۳۵۰ موکب در ایام اربعین به زائران حسینی خدمت رسانی می کنند/ خدمت رسانی بیش از ۵۰ موکب در عراق به زائران

حجت الاسلام عادل گفت: بالغ بر ۳۵۰ موکب در مرزهای ورودی کشور مانند میرجاوه ، دوغارون، مرزهای خروجی چون شلمچه، چذابه، خسروی و مهران و امام زادگان مسیر راه زائران و در کشور عراق برپا شده اند که از این رقم ۵۳ موکب در کشور عراق به ارائه خدمت می پردازد.

حجت الاسلام «غلامرضا عادل» در گقتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان خراسان رضوی، با بیان اینکه به دلیل دو سال شرایط کرونایی و عدم شرکت مردم در راهپیمایی اربعین و افزایش شور و اشتیاق مردم برای شرکت در راهپیمایی اربعین، با حجم گسترده ای از زائران مواجه هستیم، گفت: این حجم گسترده و گرمای هوا نیازمند تدارکات خاصی چون وسایل سرمایشی و توزیع آب بوده است.

 

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: اگر چه گرمای هوا خدمت رسانی را با سختی مواجه کرده است اما با توجه به تلاش هایی که توسط مجموعه سازمان اوقاف از جمله هیئت امنای بقاع متبرکه خادمین، متولیان موقوفات، خیرین، واقفین صورت پذیرفته، امسال اربعین شاهد خدمت رسانی های قابل توجه و مثمر الثمری هستیم.



وی بیان کرد: امسال شاهد افزایش مشتاقان زیارت امام حسین (ع) در پیاده روی اربعین از ادیان مختلف و ایرانی ها بوده ایم، از این رو می طلبید برنامه ریزی های دقیق تر و مفصل تری توسط مسئولین انجام شود اگر چه اربعین مردمی است و سبقه دولتی ندارد اما در بعضی از موضوعات مانند ترددها نیاز به هماهنگی هایی داشته که در ستاد اربعین وزارت کشور از ماهها قبل جلسات آن برگزار شد و سازمان اوقاف هم در چند زمینه از جمله اسکان در مرزها و اعتاب مقدسه و موضوعات فرهنگی مسئولیت هایی داشت که در این راستا با کمیته های مرتبط با این موضوعات جلساتی برگزار و همکاری های لازم صورت گرفت. 

 

حجت الاسلام عادل به خدمت رسانی بالغ بر 350 موکب در مرزهای ورودی کشور مانند مرز میرجاوه ، دوغارون، مرزهای خروجی چون شلمچه، چذابه، خسروی و مهران و امام زادگان مسیر زائران در داخل کشور اشاره کرد و گفت: 53 موکب نیز در داخل عراق ارائه خدمت می کنند که بیشتر این موکب ها در نجف، طریق و کربلا مستقر هستند.

 


وی خدمات این موکب ها را بسیار متنوع عنوان کرد و افزود: موکب امام رضا (ع) در کربلا که توسط اوقاف خراسان راه اندازی شده است علاوه بر اسکان، پذیرایی، نوشیدنی، نانوایی و درمانگاه در آن مستقر می باشد؛ قریب به هزار نفر در این موکب اسکان داده می شوند و 3 هزار نفر در هر سه وعده پذیرایی می شوند.

 


معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه فاصله این موکب را تا حرم شریفین را کوتاه عنوان کرد و افزود: در این موکب خدمات و برنامه های فرهنگی چون نماز جماعت، بیان احکام، حلقه های معرفت، پاسخ به سوالات شرعی، سخنرانی و مداحی به عنوان یکی از جلوه ها زیبای اجرای نیت واقفین اجرا می شود.

 


وی بیان کرد: سفر اربعین بزرگترین کار فرهنگی است اما در کنار آن باید مباحث معرفتی و تحلیل این حرکت صورت پذیرد؛ جریان اربعین و پیاده روی آن حرکتی است که از دیرباز شروع شده و هر سال بر رونق آن افزوده می شود و در روایتی از امام حسن عسکری(ع) «پیاده روی اربعین را نشانه شیعه برشمردند» و این کار بیعت با امام حسین (ع) و امام زمان (عج) و تقویت جریان ولایت است و ان شالله منتهی به ظهور شود.

 


عادل با اشاره به میهمان نوازی عراقی از زائران اربعین گفت: رسم خوب پذیرایی از زائرین که عراقی ها با شور و اشتیاق وصف ناشدنی انجام می دهند در هیچ معادلات منطقی نمی گنجد؛ مردم عراق هر چه دارند در طبق اخلاص قرار دادند و جلوه های زیبایی را به نمایش گذاشتند. خوشبختانه در بحث زیارت امام رضا(ع) در دهه پایانی صفر سالهاست شاهد این پیاده روی هستیم و هر سال رونق بیشتری پیدا می کند.

 


معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: از گذشته خانواده هایی که در مسیر پیاده روی زائران بودند رسم میهمان نوازی را به جا  آورده اند و اکنون این میهمان نوازی رونق بیشتری پیدا کرده است.

 

کد خبر 1216066

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha