیم و به  سردخانه کشاورزی برادران شیخلر رسیدیم

35 پسر عمو، پدر و پسر و برادرزاده در کنار هم با کارگروهی 55 هکتار از دشت های رزن را به باغ های سیب پر محصول تبدیل کرده اند.

در سال ۶۸ برادران شیخلر با همت خود کل اراضی ۱۵ هزار هکتاری کشاورزی روستا را یکپارچه سازی کردند که امروز سود و منفعت آن در بحث کشاورزی به تمام اهالی روستا رسیده و این روستا جزو روستاهای قطب کشاورزی کشور به شمار می‌رود.

داوود شیخلر یکی از جمله بهره‌برداران و کشاورزان نمونه و موفق ملی از شهرستان رزن در تولید سیب درختی است. این تولید کننده به واسطه باغ سیب یکپارچه سازی شده و مکانیزه و با استفاده از روش‌های نوین و ارقام اصلاح شده به لحاظ نوع درختان پایه کوتاه مالینگ و میزان افزایش چهار تا پنج برابری عملکرد تولید در هرهکتار و کیفیت محصول، کاهش و مصرف بهینه آب در سال گذشته موفق به کسب رتبه برتر کشوری شده و هرساله بخشی از تولیدات سیب درختی این تولید کننده برتر ملی  با برند برادران شیخلر به کشورهایی چون امارات و عمان صادر می‌شود.

 

شیخلر ۳۶ ساله کارشناس ارشد رشته کشاورزی ارگانیک از شهرستان رزن   گفت: مجموعه اراضی کشاورزی ما در روستای "دورنیان" افزون بر ۱۵۰۰ هکتار بوده که ۵۴ هکتار آن به باغ سیب پایه کوتاه مالینگ اختصاص دارد.

وی با اشاره به احداث این باغ سیب در سال ۹۲ افزود: پیش از آن بیشتر فعالیت کشاورزی ما در اراضی ۱۵۰۰ هکتاری در زمینه زراعت بود.

این تولیدکننده نمونه سیب درختی کشور تصریح کرد: با توجه به خشکسالی‌های‌ سال‌های اخیر و کاهش بارندگی‌ها و مشکلات آب تصمیم بر آن گرفتیم تا به سمت کشت محصولات کم آب بر با ارزش افزوده بیشتر حرکت داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت کشاورزی شیخلر در سخنانی اظهار کرد: 100 نفر نیروی کار ثابت در این مجموعه به فعالیت مشغول هستند که سالانه به صورت فصلی 500 کارگر روزمزد در زمان برداشت محصول در این مرزعه اشتغال دارند.

داوود شیخلر با اشاره به سرمایه گذاری 3 میلیارد تومانی برای احداث سردخانه افزود: یک سردخانه 10 هزار تنی در حال احداث است که در فاز اول بخشی از آن با ظرفیت 5 هزار تن اجرا شده و سردخانه دیگری با ظرفیت 3 هزار تن در حال احداث است.

شیخلر پدر خود را به عنوان بزرگترین حامی و ستون اصلی ایجاد این مزرعه معرفی کرد و گفت: مزرعه جدید در حدود 5 سال است که راه اندازی شده و مزرعه قدیمی تر 10 سال قدمت دارد و مزرعه اصلی که همان مزرعه پدری مان است، دارای درختان سیب بذری است و قدمت طولانی دارد.

 

شیخلر گفت: با تحقیقاتی که انجام دادیم در تولید سیب درختی با استفاده از روش های نوین و با استفاده از ارقام اصلاح شده به پایه‌های مالینگ رسیدیم که نژاد این نوع سیب، پایه آن با سایر درختان و پایه‌ها متفاوت است و این تحقیقات انجام شده منجر به احداث باغ سیب ۵۴ هکتاری در مجموعه اراضی ۱۵۰۰ هکتاری شد.

وی تصریح کرد: متوسط تولید کشور در هر هکتار از باغات سیب ۲۵ تن بوده اما این نوع سیب متوسط برداشت در هر هکتار ۸۰ تن بیشتر است.

این تولید کننده  نمونه رتبه اول ملی کشور در تولید سیب درختی با اشاره به اینکه مزیت دیگر در این نوع از باغ آن است که  وقتی عملکرد تولید بالاست مصرف آب پایین‌تر می‌شود، خاطرنشان کرد: هر کیلو سیب در هر هکتار ۷۰۰ لیتر آب نیاز دارد اما در باغ پایه مالینگ این نوع پایه هر کیلو سیب تنها ۱۵۰ نیازمند آب بوده و و میزان مصرف آب در هر هکتار به یک پنجم تقلیل یافته است.

وی با بیان اینکه این پایه از سیب درختی هر ساله  باردهی دارد ،گفت: در حال حاضر بخشی از محصول باغ ما سایر کشور و بیشتر به کشورهای امارات و عمان با برندسازی انجام شده به نام بازرگانی و کشاورزی برادران شیخلر صادر می‌شود.

این تولید کننده برتر کشور اضافه کرد: این برندسازی صرفا برای صادرات بوده و متاسفانه بازار کشور کشش برند سازی را ندارد که با برند محصول تولید شده را در کشور عرضه کنیم و قیمت بسته بندی و کارتن یک کانتینر سیب درختی افزون بر ۱۰۰ میلیون تومان خواهد بود که برای عرضه محصول در کشور هزینه بالایی است.

وی با بیان اینکه فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته کشاورزی ارگانیک هستم و با وجود شرایطی که برای پذیرش در خارج کشور گرفته بودم اما تصمیم به ماندن در کشور و فعالیت در عرصه رشته تحصیلی خودم در اراضی کشاورزی آبا و اجدادیمان گرفتم.

 

باغ سیب دورنیان باغ‌ برتر ملی کشور 

شیخلر یاد آورشد: باغ سیب ما در سال ۱۴۰۰جزو باغ‌های برتر ملی کشور در بحث سیب درختی شد و باغ ما برتر کشوری در تولید سیب درختی شناخته شد.

شیخلر گفت: با وجود اینکه انبار سیب ما ثبت سامانه جامع انبارها شده اداره تعزیرات شهرستان به جرم احتکار هفت میلیارد تومان برای ما جریمه بسته است و همین امر موجب گرفتاری ها و مشکلات عدیده‌ای برای ما در تولید ایجاد کرده است و با رفت و آمدهای متعدد در پیچ و خم اداری مواجه شده‌ایم و که می‌گویند حق با شماست اما تاکنون راه به جایی نبرده‌ایم.

شیخلر با بیان اینکه در کنار باغ سیب در مابقی اراضی ۱۵۰۰ هکتاری یکپارچه خود محصولات دیگری نیز کشت شده است، گفت: در حال حاضر عضو کانون تولید سیب زمینی بذری هستیم که در کل کشور شناخته شده است و به این امر نیز اشتغال داریم.

 

باغ سیب شیخلر یکی از بارزترین نمونه‌های کشاورزی نمونه و الگو بوده که با معرفی این الگو به کشاورزان می‌توان سایر باغداران را نیز به سمت کشاورزی مکانیزه و نیز یکپارچه سازی اراضی سوق داده و با حمایت دولت و مسئولان چرخ اقتصاد کشور را به دست توانمند کشاورزان ایرانی رونق دو چندان داد.

 

در ادامه از روستای پدری صاحبان مزرعه شیخلر بازدید به عمل آمد، روستای سرسبز و با صفای دورنیان که به واسطه وجود این مجموعه کشاورزی شغل‌هایی در زمینه فرآوری سیب و تولید سرکه سیب نیز برای زنان روستا ایجاد شده است.
 

گفتنی است؛ دورنیان، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان رزن در استان همدان است. این روستا در دهستان خرقان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۴۲ نفر (۱۰۹ خانوار) بوده‌است.

 

 

 

 

کد خبر 1215491

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha