«سینما» سرمایه ای روبه نابودی

با شیوع بیماری کرونا سینمای خراسان جنوبی هم مانند دیگر صنوف با چالش هایی مانند تعطیلی، کاهش مخاطب و... مواجه بود اما با این وجود متأسفانه هیچ حمایتی از سوی مسؤلان فرهنگی برای جلوگیری از رکود بیشتر سینماها انجام نشد.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی: شیوع بیماری کرونا در دو سال گذشته مشکلات زیادی برای صنوف مختلف مانند کادر درمان، سینما، بازیگران و... ایجاد کرده است. این مشکلات و چالش ها، مردم را تا مدت ها خانه نشین کرد تا جایی که کمتر در اماکن عمومی مانند سینما، مراسم و... حاضر می شدند. خوشبختانه با شروع واکسیناسیون و آرام شدن جو کشور، سینما هم مانند دیگر صنوف جان تازه ای گرفت اما خوشحالی سینماگران دیری نپایید و با اجرای طرح هدفمندی یارانه ها و مشکلات اقتصادی، باری دیگر از سینا فاصله گرفتند.

 

به اذعان صاحب نظران این عرصه، تعطیلی سینماها در ایام کرونا از یک سو و نبود میل و رغبت برای اکران فیلم قوی توسط تهیه کنندگان از سوی دیگر در ایجاد فاصله مخاطب با سینما و حذف آن از سبد خانوار تأثیر بسزایی داشته است و همین فاصله و شکاف مخاطب با سینما، باعث ایجاد رکود شده و فعالیت سینما با یک چهارم ظرفیت هیچ توجیه اقتصادی برای سینما گران کشور و استان خراسان جنوبی ندارد.

 

مدیر سینما بهمن بیرجند در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی با بیان اینکه سینما در سال های اخیر در استان مهجور بوده و با شیوع بیماری کرونا وضعیت آن بدتر شده است، ضمن انتقاد از مسئولان، رسانه ها و... می گوید: در خراسان جنوبی سینما بازتاب رسانه ای نمی شود.

 

حسین واحدی با توجه به ارتفاع بالای سالن سینما، وجود هواکش و کولر های قوی می افزاید: سلامتی مخاطبان برای ما مهم بوده و مردم با وجود تمهیدات اندیشیده شده در سینما و استفاده از 50 درصد ظرفیت، نباید نگران سلامتی خود از حضور در سینما باشند.

 

وی ظرفیت سینما بهمن را 265 نفر اعلام کرده و می گوید: قبل از شیوع بیماری کرونا سینما در حال رونق بود که متأسفانه با شیوع این بیماری و تعطیلی متمادی سینماها مخاطبان بار دیگر از سینما فاصله گرفتند.

 

کاهش ۳۰ درصدی مخاطب

به گفته وی با شروع واکسیناسیون 50 تا 60 درصد مخاطبان و دوستداران هنر، دوباره با سینما ارتباط برقرار کردند که متأسفانه با اجرای طرح هدفمندی یارانه ها و بروز مشکلات اقتصادی بار دیگر 20 تا 30 درصد مخاطبان کاهش پیدا کردند.

 

مدیر سینما بهمن بیرجند با بیان اینکه سینما داران در استان در ایام کرونا هیچ حمایتی نشدند، می گوید: در ایام کرونا و با بروز مشکلات عدیده، سینماها از سوی هیچ ارگانی مورد حمایت نشد.

 

واحدی ضمن گلایه از عدم حمایت سینماها توسط مسئولان، می گوید: سال گذشته با وجود پیگیری های صورت گرفته برای دریافت تسهیلات در سامانه کارا ثبت نام کردم اما با وجود ارائه سند سینما به عنوان ضمانت، موفق به دریافت تسهیلات نشدم چرا که به ازای هر پرسنل می بایست یک ضامن کارمند رسمی به بانک معرفی می شد.

 

وی از دیگر موانع و مشکلات در جذب مخاطب به سینما به عدم اکران فیلم های قوی اشاره کرده و این مهم را هم در استقبال مخاطب بی تأثیر نمی داند و می افزاید: عدم ورود تهیه کنندکان و ضعیف بودن فیلم های اکران شده در ایام کرونا مزید بر علت شده است.

 

مدیر سینما بهمن بیرجند با بیان اینکه هزینه نگهداری سالن های سینما و... بسیار بالا است، یادآور می شود: با وجود هزینه های بالا و عدم استقبال مردم باید مسئولان فرهنگی سینما را حمایت کنند.

 

واحدی تأکید می کند: حمایت فقط به معنی پرداخت تسهیلات، کمک بلاعوض و... نیست و مسئولان استان و ادارات می توانند با صرف بخشی از بودجه فرهنگی خود جهت کارکنان، از سینما و تولیدات داخل حمایت کرده و سینما را هم در سبد معیشتی خانواده بگنجانند.

 

وی با اشاره به این مهم که در صورت حمایت ادارات، سینما حاضر به تأمین بلیط نیم بها برای ادارات است،  اجرای این طرح را با توجه به نبود امکانات تفریحی در بیرجند مهم خواند و می گوید: با حمایت ادارات از سینما چرخه فرهنگی و هنری ارتقا یافته و سینماها از رکود خارج می شوند.

 

وی با اشاره به برگزاری جلسه با مدیر کل ارشاد برای اولین بار ابراز امیدواری می کند: قول هایی داده شده در این جلسه برای حل مشکلات سینما ها محقق شود.

 

به روز بودن فیلم های اکران شده

مدیر سینما بهمن بیرجند با بیان اینکه فیلم‌ها به روز و براساس فیلم های اکران شده در سراسر کشور است، می گوید: بر اساس درجه سینما بهای بلیط 30 هزار تومان مشخص شد که با وجود مشکلات اقتصادی مردم و پیگیری های صورت گرفته این رقم به 25 هزار تومان کاهش یافت.

 

وی با بیان اینکه نسبت به سال گذشته که در شرایط کرونا قرار داشتیم ارتباط گیری و حضور مخاطب در سینما بیشتر شده است، بر حمایت رسانه ها و نخبگان فرهنگی در سینما تأکید کرده و می گوید: بر اساس نوع فیلم اکران شده، تعداد مخاطبان در برخی سانس های سینما نسبت به گذشته به حدود 30 تا 40 نفر رسیده و امید است با حمایت رسانه ها چراغ سینماها روشن شود.

 

مدیر سینما فردوسی بیرجند هم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی با اشاره به ظرفیت 224 صندلی این سینما می گوید: با هزینه های هنگفت این سینما به امکانات و تجهیزات روز مجهز شد.

 

مجتبی تخم کار هم ضمن انتقاد از برخی مسئولان فرهنگی، رسانه ها و... در استان می گوید: با وجود هزینه های انجام شده در ایام کرونا تعداد مخاطب در هر سانس سینما در حالت خوش‌بینانه به تعداد انگشتان دست نمی رسید.

 

وی حضور مردم در پنجم ماه آخر سال گذشته در سینماها را خوب ارزیابی کرده و می گوید: متأسفانه با توجه به افزایش هزینه بلیط سینما، در حال حاضر مردم به علت مشکلات اقتصادی کمتر با سینما ارتباط می گیرند.

 

وی نبود فیلم خوب را هم در عدم استقبال مردم مؤثر می داند و با بیان اینکه فیلم کمدی کمتر اکران می شود، می افزاید: به علت نبود فیلم قوی و مورد پسند مردم، فیلم طنز انفرادی به علت استقبال مردم، حدود 8 ماه در این سینما اکران شد.

 

مدیر سینما فردوسی بیرجند تأکید می کند: فیلم هایی که توسط رسانه ملی تبلیغ می شود نسبت به دیگر فیلم های اکران شده، بهتر مورد اقبال مردم قرار می گیرد و برای حل مشکل باید برای دیگر فیلم ها تبلیغات انجام شود که به علت افزایش قابل ملاحظه هزینه تبلیغ و با وجود رکود حاکم بر سینماها امکان این مهم وجود ندارد.

 

تخم کار گریزی به فیلم پسر دلفینی در حال اکران می زند و می گوید: با توجه به مناسبت روز سینما، نیم بها بودن هزینه بلیط و اکران این فیلم، سالن های سینما پس از مدت ها پذیرای تعداد زیادی از مخاطبان در روز سینما بودند.

 

وی از مسئولان استان، استاندار، شهردار، مسئولان فرهنگی و... می خواهد برای حمایت از سینماها ورود کرده و با اعتبارات فرهنگی خود و خرید بلیط های نیم بها برای پرسنل خود، سینما های استان را حمایت کنند.

 

مظلومیت سینما

وی با بیان اینکه سینما مظلوم است، یادآور می شود: در سینما فردوسی مانند دیگر سینماهای کشور و با هدف استقبال شهروندان و بینندگان هزینه بلیط در روزهای سه شنبه به صورت نیم بها بوده و امید است مردم با حضور خود سینما را بیش از پیش حمایت کنند.

 

مدیر سینما فردوسی بیرجند با اشاره به این مهم که سینما با وجود مشکلات مطرح شده در شیفت صبح تعطیل است، هزینه اکران هر سانس (در هر سالن) را یکصد هزار تومان اعلام کرده و می گوید: حد نصاب برای اکران فیلم حداقل چهار نفر است و با وجود نداشتن توجیه فیلم برای این تعداد مخاطب اکران می شود.

 

تخم کار با بیان اینکه سینماهای استان در ایام کرونا 60 تا 70 درصد افت مخاطب داشته است، ادامه می دهد: اکران برای چهار تا پنج مخاطب جوابگوی استهلاک دستگاه‌ها، پرسنل، آب و برق و... نمی شود.

 

مدیر سینما پارک قاین هم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی با اشاره به راه اندازی این سینما در سال 1372 می گوید: سینما پارک قاین در سال 98 بازسازی شامل تعویض سقف، مبله شدن صندلی ها و در سال 1400 راه اندازی مجدد شد.

 

محسن طحانی اعتبارات هزینه شده برای بازسازی و به روز شدن تجهیزات این سینما را 750 میلیون تومان اعلام کرده و می گوید: از این میزان اعتبار هزینه شده تنها 150 میلیون تومان تسهیلات بوده است.

 

عدم حمایت مسئولان

وی ضمن انتقاد از عدم حمایت مسئولان از سینماهای استان می افزاید: در ایام کرونا و با توجه به تعطیلی سینماها یک ریال به سینما کمک نشد و مسئولان استانی و شهرستان ها باید با ورود خود سینما را از رکود نجات داده و این نهاد فرهنگی را مورد حمایت قرار دهند.

 

وی گریزی به سال های گذشته می زند و می گوید: در چند سال گذشته فرماندار وقت قاین ادارات را مجاب به هزینه کرد اعتبارات فرهنگی در سینما کرد و در آن زمان همه ادارات ورود کرده و سینما پارک مود حمایت کامل قرار گرفت اما متأسفانه این مهم در زمان دیگر فرمانداران ادامه نیافت.

 

مدیر سینما پارک قاین ضمن انتقاد از سلیقه ای عمل کردن برخی مسئولان، ابراز امیدواری می کند: با برنامه ریزی صحیح و حمایت دستگاه‌های اجرایی باری دیگر سینما از سکوت خارج شود.

 

در ادامه معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی با بیان اینکه چهار سینما به صورت رسمی در شهرهای بیرجند، قاین و فردوس دایر است، می گوید: در سه شهرستان طبس، نهبندان و سرایان هم سالن‌های سینما در قالب مجتمع های فرهنگی و هنری مجهز شده اند.

 

سید علی زمزم شیوع بیماری کرونا را در ایجاد چالش و مشکلات برای سینما داران مؤثر دانسته و در پاسخ به گلایه سینماداران استان می افزاید: یکی از شرایط دریافت تسهیلات و کمک های بلاعوض، عضویت سینما داران در انجمن سینماداران کشور می باشد که متأسفانه سینماهای استان عضو این انجمن نیستند.

 

وی با بیان اینکه سینماداران برای دریافت تسهیلات باید پرسنل خود را بیمه کنند، می گوید: دریافت ضمانت های بانکی به عهده وزارت ارشاد نیست و بانک ها بر اساس شرایط و دستورالعمل های خود اقدام به دریافت ضمانت نامه می کنند.

 

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد از اقدامات انجام گرفته به پرداخت 300 میلیون تومان به صورت بلاعوض به سینما فردوسی در زمان بازسازی اشاره می کند و می گوید: برای حمایت از صنعت سینما باید استاندار و فرمانداران ورود کنند.

 

زمزم ابراز امیدواری می کند: استاندار و فرمانداران با ورود خود دستگاه های اجرایی را مجاب به استفاده از اعتبارات فرهنگی، رفاهی هر دستگاه برای پرسنل و خانواده آنها در بحث سینما کنند.

 

وی با بیان اینکه استقبال در حد انتظاری از سینماهای استان صورت نمی گیرد، ورود ادارات و دستگاه های اجرایی را باعث دلگرمی سینماداران و رونق صنعت سینما می داند و می افزاید: با توجه به اکران فیلم های به روز باید این مهم در سبد فرهنگی خانواده گنجانده شود.

 

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان جنوبی از اجرای ویژه برنامه مهر سینما به مناسبت روز ملی سینما در کشور و استان خبرمی دهد و می گوید: این برنامه با هدف تحقق استمرار شادابی و پویایی در سینماها برگزار می شود.

 

زمزم با بیان اینکه با توجه به تقارن ایام سوگواری حضرت اباعبدالحسین (ع) با روز ملی سینما، این مهم در بازه زمانی 6 تا 12 مهرماه برگزار می شود، یادآور می شود: برنامه خراسان جنوبی در 11 مهر ماه سال جاری برگزار می شود که در آن از فعالان عرصه سینما، پیشکسوتان هنرمند، هنرمندان شهید و جانبازان هنرمند تجلیل خواهد شد.

 

 

 

کد خبر 1215554

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha