فقها و عالمان با تبلیغ موضوعات دینی به تحکیم وجدان دینی مردم بپردازند

حجت الاسلام کلانتری گفت: عالمان دینی و فقها باید با تبلیغ موضوعات دینی به تحکیم وجدان دینی مردم بپردازند و اگر فقها یک قانون و سیاست را منع کنند اما دولتمردان بر اجرای آن اصرار ورزند و مردم حساسیتی نشان ندهند این جامعه به لحاظ دینی بیمار است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در استان فارس،حجت الاسلام «ابراهیم کلانتری»، امروز (پنج شنبه 24 شهریور) در دوازدهمین نشست از سلسله نشست های با موضوع «ولایت فقیه» که در حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) برگزار شد، گفت: فقها باید در امور مختلف جامعه اسلامی نصیحت دلسوزانه دهند تا احکام الهی در جامعه به طور مستمر ذکر و تداعی شود.

تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی (ع) افزود: مردم در جامعه اسلامی جایگاه فقه را می دانند و در مساجد باید بر روی کودکان باز شود تا در آینده مسیر مسجد رهروی زندگی آنها باشد و مسجدی شوند.

وی اضافه کرد: نظارت به طور کلی به 2 صورت انجام می گیرد یکی نظارت استطلائی که ناظر از کارهای مجری دائما اطلاع می گیرد اما اذن ناظر هیچ تاثیری در صحت عملکرد مجری ندارد و عملا ناظر مشغول نظارت و رصد و مجری مشغول کار خودش است و مجری منتظر تایید ناظر نیست و مثل این است که کار دستگاه اجرایی کشور را چند دوربین مرتب رصد کنند و گاهی که احساس می کنند انحرافی وجود دارد، هشدار خطر دهد و ممکن است در یک سال ده ها تذکر توسط ناظر صادر شود اما یک مورد هم توسط مجری اجرا نشود.

حجت الاسلام کلانتری گفت: نوع دوم، نظارت استصوابی است که در آن پس از اعمال نظر و تصویب برنامه توسط ناظر قبل از اجرا انجام می شود و مجری مگر با تصویب ناظر مجاز به انجام برنامه است و باید بگوییم که نظارت استطلائی، مشکلی از حکومت حل نمی کند که نمونه آن حکومت های بنی امیه بود که به تذکر انبیای الهی توجه نمی کردند.

وی ادامه داد: امام صادق (ع)، تقیه را دین خود و پدرانشان می دانند و معتقد بودند کسی که تقیه را قبول ندارد، دین ندارد و انبیای ما تذکر می دانند اما حاکمیت های سیاسی نه تنها توجه نمی کردند بلکه جانشان از سوی آن حکومت ها به خطر می افتاد.

تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی (ع) اضافه کرد: در سفر بهمن 1341 شاه به قم و عدم آمدن علما و روحانیون در قم در سفر وی، شاه در سخنرانی خود درباره علمای بزرگ و حوزه سخنان و تعبیرهای زشتی به کار برد که نمونه آن است که در آن زمان مجری و حاکم، مکلف به اطاعت از فقها نبود.

وی تصریح کرد: ضمانت اجرایی نظارت فقیهان، وجدان دینی آحاد جامعه است و تا زمانی که اکثریت مردم جامعه دغدغه حلال و حرام دارند با اعلام عدم مشروعیت یک قانون آن قانون در جامعه فاقد اعتبار است.

حجت الاسلام کلانتری افزود: اگر علیرغم اینکه فقها یک قانون و سیاست را منع کنند و مناسب ندانند اما دولتمردان بر اجرای آن قانون اصرار ورزند و مردم هم حساسیتی نشان ندهند، این جامعه به لحاظ دینی بیمار است و عالمان دین باید با ارشاد و تبلیغ موضوعات دینی به تحکیم وجدان دینی مردم بپردازند و مردم را برای تغییر حکومتی که به دین و فقها بی توجه هستند، بسیج کنند و سال 41 همین کار توسط امام خمینی (ره) آغاز شد و آغاز پیروزی انقلاب اسلامی را رقم زد.

وی با اشاره به ویژگی های دین اسلام عنوان کرد: نظریه سیاسی اسلام با عصر جدید هم می تواند سازگار شود و اسلام یک دین پویا و برای تمام اعصار کاربردی است.

کد خبر 1216284

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha